یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

بلاتکلیفی دامنه دار بیمه تکمیلی اهالی سینما؛

پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز خدمات گذشته بیمه تکمیلی به جریان نیفتاده است!

خانه سینما-صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: خانه سینما در ادامه مسیر پر غلط گذشته اش با بی تدبیری صرف برای رفع مشکلات اعضا، همچنان تنها سینماگرانی را بیمه تکمیلی کرده که بیمه پایه شان از طریق این نهاد ثبت شده، صندوق اعتباری هنر هم که پوشش بیمه تکمیلی سایر اهالی فرهنگ و هنر را بر عهده گرفته این روزها با انتقاد جدی از سوی اعضایش روبرو شده چرا که پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز وضعیت بیمه تکمیلی روشن نیست به گونه ای که مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی مشخص و اطلاع رسانی نشده و در این وانفسای اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر با بحرانی جدی برای درمان خود روبرو شده اند چرا که نمی توانند هزینه های هنگفت درمانی را از جیب خود تقبل کنند و سپس منتظر شوند تا آیا مبلغی به آن ها بازگردد یا خیر!

به گزارش سینماپرس فقدان خدمات صنفی به اهالی سینما و رسانه بارها به مسئولان ذیربط گوشزد شده است اما گویا آن ها هیچ توجهی به این مقوله ندارند و به همین دلیل سینماگران و اهالی رسانه را به حال خود رها کرده اند.

این مایه تأسف و شرمساری است که یک فعال رسانه ای یا هنرمند سینما برای داشتن یک بیمه تکمیلی و دریافت حداقل های درمانی با مشکلات عدیده روبرو شود. سوأل اینجا است که چرا هیچ کس پاسخگوی موانع ایجاد شده برای بیمه سینماگران و اهالی رسانه نیست؟

لازم به ذکر است حدود ۳ ماه قبل فراخوانی از سوی صندوق اعتباری هنر به این شرح منتشر شد: «اعضای صندوق اعتباری هنر در سراسر کشور برای استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌توانند براساس قرارداد منعقد شده با شرکت بیمه سرمد از تاریخ ۹۸/۰۴/۰۱ تا ۹۸/۰۴/۱۲ با مراجعه به وب سایت صندوق به نشانی www.honarcredit.ir ثبت نام و از خدمات بیمه درمان تکمیلی بهره مند شوند. اعضای صندوق اعتباری هنر با پرداخت بخشی از حق بیمه کل، مشمول بهره مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌شوند و مابقی هزینه برعهده صندوق است. خدمات بیمه تکمیلی همانند سال گذشته در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با پوشش‌ها و حق بیمه متفاوت ارائه می‌شود. براین اساس متقاضیان می‌توانند با انتخاب یکی از طرح‌ها، افراد تحت تکفل خود را نیز در همان طرح ثبت نام کنند. تمامی خدمات بصورت الکترونیکی و از طریق سامانه بیمانو به اعضا ارائه می‌شود.»

در مهلت اعلام شده اعضای صندوق اعتباری هنر مبالغ خود را به صورت نقدی به شماره حساب اعلام شده واریز کردند اما در حالی که نزدیک به ۲ ماه و نیم از واریز این مبلغ می گذرد هنوز مسئولان این نهاد کمترین قدمی برای شفاف سازی در خصوص بیمه تکمیلی امسال برنداشته اند به گونه ای که حتی نام مراکز طرف قرارداد با بیمه تکمیلی اعلام نشده است و تنها به تازگی سامانه «بیمانو» برای ثبت هزینه های درمانی اعضا باز شده است که آن هم دردی از هنرمندانی که بودجه ای برای درمان ندارند و نمی توانند هزینه ای را متقبل شوند درمان نمی کند.

از سوی دیگر مدیران چند شغله خانه سینما هم هیچ درکی از وضعیت نامناسب و بغرنج زندگی بدنه سینما ندارند چرا که از رانت های انبوه دولتی استفاده می کنند، منافع سیاسی شان تأمین می شود، سفرهای پر و پیمان داخلی و خارجی شان به راه است و مهمتر از همه اینکه هیچ درکی از واژه «صنف» و «نهاد صنفی» ندارند. آن ها آمده اند که برای سینماگران پادشاهی کنند و «خانه سینماگران» را به فضایی «شاه نشین» برای خود بدل نمایند!

امید است مسئولان صندوق اعتباری هنر برخلاف مسئولان خانه سینما به صورت شفاف دلایل این اتفاقات اخیر به خصوص عدم اطلاع رسانی در مورد مراکز درمانی طرف قرارداد را اطلاع رسانی کنند؛ مسئولان این صندوق باید بدانند که بسیاری اعضا توانایی تقبل هزینه های درمانی را ندارند و باید مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی به آن ها معرفی شود تا بتوانند بدون تقبل هیچ هزینه ای کار درمانی خود را در مراکز آزمایشگاهی، بیمارستانی، پاراکلینکی و... انجام دهند.

لازم به ذکر است به تازگی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که جمع کثیری از سینماگران را دربرمیگیرد در بیانیه ای با مرور مشکلات بیمه تکمیلی سینماگران از وزیر ارشاد خواسته نسبت به حل مشکل اقدام کند.

در بخشی از متن بیانیه کانون فیلمنامه نویسان آمده است: «بدقولی‌های مکرر، تأخیر در بازپرداخت هزینه‌های درمانی، قطع بودن بیمه‌ تکمیلی اعضا به مدت تقریباً دو ماه تا اوایل شهریورماه علی‌رغم دریافت کامل وجه اعلام شده و… فقط گوشه‌ای از نحوه‌ عملکرد صندوق اعتباری هنر است که باعث آزار و رنج مضاعف همکاران دردمند ما شده است. سامانه‌ بیمانو تنها راه ارتباطی اعضا با صندوق اعتباری هنر است. در روال پیشین فرد مدارک خود را به نماینده‌ صندوق در خانه سینما یا راساً به صندوق اعتباری هنر ارائه می‌کرد و منتظر واریز هزینه‌هایش می‌شد.

اکنون باید مدارک را اسکن و در صفحه بیمانو بارگذاری کرد. حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پیامک پذیرش یا عدم پذیرش مدارک به دست اعضا برسد. در صورت پذیرش باید اصل مدارک را ظرف یک هفته به صندوق پستی اعلام شده ارسال کنیم، در صورت عدم پذیرش مدارک، باید دوباره اسکن و ارسال شوند و منتظر پیامک بعدی بمانیم. باعث تأسف است که در این سیستم نادرست، بیمه‌شونده تبدیل به کارمند صندوق اعتباری هنر شده است و باید بخش بزرگی از وقتش را برای کارهایی صرف کند که در اصل وظیفه‌ کارمندان صندوق اعتباری هنر است.

هدفِ پنهانِ پشت این شیوه، ایجاد تأخیر و خریدن زمان برای پرداخت تعهدات بدیهی صندوق اعتباری هنر است؟؟ کمترین بازپرداخت در این مدل کاری دو ماه طول می‌کشد. به بهانه‌ اتوماسیون وقت و عمر بیمه‌شدگان را تلف می‌کنند و زمان پرداخت هزینه‌های درمانی با وقفه‌ای طولانی همراه می‌شود. هنوز تعداد زیادی از اعضای این انجمن موفق به دریافت وجه درمانی‌شان از دوره‌ بیمه‌ای سال پیش نشده‌اند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.