سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۶

اخلاقی راد: افراد کارنابلد سینما را به شدت تخریب کرده اند و ما ذره ذره به فساد در سینما نزدیک می شویم/ مدیران فرهنگی با نفس هنر غریبه هستند

رضا اخلاقی در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال

سینماپرس: رضا اخلاقی راد بازیگر سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: افراد کارنابلد سینما را به شدت تخریب کرده اند و ما ذره ذره به فساد در سینمای کشور نزدیک می شویم؛ متأسفانه این وضعیت آشفته نه تنها در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله نقاشی، موسیقی و... هم وجود دارد و بنده معتقدم دست هایی در کار است که به صورت عمدی می خواهند فرهنگ و هنر را به ابتذال بکشند و آن را نابود کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «خون خدا» و «سوزن آب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وضعیت حوزه هنر کشور امروز به گونه ای است که گویا برخی افراد نمی خواهند هیچ اتفاق خوبی در آن رخ بدهد و به همین علت ما شاهد دم دستی ترین و سطحی ترین نوع ارائه آثار هنری هستیم.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا مدیران فرهنگی و سینمایی کشور مرتب شعار حمایت از هنر سر می دهند اما همه چیز تنها در حد یک «شوآف» باقی می ماند اظهار داشت: بنده معتقدم  مدیران فرهنگی با نفس هنر غریبه هستند؛ ما مرتب در حال ضربه خوردن هستیم چرا که نسبت به اصل هنر ناآگاهیم و به هنر را از دریچه نگاه شخصی مان رصد می کنیم، معلوم است که وقتی وضعیت این گونه باشد حقیقت را نمی توانیم بیان کنیم. ما در عرصه فرهنگی و هنری کشور نیاز به تجدیدنظر کلی داریم.

اخلاقی راد در همین راستا ادامه داد: به عنوان مثال ما اگر در سینما می خواهیم فیلم کمدی تولید کنیم باید کمدی شریف تولید کنیم نه این فیلم های فعلی که تنها عنوان کمدی را با خود به یدک می کشند؛ این وضعیت فعلی سینما به شدت نگران کننده است و کسانی این نگرانی را به وجود آورده اند که بودجه های آنچنانی دارند و معلوم نیست این پول ها را از کجا آورده اند و با تولید آثار پیش پا افتاده و نازل سینما را تخریب می کنند. متأسفانه این افراد اغلب پروژه ها را در دست دارند و به شدت هم حضورشان طی سال های اخیر در سینما چشمگیر شده است.

این برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم آنتالیا خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران برای اینکه پست و جایگاه شان را حفظ کنند منفعل عمل می کنند و هیچ تدبیری برای برون رفت از این اوضاع بحرانی و اسفبار ندارند. همانطور که پیش از این هم تأکید کردم متأسفانه این وضعیت نه تنها در سینما که در سایر حوزه های هنری نیز به چشم می خورد. یک فرد معروف می آید و با کپی کردن از نقاشی های مشهور دنیا گالری برپا می کند، دیگری می آید و به عنوان یک موزیسین بدون داشتن هرگونه تعهدی در کارش همراه با موج ایجاد شده جلو می رود و زمانی که به او اعتراض می شود می گوید مردم اینطور می خواهند! و خلاصه اینکه در همه جا وضعیت به همین صورت بغرنج است. همه این ها در حالی است که هنرمند اصولاً باید یک گام از جامعه جلوتر باشد اما در حال حاضر شاهد این اتفاق نیستیم.

اخلاقی راد تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات سینمای ما این است که بنده نوعی الآن گلایه می کنم اما اگر چندی بعد ذی نفع پروژه ای بشوم در قبال همه اعتراضات امروزم سکوت می کنم! متأسفانه همه به نوعی در پی منافع شخصی شان هستند چرا که هیچ امنیت شغلی برای ما وجود ندارد. این مایه تأسف است که بسیاری از هنرمندان بزرگ ما با غم از دنیا می روند، این در حالی است که سینما باید محلی برای دوستی ها، لذت بردن و مهربانی کردن باشد و همه اهالی سینما باید دست در دست هم بدهند و برای رفع موانع موجود با یکدیگر متفق القول شوند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مدت ها است جریان هایی خاص سینمای ایران را به سمتی هدایت می کنند که به نفع هنرهفتم نیست؛ سینما از استعدادهای نوظهور و جدید کمتر بهره می گیرد و جریان های مافیایی کوچک نیز در سینما وجود دارند. تهیه کنندگانی که زمانی در پی تولید فیلم های خوب اجتماعی بودند امروزه به این فکر می کنند که هر فیلمی شده بسازیم تا پول بیشتر درآوریم، برای کسی محتوای فیلم ها اهمیتی ندارد و این وظیفه مدیرن سینمایی است که به این قضایا ورود کنند و اجازه ندهند سینما روز به روز بیشتر دچار اضمحلال شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.