چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

پولشویی در سینما و ساخت فیلم های چند میلیاردی همچنان خبرساز است؛

انتقاد مسعود کیمیایی نسبت به وضعیت اسفبار سینمای کشور/ چرا تقوایی و مهرجویی باید بیکار باشند و من به سختی کار کنم؟/ برای سینما قانون بگذارید

مسعود کیمیایی در افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مسعود کیمیایی در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت زادروزش در موزه سینما برگزار شد با انتقاد از وضعیت سینمای کشور گفت: من فراز و نشیب‌های این سال‌هایی که گذشت را راحت نگذراندم. کار فیلمسازی که صدایی داشته باشد و برای گفتن ابایی نداشته باشد، سخت است. از مردم این خاک و سرزمینم تشکر می‌کنم که من را پذیرفتند برای اینکه تلاش خودم را بکنم و حرفم را بزنم. مسئولان باید فکری بکنند برای فیلم‌هایی که میلیارد میلیارد می‌فروشد، اما مهرجویی چند سال است بی کار است، از تقوایی باید به زور خبر گرفت و من هم به سختی فیلم می‌سازم و کار می کنم.

به گزارش سینماپرس مسعود کیمیایی با اشاره کنایه وار به سرمایه های هنگفتی که طی سال های اخیر وارد سینما شده اظهار داشت: با پول کم می‌شود فیلم جدی یک میلیاردی ساخت. کمی به فکر سینمای جدی باشید و در سینمااستعداد پیدا کنند.

وی ادامه داد: من امیدوارم این اعتراض‌ها در حد حرف باقی نماند و در میان این حجم ز فیلم‌ های میلیاردی یکی دو فیلم جدی هم ساخته شود.  خواهش می‌کنم این حرف من را جدی بگیرید. مهرجویی چند طرح فوق‌العاده دارد اما سرمایه می‌خواهد و نیست. چرا بخشی از این سرمایه‌های میلیاردی برای امثال مهرجویی صرف نمی شود؟

بزرگداشت مسعود کیمیایی کارگردان سینما به مناسبت زادروزش در موزه سینما با حضور هنرمندان، اهالی رسانه و مشتاقان سینمای این فیلمساز مولف برگزار شد.

به گزارش سینماپرس جواد طوسی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: یک نکته را باید یادآوری کنم که در شرایط فعلی خودمان باید بهانه ها را برای حوزه فرهنگ به وجود آوریم. آقای کیمیایی یکی از نقاط رفیع و تاریخ ساز سینمای کشور است.  

سپس فریدون جیرانی پشت تریبون رفت و گفت: آقای مهرجویی روز دوشنبه حرف های تاریخ سازی زدند اما من در رابطه با آن حرف ها بحثی دارم؛ ایشان راجع به جمع چپ روشنفکری صحبت کردند. ایشان از دل محفل روشنفکری بیرون آمدند؛ آقای کیارستمی هم همینطور، آقای تقوایی از محافل ادبی بیرون آمدند و زنده یاد حاتمی از قاجار اما کیمیایی از خیابان بیرون می آید. پدری مصدقی و مادری باسواد دارد او آدم محل و گذر و سینما است.

وی افزود: او از دل رفاقت بیرون می آید. او با قریبیان و احمدی و منفردزاده در خیابان دوست می شود.  سینمای آن تاریخ مهم است. سینمای فیلمفارسی سینمای راست گرا است. او ضدقهرمان را وارد سینما کرد و این نکته تاریخی مهمی است. در فیلم های حاتمی و مهرجویی و تقوایی قهرمان معترض وجود ندارد.

جیرانی در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: کیمیایی «گوزن ها» را زمانی ساخت که ساواک در آن زمان خانه گردی می کرد تا چریک ها را دستگیر کند.  کیمیایی هرچه جلو آمد فیلم هایش مهمتر شد. «سفر سنگ»، «دندان مار»، «اعتراض» همگی اهمیت تاریخی دارند.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۱۴:۰۲
    0 0
    ىک زمان در سىنما ها فىلمهاى قىصر گوزن ها و گاو را نماىش مى دادند ولى حالا به فىلم هاىى مثل من و شارمىن تپلى و من مجوز پخش مى دهند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.