جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

نوشین جعفری کیست و چرا اهالی سینما از بازداشت او به وحشت افتاده‌اند؟ +عکس

نوشین جعفری- باران کوثری

سینماپرس: سلبریتی‌ها رابطه بسیار تنگاتنگی با تروریست‌ها و عناصر سازمان‌های معارض کشور دارند و افشای این حلقه برای شناخت جامعی از چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون راهگشاست.

به گزارش سینماپرس، برخی از هتاکی‌های اخیر در فضای مجازی یا رسانه‌های مکتوب، توسط خبرنگاران و رویکرد اهانت‌آمیزشان به ساحات مقدس، شکل سازمان یافته و تا حدود زیادی ساختار پیوسته‌ای به خود گرفته است. نوشین جعفری عکاس مشهور سینما، پس از امیرحسین میراسماعیلی و «پویان خوشحال» سومین موردی است که در فضای مجازی، آگاهانه، اقدام به انتشار عبارات هتاکانه درباره ساحت مقدس امامان معصوم (علیهم السلام) می‌کند.

آنچه گذشت...

۱- یکم اردیبهشت ۱۳۹۷ امیرحسین میراسماعیلی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب روزنامه جهان صنعت با انتشار پستی توئیتری به ساحت مقدس امام هشتم اهانت کرد. این روزنامه‌نگار که پیش از این نیز به دلیل انتشار مطالبی مشابه، خبرساز شده بود این بار پا را فراتر گذاشت و به طور مستقیم  امام رضا (ع) را با آگاهی از ارادتی که مردم ایران و شیعیان و حتی پیروان مذاهب دیگر به ایشان دارند خطاب قرار داد و در توئیت خود مطالب هتکانه‌ای را درج کرد.

۲-  ۲۹ مهر ماه  ۱۳۹۷ روزنامه «ابتکار» در گزارشی  را با عنوان «بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه» با نام «پویان خوشحال» منتشر کرد و از آسیب‌های بهداشتی که در ایام اربعین در کمین زائران شهر کربلا است مطالبی را به نگارش درآورد. در بخشی از این گزارش نویسنده به جای استفاده از عبارت «شهادت امام حسین (ع)» از عبارت «درگذشت امام حسین (ع)» استفاده کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد «پویان خوشحال» در صفحه فضای مجازی خود نیز چندین بار به ساحت ائمه هدی (ع) توهین و جسارت کرده  و  این موضوع باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده بود.

۳- نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر در ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ توسط ضابطان قضایی بازداشت شد. شنیده‌ها و اخبار غیررسمی حاکیست او در یک مهمانی در محله ولنجک دستگیر شد.  مهمانی خاصی که برخی عوامل سفارت انگلستان و چند تن از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون در آن حضور داشته‌اند. میزانسنی که به صورت خاص، شبیه مهمانی‌های سریال گاندو است و افراد کاملا مرتبطی، به صورت زنجیره‌ای، در این مجموعه مهمانی‌ها حضور دارند. این مهمانی از قضا بسیار پرحاشیه بوده و تعدد افراد مشهور سینما، آن را تبدیل به مهمانی پرسرو صدای ولنجک کرده است.    

مهمانی با شکایت  اهالی محل مذکور، به‌ دلیل ایجاد مزاحمت، به نیروی انتظامی گزارش می‌شود و با مراجعه عوامل انتظامی به محل مهمانی، پس از دستگیری مهمانانی که به‌صورت مختلط و به سرو مشروب و اقدامات دیگری مشغول بودند، ماجرا وارد فاز تازه‌ای می‌شود. در این مهمانی مشخص می‌شود که نوشین جعفری علاوه بر هتاکی به مقدسات در فضای مجازی، رابط اصلی سفارت انگلستان با هنرمندان سینماست. موضوعی که بسیاری از اهالی سینما از آن آگاهی داشتند اما از افشای آن خودداری می‌کردند. نکته جالب این است بر اساس برخی شنیده‌های گزارش شده اکانت هتاک نوشین جعفری با عنوان "یاردبستانی" با هماهنگی چند تن از چهره‌های سرشناس سینما اداره می‌شد.

توهین به مقدسات از اکانت یاردبستانی

حمایت مهناز افشار از نوشین جعفری

حمایت سحر دولتشاهی از نوشین جعفری

حمایت نوید محمدزاده از نوشین جعفری

حمایت بهرام رادان  از نوشین جعفری

حمایت باران کوثری از نوشین جعفری

 پس از دستگیری جعفری بسیاری از اهالی سینما اقدام به حمایت از او کردند که از جمله چهره‌های حامی جعفری، همان سلبریتی‌هایی هستند که توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی خود را برای حمایت‌ از چنین چهره‌هایی آماده کرده‌اند.  مهناز افشار،  ترانه علیدوستی، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، باران کوثری، نوید محمدزاده و ... از جمله چهره‌هایی هستند که اقدام به حمایت از عکاس کرده‌اند و او را از هر اتهامی مبرا دانسته‌اند. برای این موج بزرگ از حمایت‌های دو تفسیر وجود دارد. در تفسیر نخست باید اشاره کرد اهالی سینما بشدت از دستگیری او وحشت‌زده‌ شده‌اند و به شکل ملموسی از یک متهم به هتاکی به مقدسات، حمایت می‌کنند.

موج حمایت‌ها از نوشین جعفری توسط سینماگران به شکل عجیبی در فضای مجازی افزایش یافت و این همهمه مجازی درباره یک عکاس در فضای توییتر بسیار کنجکاوبرانگیز شد. روایتی همچنان تصدیق نشده موجی از وحشت را در میان سینماگران مرتبط با او شکل داده است، آیا  نوشین جعفری  جعبه سیاه برخی اتفاقات در متن جریانات سینماست؟ یا روابط او در مسیر بازپرسی با سفارتخانه‌ها انگلیس، ممکن است برای بسیاری از سلبریتی‌ها دردسر شود؟

جعفری در شرایطی دستگیر شدکه نخستین اتهام او نه شرکت در مهمانی و ارتباط با سفارت بیگانه، بلکه اهانت به مقدسات از طریق اکانتی به نام "یار دبستانی" است.  سینماگران در ایران اگر تالیف فیلم شایسته و به تبع آن فضاسازی را در مقابل دوربین بلد نباشند، در پشت دوربین به انواع  و اقسام فضاسازی آشنایی کامل دارند و اغلب آن‌ها این واحد را به صورت تخصصی گذرانده‌اند.  نمونه شاخص آن احکام صادره برای پگاه آهنگرانی،  جعفر پناهی و محمد رسول‌افاست که هیچکدام به صورت قطعی اجرا نشدند. به صورت موازی حول رسول‌اف یک جو سنگین ساخته‌اند، تا مانند قبل، حکمی اجرا نشود.

در مورد دستگیری نوشین جعفری، دایره فضاسازی توسط سینماگران بسیار گسترده‌تر از عملیات روانی خاصی بود که در مورد رسول‌اف و جعفر پناهی رخ داد. تطهیر خاص جعفری با پارامترهایی هوشمندانه‌ای صورت می‌پذیرد. بسیاری از هنرمندان با درج پست‌های گوناگون سعی می‌کنند فضای عمومی جامعه را به نفع جعفری تلطیف کنند و همین جو سنگین توام با اضطراب و اضطرار گویا این است که درب‌های دیگری از حقایق در پس این پرونده گشوده می‌شود. در پیشانی عملیات تطهیر جعفری، دائما به این موضوع اشاره می‌شود که اکانت"یار دبستانی" متعلق به او نیست. اما مستندانی وجود دارد که احتمال مدیریت این اکانت توسط او را تقویت می‌کند.

همچنین سوابقی از فعالیت‌های نوشتاری نوشین جعفری  در فضای مجازی وجود دارد که اهانت‌های او را به مقدسات و فعالیت‌های تبلیغی‌ سیاسی معارضانه‌اش را در قالب وبلاگی به نام یاردبستانی تصدیق می‌کند.

وبلاگی به نام یار دبستانی با آدرس (link: http://yaredabestani.blogfa.com) طی سال‌های ۸۴-۸۵  فعال بوده که غالباً اخبار اعتراضات و اعتصابات و زندانیان سیاسی و مسائل حقوق بشری رو منعکس می‌کرد. این وبلاگ چند سال بعد حذف شده اما از طریق web Archive در آدرس زیر قابل دسترس است:(اینجا)

 

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی ۲

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

در این وبلاگ مطالب زیادی هم درباره اعدام منافقین در دهه ۶۰ و بیانیه های «کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر» که اسم نوشین جعفری هم در میان آنهاست و بیانیه‌های حزب پان ایرانیست، که پدر نوشین قائم مقام این حزب است و مشخصات او در این پست‌ها وجود دارد. عکس آخر هم پستی جعلی درباره خرید هواپیمای طلا برای مقامات عالی کشور است.

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

فعالیت‌های معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی

با توجه به پست‌های وبلاگ تا حدودی گرایشات فکری نویسنده مشخص می‌شود. انتشار عکس و بیانه‌های رضا پهلوی، حمایت از گوگوش با پرچم شیر و خورشید و قرار دادن سایت‌های رضا پهلوی و فرح دیبا و حزب پان ایرانیست و احمد باطبی و... در پیوندهای وبلاگ.

مرداد ۸۵ این وبلاگ بدلیل فیلترینگ تعطیل می‌شود و نویسنده‌اش آدرس وبلاگ جدید رو پست می‌کند، (link: http://YareDabestaani.blogfa.com)  و این وبلاگ هم پس از چند سالی حذف می‌شود ولی از Web Archive قابل دسترسی است.

وبلاگ سابق نوشین جعفری

نویسنده وبلاگ یاردبستانی، در وبلاگ جدید نقاب رو کنار می‌گذارد و مطالب را  با اسم خودش می‌نویسد: «نوشین جعفری»!

که در یکی‌ از پست ها هم قسمتی از متنی که در وبلاگ قبل هم گذاشته بود را دوباره منتشر می‌کند و در موردی خاص مطالبی را به وبلاگ سابقش ارجاع می‌دهد که  در اینجا قابل دسترس است.

در وبلاگ جدید هم جعفری پست های بسیاری را درباره زندانیان سیاسی مثل احمد باطبی و حزب پان ایرانیست منتشر می‌کند. در پیوندهای وبلاگ هم آدرس سایت های مرتبط با حزب پان ایرانیست وجود دارد که پس از مدتی حذف می‌شود.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، پست های وبلاگ هم گرایش به اصلاح‌طلبی و انتخابات پیدا می‌کند. به مرور هرچه می‌گذرد نوشین از فعالیت های سیاسی رادیکال و حقوق بشری فاصله می‌گیرد و ظاهرا تغییر می‌کند. این وبلاگ هم سال ۸۷ حذف و در همان سال نوشین جعفری به عنوان خبرنگار فرهنگی و عکاس روزنامه اعتماد فعالیت‌هایش را آغاز می‌کند.

در ظاهر فعالیت سیاسی جعفری کمتر و معتدل تر می‌شود. بهمن ۸۸ نزدیک به یک ماه بازداشت شده و پس از آن عمده فعالیت‌هایش به حوزه عکاسی، سینما و هنر معطوف می‌شود. یکی از پست های عجیب وبلاگ دوم جعفری هم پستی بود که خبر تصویب قطعنامه علیه ایران را درج کرده است. گویا برای تصویب قطعنامه علیه‌ ایران روزها و سال‌ها چشم انتظار بوده است.

 و در نهایت عکس پروفایل یار دبستانی که در یکی از توییت‌های این اکانت گفته شده است به صاحب آن شباهت دارد.

عکس حساب کاربری یاردبستانی

نوشین جعفری

شراب خواری علنی در ماه رمضان و انتشار عکس آن در اینستاگرام، فالو کردن اکانت فحاش به مقدسات و برانداز ساشتی توسط اکانت شخصی نوشین جعفری در توییتر و منشن اکانت یاردبستانی درباره اینکه از ساشتی در توهین به مقدسات الگو گرفته کاملا مشخص و واضح است.

 تمام این موارد ذکر شده با استدلال‌های بسیار قابل تاملی رابطه نوشین جعفری با اکانت یار دبستانی را اثبات می‌کند و باید منتظر نتیجه ماند تا از بررسی دقیق‌تر فعالیت‌های نوشین جعفری چه اطلاعاتی در مورد سینماگران و حلقه‌های اینچنینی دارد. حلقه‌هایی که اثبات می‌کند سلبریتی‌ها رابطه بسیار تنگاتنگی با تروریست‌ها، معارضان و سفارت‌خانه‌های اروپایی و نیروهای معارض نظام دارند و افشای این حلقه برای شناخت جامعی از چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون راهگشا خواهد بود.

*مشرق

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۵ - ۲۲:۰۷
    0 1
    اگر همین سایرینی ها نباشند سایت درپيت شما برای که دیگر مطلب می خواهد بنویسد اگر آنها نباشند شما هم باید بساتتون را جمع کنید و برويد
  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۱۴:۲۱
    0 1
    ىک دفعه بگىد غىر از خودتان همه جاسوس امرىکا هستند تمام
  • باقر ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۱۶:۱۳
    2 0
    با این هتاکی ها این به اصطلاح هنرمندان چگونه باز از او حمایت می کنند. گرچه احمق ها نمی دانند هر که با آل علی (ع) درافتاد ور افتاد. گنده لاتر از این اوباش در نبرد با عاشورا نابود شده اند.
  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۲۲:۴۳
    0 1
    سناریوی جالبی ساختید!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.