یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴

به لطف تساهل و تسامح دفتر موسیقی؛

خواننده‌ای که «پاره‌سنگ» به سوی ارزش‌ها پرتاب کرد، روی صحنه‌ رفت!

کنسرت مهدی یراحی در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: آیا اساساً مسئولان معاونت هنری در این رابطه اقدامی جهت اجرای قانون انجام داده‌اند؟ اگر حکمی صادر شده چرا هرگز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت؟

به گزارش سینماپرس، اواسط دی ماه سال گذشته یک موزیک‌ویدئو با نام پاره سنگ از سوی یکی از خوانندگان موسیقی پاپ منتشر شد که به دلیل موهن بودنش نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا و رزمندگان پس از سر و صدای زیادی اعلام شد مهدی یراحی خواننده و سازنده کلیپ تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الفعالیت است. در موزیک‌ویدئو «پاره سنگ» که از سوی وزارت ارشاد غیرمجاز اعلام شد، بخش‌هایی اضافه شده بود که در قطعه مجوزدار وزارت ارشاد وجود نداشت. یراحی همان ایام در گفتگو با برخی رسانه‌ها می‌گوید: «.. برخی جریان‌های صاحب قدرت مقابل هنرمندان جبهه دارند و با هر ابراز نظر غیرموافقشان، مخالف هستند. تا امروز قانونمند کار کرده‌ام و همیشه هم سرم مقابل قانون پایین است، اما یک جاهایی نداشتن جسارت در برخی مدیران باعث خودسانسوری می‌شود [!]... من تمام مسئله‌ام این است!... اگر هنرمند صدای مردمش نباشد... اینکه دیگر نامش هنر متعهد نیست!»

این اظهارات یراحی در حالی است که خود وی به خوبی می‌داند که تمام ادعاهایش فقط برای توجیه اقدام سخفیش انجام شده و اصل موضوع همان نگاه برآمده از تفکرات ضد جنگی است که هرگز در تفکرات دفاعی منبعث از دستورات دینی و شرعی جایگاه و ارزشی ندارد. شاهد این مدعا هم اظهارات خود وی است که می‌گوید: «من در این مورد شیطنت کردم و هر تصمیمی که ارشاد بگیرد، کاملاً می‌پذیرم.» این اعتراف یعنی اینکه من به محتوا و موضوع کاری که تولید کرده‌ام احاطه و علم دارم!

یراحی در حالی سعی می‌کند خودش را یک هنرمند غیرسیاسی و ضدجنگ نشان دهد که از درک ابتدایی این موضوع که جنگ با دفاع ماهیتاً و ذاتاً در تضاد است عاجز است. در واقع وی همان موقع سعی داشت با تشبث به استدلال‌هایی که نه در صغری و کبری صحیح بودند و نه حتی شرایط موضوع و محمول در آن‌ها به شکلی منطقی و درست مراعات شده بود منتج به نتیجه‌ای معقول و نه حتی منطقی گردد، چه اینکه لزوماً هر موضوع عقلی نمی‌تواند منطقی باشد، مثلاً وقتی کسی نسبت به اموال دیگری متعرض گردد، ممکن است اولین پیشنهاد برآمده از عقل مغبون مقابله‌به‌مثل یا مواجهه همراه با تخاصم باشد در حالی که منطقاً باید موضوع را از طریق مجاری قانونی و قضایی پیگیری کند.

حالا بعد از گذشت تقریباً شش ماه از توقیف موزیک‌ویدئوی «پاره سنگ» و جلوگیری از فعالیت موسیقایی یراحی، چند وقت پیش وی در صفحه اینستاگرامش از بازگشت به عرصه موسیقی و برگزاری کنسرت خبر داد. بازگشت بی‌سر و صدا و بدون عقوبت این خواننده پاپ با توجه به اعتراف خودش مبنی بر اینکه «در این مورد شیطنت کردم» مسئله قابل تأملی است که باید از طریق مجاری قانونی و مسئولان مربوطه پیگیری می‌کردیم، به همین علت موضوع را از مسیر معاونت هنری ارشاد و مشخصاً مدیر روابط عمومی آن پیگیری کردیم، اما فروغی با اعلام اینکه در حال ورود به مطب دانپزشکی است و فردا پاسخ می‌دهد، تلاش خبرنگار «جوان» را به بن‌بست کشاند.

فردا و فرداهای بعدی آن روز از طرق مختلف و ممکن موضوع را پیگیری کردیم، اما هیچ پاسخی دریافت نشد. سؤال اصلی و غایی در مورد این تخلف آشکار که شخص متخلف هم به آن اذعان دارد در کنار عدم اعلام هر گونه محرومیت زمانی یا موقت از سوی دستگاه مسئول جهت اجرای بدون تنازل مُرِّ قانون کشور این است که بالاخره تکلیف این تخلف و توهین آشکار به رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس تحت عنوان مخالفت با جنگ چه بود؟ آیا اساساً مسئولان معاونت هنری در این رابطه اقدامی جهت اجرای قانون انجام داده‌اند؟ اگر حکمی صادر شده چرا هرگز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت؟ چرا به پیگیری‌های «جوان» در این زمینه پاسخی داده نشد؟ چطور ممکن است که یک خواننده موسیقی می‌تواند به بهانه مخالفت با جنگ یک موزیک‌ویدئو موهن منتشر کند و بعد از انتشار هم در اعتراض به آنچه خودسانسوری مسئولان به خاطر نداشتن جسارت می‌داند، اعلان کند که «در این مورد شیطنت کرده‌ام» (یعنی عامدانه و عالمانه بودن تخلف و توهینش را بپذیرد)، اما بدون کمترین هزینه‌ای به استیج و برگزاری کنسرت بازگردد؟

*روزنامه جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.