یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱

جبار آذین مطرح کرد:

نقدی بر استندآپ اجرا شده در کانادا/ هنرتان را خرج مردم کشورتان کنید

جبار آذین در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در پی حواشی استندآپ علیرضا خمسه در کشور کانادا به ارایه توضیحاتی در این باره پرداخت.

به گزارش سینماپرس، اجرای استندآپ کمدی که چند سالی است در ایران مد شده است از روز اول تاکنون کم حاشیه نبوده است و به تازگی یکی از آخرین استندآپ هایی که در کشور کانادا اجرا شد با واکنش زیاد مردم و منتقدان روبه رو شد؛ استندآپ علیرضا خمسه هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که به مسایل داخلی کشور در کشوری بیگانه پرداخت.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با صبا عنوان کرد: جامعه نیاز به نشاط، شادی و امید دارد ولی متاسفانه دستگاه ها و جریان های فرهنگی و هنری کشور به ویژه تلویزیون و سینما به جای توجه به نیاز و خواست مخاطب با تولید آثاری با مضمون تلخ و غم انگیز است راه خود را از مردم جدا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل ریزش مخاطب تلویزیون و گریزان شدن مردم از آثار سینما و روی آوری به برنامه های متوسط ماهواره ای، همین توجه نداشتن به نیاز مخاطب است.

این نویسنده و منتقد ادامه داد: زمانی که هنرمندان و مدیران هنری در اثر کار کارشناسی و تخصصی به این نتیجه برسند که باید سمت و سوی تولیدات خود را به نیازهای مردم نزدیک کنند از آن به بعد تولید آثار شادی بخش و کمدی های باکیفیت در دستور کار قرار می گیرد، اما مدت هاست که این اتفاق به دلیل فقدان مدیریت در سینما و رونق تولید فیلم های بی کیفیت، شکل نگرفته و از سوی دیگر از زمانی که تلویزیون از منظر مالی وابسته به اسپانسرها شده نگاه اسپانسرها به سوی برنامه های ماهواره ای و به نوعی کپی برداری از آن برنامه ها و تبدیل آن ها به برنامه های داخلی رفته است.

آذین اضافه کرد:همین اسپانسرها پدیده استندآپ کمدین را باب کردند که به شکل سطحی در برنامه هایی از جمله «خندوانه» اجرا شد. این نوع استندآپ کمدی ها نه تنها از نظر شکل و ساختار با فرهنگ ایرانی هم جهت نیستند بلکه هیچ کمکی به بهبود حال مردم و فرهنگ کشور نکرده است.

این منتقد با تاکید بر اینکه نیاز مردم به برنامه های شاد فرهنگی است نه هر اجرای مبتذلی گفت: مردم ما با توجه به نیاز روزافزون به شادی و تفریح سالم باید در تلویزیون و سینما در اولویت قرار بگیرند، ولی ما شاهد استندآپ کمدی های سطحی هستیم و از سوی دیگر بخشی از هنرمندان ما برای ارایه هنر خود که یکی از دلایل آن توجه نداشتن تلویزیون به آن هاست و یا خودخواسته از این رسانه جدا شده اند، عرضه گاه هنر خود را در فضاهایی جدا از ایران گزینش می کنند.

این منتقد سینما عنوان کرد: این هنرمندان چنانچه فضای مساعد برای هنرنماییشان ایجاد شود و مورد حمایت قرار بگیرند و به میزان تعهد اخلاقی و کاری آن ها اضافه شود، می توانند هنر خود را خرج این مردم و این مملکت کنند.

آذین در پایان تصریح کرد: این چندان پسندیده نیست که هنرمندانی که قادر هستند در جهت شادی بخشی در جامعه به مردم کشور خود خدمت کنند در کشوری دیگر هنر خود را اینگونه به نمایش بگذارند. هنرمندان دلسوز بهتر است هنر خود را با توجه به سلیقه مخاطب در جامعه خودمان عرضه کنند در غیر این صورت راهی برای نفوذ بیگانه به فرهنگ ما باز می شود و عوارض آن لطمه به فرهنگ مردم و مناسبات اجتماعی، خانوادگی و به ویژه فرهنگ دینی و اعتقادی ماست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.