جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

دنیای انیمیشن

معرفی انیمیشن کوتاه «هدیه»

انیمیشن کوتاه هدیه

سینماپرس: انیمیشن کوتاه The Present (هدیه) در بیش از یک صد فستیوال و نمایشگاه به نمایش درآمده و ۵۹ جایزه مختلف اعم از جایزه ویژه مخاطبین فستیوال فیلم آستین، جایزه هیئت داوران فستیوال بین‌المللی ریورران و بهترین انیمیشن کوتاه از جوایز فیلم کوتاه را دریافت کرده است.

این انیمیشن در بیش از یک صد فستیوال و نمایشگاه به نمایش درآمده و ۵۹ جایزه مختلف از جوایز فیلم کوتاه را دریافت کرده است.

 

در این مطلب به معرفی انیمیشن کوتاه The Present که یکی از تحسین‌برانگیزترین این دسته از آثار است، می‌پردازیم.

«متن پیش‌رو بخش‌هایی از داستان را لو می‌دهد، پیشنهاد می‌شود ابتدا انیمیشن را مشاهده کنید»

انسان همواره با محیط با اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند و دلبستگی و دل‌خوشی در آن پیدا می‌کند. این عمل در افراد مختلف به اشکال متفاوت بوده و عوامل درونی و بیرونی بر آن تاثیر می‌گذارند. عوامل درونی مانند علاقه‌مندی‌های متفاوت نسبت به خانواده و نزدیکان و عوامل بیرونی مانند مشکلات جسمی. عمدتا افراد جوان به سمت سرگرمی و به خصوص بازی‌های ویدیویی گرایش پیدا می‌کنند. برای مثال فردی را تصور کنید که برخلاف هم‌سن و سالانش علاقه‌ای به جمع‌های گروهی، ورزش و سرگرمی‌های اجتماعی ندارد و تمام آن‌چه را که از جامعه، زندگی و اطرافیان طلب می‌کند در بازی ویدیویی پیدا می‌کند. این فرد بدون شک گرایش شدیدی به بازی‌های ویدیویی پیدا کرده و زندگی اجتماعی و بیرون از منطقه امنش را از یاد می‌برد. راه‌کار برگرداندن این دسته از افراد ایجاد یک انگیزه و محرک برای کنار گذاشتن عادت‌ها است. فراهم کردن شغلی مرتبط با علاقه‌مندی و قرار گرفتن در محیط اجتماعی که علایق یکسانی با فرد دارد، یکی از راه‌حل‌های مرسوم است. اما یکی از ساده‌ترین و در عین تاثیرگذارترین روش‌ها، داشتن یک حیوان خانگی است. 

 

در انیمیشن کوتاه The Present با مورد مشابهی طرف هستیم، جایی که یک نوجوان با تمام دقت و تمرکز در اتاقی تاریک با صدای بلند مشغول به انجام یک بازی ویدیویی تیراندازی است. او به حدی غرق در دنیای گیم شده است که حتی متوجه ورود مادرش نمی‌شود. مادر جعبه‌ای را روی میز می‌گذارد و با هدیه نامیدن آن توجه پسر را به آن جلب و کنجکاوی وی را تحریک می‌کند. پسر با شور و شوق فراوان جعبه را باز می‌کند و با یک سگ روبه‌رو می‌شود. اما زمانی که متوجه می‌شود که سگ تنها سه پا دارد، با عصبانیت تمام آن را به زمین انداخته و بازی ویدیویی‌اش را از سر می‌گیرد. سگ بازی‌گوشی‌هایش را آغاز می‌کند و به شکلی با توپ بازی می‌کند که انگار نداشتن یک پا آنقدری که برای پسر اهمیت دارد، برای او عادی بوده و به هیچ‌عنوان عامل محدودکننده‌ای نیست. سگ هربار که زمین می‌خورد با هیجانی مثال‌زدنی باز هم به سمت توپ می‌رود. تلاش‌های سگ در نهایت نتیجه داده و …

جیکوب فری انیمیشن کوتاه The Present را به عنوان پایان‌نامه برای آکادمی فیلم بادن-وورتمبرگ با همکاری مارک کرانزلر ساخته است. جیکوب فری که سال‌ها است که در حوزه انیمیشن فعالیت دارد، به واسطه  انیمیشن کوتاه The Present مورد توجه کمپانی دیزنی قرار گرفته و به عنوان انیماتور به پروژهZootopia اضافه شد. داستان انیمیشن کوتاه The Present از یک کمیک استریپ نوشته فابیو کاوالکانتی، هنرمند برزیلی اقتباس شده است. در نگاه اول امکان ندارد که انیمیشن کوتاه The Presentشما را به یاد انیمیشن‌های بلند، پرهزینه و پرزرق و برق نیاندازد، زیرا تمام ویژگی‌هایی را که در آن‌ها دیده‌اید، جیکوب فری و مارک کرانزلر در The Present لحاظ کرده‌اند، از تکسچرها و مدل‌سازی‌های بی‌نقص گرفته تا طراحی حرکت‌های طبیعی سگ. جیکوب فری که برای ساخت انیمیشن کوتاه The Present از نرم‌افزارهای Maya ، Pixar Renderman و Yeti Fur استفاده کرده است، توانسته بافت‌های مختلف را بسیار واقع‌گرایانه شبیه‌سازی کند که نمود آن‌ها را می‌توانید در اثاث خانه مشاهده کنید. البته طراحی بسیار خوب موهای سگ و پسر را نباید فراموش کرد. صداگذاری‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده و صداپیشگان از پس وظیفه ادای اندک دیالوگ‌های انیمیشن به خوبی برآمده‌اند. موسیقی به خصوص تیتراژ پایانی حقیقتا زیبا هستند و مخاطب را برای نزدیک شدن به فضای انیمیشن یاری می‌کند.

 

انیمیشن کوتاه The Present یکی از پرافتخارترین آثاری است که در این حوزه ساخته و عرضه شده‌ است. این انیمیشن در بیش از یک صد فستیوال و نمایشگاه به نمایش درآمده و ۵۹ جایزه مختلف اعم از جایزه ویژه مخاطبین فستیوال فیلم آستین، جایزه هیئت داوران فستیوال بین‌المللی ریورران و بهترین انیمیشن کوتاه از جوایز فیلم کوتاه را دریافت کرده است.

خانه انیمیشن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.