دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵

محمدرضا مقدسیان مطرح کرد:

«با همستان سینما» به جریان‌های کمتر دیده‌شده می‌پردازد/ برنامه‌ای برای آنسوی مرز

برنامه «باهمستان سینما»

سینماپرس: محمدرضا مقدسیان سردبیر و مجری برنامه «با همستان سینما» شبکه جام جم می گوید در این برنامه سعی می شود به جریان های متفاوت و کمتر پرداخته شده سینمای ایران بپردازند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا مقدسیان مجری، منتقد و روزنامه نگار سینما در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه «با همستان سینما» که کار خود را در زمینه اجرا با این برنامه آغاز کرده است، توضیح داد: من از سال ۱۳۸۱ به عنوان روزنامه نگار سینمایی فعالیت می کنم. آن زمان با خودم فکر می کردم که روزنامه نگار یا منتقد سینمایی چه مسئولیت هایی به دوش دارد؛ آیا باید طلبکار باشد یا قضاوت کند یا جدا از نگاه تیزبینانه و بررسی نقاط قوت و ضعف، مسئولیت هایی هم در قبال رشد و تعالی آن حوزه و معرفی وجوه مثبت سینما دارد و همین مساله باعث شد که به فکر اجرای برنامه هایی باشم که این بخش از وظیفه خود نسبت به سینما را نیز ایفا کنم.

وی افزود: «با همستان سینما» حدود پنج سال پیش در شبکه جام جم با رویکرد معرفی ابعاد مختلف سینمای ایران به مخاطبان فارسی زبان داخل و خارج از کشور کار خود را آغاز کرد و در آن قصد داشته و داریم سینمای ایران را به عنوان یک هنر ایرانی و جهانی در حوزه فیلم های بلند و داستانی، کوتاه، مستند و انیمیشن به دیگران معرفی کنیم.

تلاش برای تسهیل ارتباطات بین المللی سینمای ایران

سردبیر «با همستان سینما» با اشاره به اینکه تقریبا ماهی نیست که فیلم های ساخت ایران در جشنواره های مختلف حضوری داشته باشند و جایزه ای نگیرند، بیان کرد: در این برنامه غیر از نشان دادن تصویری کامل و جامع از جمیع فعالیت های سینمای ایران، تلاش می کنیم کسانی را که در خارج از ایران فعالیت می کنند با فیلمسازهایی که در کشور فعالیت می کنند به نحوی به هم معرفی کنیم تا فعالیت های سینمای ما فقط در محدوده مرزها رخ ندهد و همکاری بین المللی رقم بخورد.

مقدسیان معتقد است «با همستان سینما» در این چندسال توانسته است بسیاری از سینماگران را با خود همراه کند و به یکی از جریان های اصلی رسانه های سینمایی کشور در داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

توجه به بخش های مغفول مانده سینمای کشورمان

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برنامه از روز اول جذب مخاطبانی بوده که از اختصاص زمان خود به برنامه پشیمان نشوند، مطرح کرد: در این برنامه برای آنکه به رسالت های رسانه ای خود در قالب سینما دست پیدا کنیم، سعی کرده ایم از روز اول تا الان هرچه بیشتر از ستاره بودن فاصله گرفته و به سمت محتوا حرکت کنیم. در روزهای ابتدایی تصورمان این بود با حضور ستاره ها برنامه را جذاب نگه داریم ولی بعد از آنکه از کارگردان های سینما که در حوزه فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن فعالیت می کردند، دعوت کردیم و گفتگو داشتیم بازخوردهای مثبتی از مخاطبان گرفتیم.

به گفته مجری «با همستان سینما»، در این برنامه هم چنین فیلم های گروه «هنر و تجربه» که تبلیغات گسترده ای نیز ندارند، مهم بوده است و به آنها پرداخته می شود.

مقدسیان با اشاره به اینکه «با همستان سینما» از تبلیغات و سطحی نگری به مسایل سینما به سمت محتوامحوری و ارزش قایل شدن برای فعالیت سینمایی حرکت کرده است، عنوان کرد: ما به دنبال ساخت اسم و رسم و تبلیغات سطحی که صرفا جذب مخاطب را هدف گرفته باشد و خود سینما برایشان اولویت نیست، نبوده ایم بلکه بیشتر تلاش می کنیم که اثر مثبتی در سینما بگذاریم.

وی درباره محتوا و کلیت برنامه اظهار کرد: همه اتفاقات مهمی که در حوزه سینما در هفته گذشته و پیش از برنامه رخ داده است، پوشش می دهیم که بخشی از اطلاعات و اخبار را با دعوت از مهمان های برنامه به صورت حضوری و بخش دیگر را با گزارش های تکمیلی و اعزام تیم تولید به اتفاقات سینمایی که رقم می خورد مدنظر قرار می دهیم.

مرور نوستالژی ها

سردبیر «با همستان سینما» ادامه داد: در تاریخ سینمای ایران در دهه های ۶۰ و ۷۰  فیلم های مهم، تاثیرگذار و باکیفیت بسیاری داشتیم که این روزها شاید حسرت داشتن فیلم هایی از آن دست را می خوریم برای همین منظور هر هفته در بخش «نوستالژی» به یکی از فیلم های مهم این دهه می پردازیم و در مورد خود فیلم، شرایط ساخت و جریان های آن حرف می زنیم. این بخش شاید باعث ترغیب سینماگران در ساخت فیلم های باکیفیت تری شود.

مقدسیان با اشاره به اینکه اینگونه برنامه ها به صورت موردی تنها مسئولیتی که برعهده دارند این است که کار درست و به نفع سینما انجام دهند، گفت: برنامه های زیادی در حوزه سینما ساخته شده است ولی ما سعی کرده ایم اگر برنامه ای بوده که بهتر از ما کار می کرده است از آنها یاد بگیریم و اگر برنامه ای از نظر ما وظیفه خود را به درستی انجام نداده است، تلاش کرده ایم نقد کرده اما دخالت نکنیم.

وی معتقد است از دستاورد «با همستان سینما» نشان دادن تصویر واقعی سینمای ایران بین مخاطبان فارسی زبان دنیا است. هم چنین این برنامه توفیق داشته است کسانی که شاید در سال های فعالیتشان در سینما تریبونی برای صحبت نداشته اند به برنامه بیایند و بتوانند داشته های خود را در رسانه عرضه کنند.

برنامه ای که بدون اسپانسر روی پای خودش ایستاده است

مجری «با همستان سینما» درباره استقبال مخاطبان از برنامه گفت: اینکه برنامه بدون اسپانسر و با هزینه شبکه تولید می شود یک مزیتی است که وابستگی به اسپانسر ایجاد نمی کند. البته از طرفی محدودیت اقتصادی که ایجاد می شود باعث بسته شدن دست ما است. با این رویکرد آن شیوه از نظرسنجی که معمولا در برنامه های مشارکتی رقم می خورد، نداریم. البته میزان استقبال مخاطبان را می توان از تماس مردم با روابط عمومی شبکه جام جم و کسانی که با من و دیگر عوامل برنامه صحبت می کنند، فهمید.

مقدسیان در پایان تصریح کرد: از میثم محمدی مجری و روزنامه نگار سینما، محمد صابری سرپرست سرویس هنر خبرگزاری مهر، اسماعیل باستانی تهیه کننده رادیو و مجری و پویا نبی کارگردان فیلم کوتاه و منتقد که در بعضی از برنامه ها مرا همراهی می کنند، تشکر می کنم.

برنامه «با همستان سینما» به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور و سردبیری و اجرای محمدرضا مقدسیان هر هفته روزهای سه شنبه ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن شبکه جام جم می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.