دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰

وزیر ارشاد:

استمرار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، موجب تکامل آن می‌شود

سخنرانی عباس صالحی در اختتامیه سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: سیدعباس صالحی گفت: گسترش ابعاد داخلی و جهانی این رویداد فرهنگی، مسئولیت ما را در قبال آن افزایش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز دوشنبه ۳۱ تیرماه، فاتح بادپروا دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، با همراهی شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد استان کردستان و جلال قلعه‌شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که علی‌اصغر کاراندیش معاون امور مجلس نیز حضور داشت، حاضران خواستار حمایت‌های مادی و معنوی وزارت ارشاد از این جشنواره شدند.

صالحی در این نشست تاکید کرد ایده‌های تازه می‌تواند باعث ارتقای جشنواره شود؛ چرا که تکراری شدن این رویداد به زیان جشنواره خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد استمرار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان موجب تکامل آن شود.

سپس منصور مرادی گفت: توسعه همه جانبه کشور تنها محدود به توسعه اقتصادی نیست بلکه فرهنگ نیز در این زمینه نقش مهمی دارد. او با اشاره به این که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در منطقه صفر مرزی برگزار می‌شود، افزود: این موضوع نشان‌گر امنیت منطقه است.

در ادامه جلال قلعه‌شاخانی طی سخنانی به تاریخچه شکل‌گیری این جشنواره پرداخت و یادآور شد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دل روستاها و برای التیام بخشیدن به آلام مردم این منطقه در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفت و به تدریج به دیگر شهرها و استان‌ها تسری پیدا کرد. او همراهی سازمان میراث فرهنگی با این دوره از جشنواره و پیوست بحث «گردشگری» به این رویداد را از بهترین اتفاقات چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برشمرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از این جشنواره به عنوان مادر جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور نام برد و این نام‌گذاری را اتفاقی مبارک دانست.

سپس شهرام کرمی، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یکی از معتبرترین رویدادهای تئاتر خیابانی دنیا دانست که از سال ۱۳۹۳ در «آی تی آی» جهانی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: ما قدر یکسری از داشته‌هایمان را نمی‌دانیم مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که جزو بیست فستیوال معتبر دنیا محسوب می‌شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بهشت هنرمندان تئاتر خیابانی توصیف کرد و گفت: این اتفاق به جهت فرهنگ مردم خطه مریوان روی داده است.

کرمی توضیح داد: امسال نسبت به سال گذشته جشنواره بسیار وسیع‌تر برگزار خواهد شد و این گستردگی بیشتر در بخش بین‌الملل نمود دارد. او جشنواره مریوان را یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی نامید که در زمان برگزاری آن، تمام شهر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و اظهار داشت: همچنان که به جز این رویداد، ۱۱ جشنواره تئاتر خیابانی دیگر نیز برگزار می‌شود که همه تحت تاثیر جشنواره بین‌المللی مریوان هستند.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به نزدیک بودن برگزاری دو جشنواره تئاتر آیینی و سنتی و تئاتر خیابانی مریوان، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد دستور ویژه‌ای برای تخصیص اعتبار به این دو رویداد صادر کند. کرمی همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد در اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته باشد.

در بخش پایانی این نشست، فاتح بادپروا یادآور شد: این جشنواره با وجود آوارگی مردم بعد از جنگ، با شور و عشق آنان شکل گرفت و به تدریج دانش هم به این شور و شوق اضافه شد. به‌طوری که امروز جشنواره سه ضلع مردم، هنرمندان و مسوولان را داراست.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اضافه کرد: از سوی دیگر تمام هنرمندان ایران نیز این جشنواره را متعلق به خود می‌دانند و این رویداد نقطه پیوندی میان آنان است. بادپروا با ابراز خرسندی از این که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به برند جشنواره‌های تئاتر خیابانی تئاتر کشور تبدیل شده، از مکاتبه با صد کشور برای حضور در این رویداد خبر داد و گفت: امسال بیش از ۱۰۰ اثر، متقاضی شرکت در جشنواره بودند و ما آثاری را انتخاب کرده‌ایم که متناسب با شاخص‌های فرهنگی خودمان باشند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.