سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

شامگاه یکشنبه ۲۳ تیر؛

نکوداشت مجید قاری‌زاده، کارگردان سینمای ایران برگزار شد

نکوداشت مجید قاری‌زاده

سینماپرس: مجید قاری‌زاده، کارگردان سینما معتقد است که ابوالفضل پورعرب در آن دوره که باهم همکاری داشتند، تنها یک سوپراستار نبود، بلکه هم بازیگر و هم سوپراستار بود. این دو هنرمند در سه فیلم از جمله «جوانی» همکار بوده‌اند.

به گزارش سینماپرس، نکوداشت مجید قاری‌زاده، کارگردان سینمای ایران، شامگاه یکشنبه ۲۳ تیر، در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور هنرمندان سینمای ایران برگزار شد.

محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: «امشب از دو جنبه برای من مهم است، یک وجه فیلمسازی آقای قاری‌زاده است یک وجه آنونس فیلم «پدربزرگ». آنونس فیلم «پدربزرگ» مرا به دوران گذشته برد. دوره‌ای که همه چیز متفاوت بود از جمله مراودات مالی؛ زمانی که پول وسیله بود نه هدف. صحبت از دوره تاریخی خیلی دور نیست همین چند دهه گذشته منظورمان است. امیدوارم این فرصتی باشد تا آقای قاری‌زاده فیلم‌های خوبی برای ما بسازند و سینما به دوره درست خودش بازگردد، زمانیکه همه چیز سرجایش بود. آقای قاری‌زاده هم از لحاظ صنفی و هم کارگردانی گنجینه‌ای برای ما هستند و ما از حضورشان به خود می‌بالیم و امیدوارم برای فیلم‌های بعدی ایشان فرصتی تازه فراهم شود.»

سیروس الوند دیگر کارگردان حاضر در مراسم نیز در سخنانی گفت: «آندره ژید در کتاب «مائده‌های زمینی» می‌گوید هر کسی باید راه خویش پوید اما رو به سربالایی. مجید قاری‌زاده را به عنوان یک اسم از سینمای آزاد این سال‌ها می‌شناسم و بعد به عنوان یک عکاس. قاری‌زاده زود به سینمای حرفه‌ای رسید.»

این کارگردان با اشاره به فیلم «پدر بزرگ» تصریح کرد: «این فیلم به دور از شعارهای امروزی، نگاه ویژه‌ای به نیمه شعبان دارد. امروزه سینما به هرکسی راه می‌دهد و باعث شده سینما از هویت ملی و ارزش‌هایش دور شود. سینما بعد از انقلاب دوباره اختراع شد چون نمی‌توانست به شکل قبل از انقلاب خود ادامه حیات دهد. بعد از انقلاب، در دهه شصت به همت مسئولین به خصوص آقای بهشتی که یکی از ستون‌ها برخاستن سینما بود، چند فیلمساز به سینما معرفی و حمایت شدند که اتفاق خوبی بود.»

جهانگیر الماسی بازیگر فیلم «پدربزرگ» نیز ضمن توضیحاتی درباره این این اثر و ویژگی‌هایش گفت: «از محسن امیریوسفی به خاطر برگزاری این شب‌ها تشکر می کنم اما باید بگویم نکوداشت‌ها نه تنها به معنی بازنشستگی نیست بلکه به معنی رجوع دوباره اهل خرد و اهل معنا و دوستان به همدیگر است، آن هم برای اینکه یادمان نرود ستون‌های امروز سینمای ایران محصول زحمات و بینش کسانی است که نباید در گمنامی بمانند.»

این بازیگر ادامه داد: «از قاری‌زاده بسیار آموختم، اولین چیزی که آموختم عشق بود. ایشان عاشق سینما هستند و سالها شاهد بودم که چگونه با حرمت با سینما برخورد می‌کرد.»

الماسی همچنین گفت: «او هیچوقت خانواده‌ای تشکیل نداد چون خانواده بزرگ‌تری به نام مردم داشت، او عاشق مردم است. او پایبند حرمت بود و هست و یادم نمی‌رود که چگونه با آقای مشایخی که چهار قدم از ما جلوتر بودند، رفتار می‌کرد. وقتی چنین شب‌هایی برگزار می‌شود، نسل جوان یاد می‌گیرد که ما باهم هستیم و با هم تلاش می‌کنیم چیزی از جامعه را ثبت کنیم و آن را به رخ تاریخ بکشیم. مگر از این به رخ تاریخ کشیدن‌های یادمان بماند که انسانیم، مجید برای من تصویر روشن همین جمله است.»

علیرضا رئیسیان دیگر کارگردان حاضر در مراسم نیز بیان کرد: «من نیز باید سپاس خود را از کانون و بنیاد سینمایی فارابی ابراز کنم. در ورزش وقتی چنین مراسمی‌ می گیرند یعنی ورزشکار می‌خواهد از ورزش خداحافظی کند، اما در هنر اینگونه نیست و امیدوارم امشب شروع جدیدی برای قاری‌زاده باشد. من و قاری‌زاده دو نقطه مشترک داریم سینمای آزاد و فیلمساز دهه شصتی بودن، اشتراکات ماست.»

ابوالفضل پورعرب، یکی دیگر از مدعوین مراسم شب مجید قاری‌زاده در بنیاد سینمایی فارابی بود گفت: «او حس خیابانی آدم‌ها را هم می‌شناسد که چقدر در خیابان بزرگ شده‌اند و در فیلم‌هایش این وجه را می‌بینیم. او سخت‌گیری‌هایی در کار داشت اما وقتی کارهایش را بر پرده می‌بینی، متوجه می‌شوی که این سخت‌گیری ها لازم است و باید به او تبریک بگویم. خوشحالم با هم پیر شدیم و همچنان همدیگر را می‌شناسیم.»

مجید قاری‌زاده در پایان مراسم نکوداشتش گفت:  «مگه تا حالا سه تا جایزه با هم در این سال‌ها به من داده بودند!؟ خیلی این جوایز چسبید.»

سپس از همه کسانی که درباره او صحبت کردند، تشکر کرد و یادآور شد: «در فیلم آخرم «پسران آجری» اگر آقایان علیرضا تابش، مسعود نقاش‌زاده و حبیب ایل بیگی از من حمایت نمی‌کردند شاید شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.»

او با بیان جمله‌ای از ناصر تقوایی مبنی بر اینکه «ای کاش قانون می‌شد که هر فیلمساز، فیلم اول خود را از زادگاه و محل زندگی خود را بسازد.» گفت: «من هم فیلم اول خود را در محل تولدم «درخونگاه» ساختم و فیلم دوم را به واسطه اینکه آذری هستم در تبریز ساختم.»

سپس خاطراتی از نحوه ساخت فیلم «پدربزرگ» و دعوت جمشید مشایخی به این فیلم تعریف و از محمد موفق و بهرام کاظمی و علیرضا نصر برای همکاری‌هایشان تشکر کرد.

قاری زاده درباره ابوالفضل پورعرب بیان کرد: «در آن دوران پورعرب فقط سوپر استار نبود، بازیگر و سوپر استار بود. سه فیلم با او کار کردم، دنیای آن روزها با الان فرق داشت. باز هم دوست دارم با او و جهانگیر الماسی کار کنم. این دو در فیلم‌های من همبازی مرحوم جمشید مشایخی بودند و برای شروع کار از جمشید مشایخی اجازه می‌گرفتند. شاید دو دهه است که دیگر نمی‌بینم تازه کارها از بزرگترها رخصت ‌بگیرند.»

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش گفت: «نریشن آنونس فیلم «پدربزرگ» را منوچهر انور گفته، کسی که فیلم ایرانی کار نمی‌کرد. من ٩ فیلم ساختم و اگر دهمین فیلم اتفاق بیفتد، شاید بعد از آن کار نکنم نمی‌گویم حتما بلکه احتمال می‌دهم که تهیه‌کنندگی را ادامه دهم.»

در پایان این شب فیلم سینمایی «پدربزرگ» نوشته و ساخته مجید قاری‌زاده به نمایش درآمد.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان، منصور وحیدی‌فر، معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر، مسعود نقاش زاده، غلامرضا موسوی، محمدرضا شرف الدین، ابراهیم وحید زاده، پوران درخشنده، سیروس الوند، سیامک شایقی، جهانگیر الماسی، علیرضا رئیسیان، سیامک اطلسی، محمدرضا عرب، خسرو معصومی، کامبیز روشن روان، وحید موساییان، رضا درمیشیان، قدرت‌الله صلح میرزایی، کاظم هژیر آزاد، مونا زندی، محمدرضا دلپاک، مهشید افشارزاده، منظر لشگری، باقر مرادی و... از حاضران این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.