شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲

در نشستی رسانه‌ای؛

چگونگی پذیرش افراد در «عصر جدید» تشریح شد

نشست برنامه عصر جدید

سینماپرس: نشست خبری برنامه «عصر جدید» بعد از ظهر امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری برنامه «عصر جدید» امروز شنبه ۲۶ مرداد با حضور احسان علیخانی و داوران این مسابقه استعدادیابی در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.

احسان علیخانی در ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره حساسیت استعدادیابی در برنامه عنوان کرد: در ظرف «عصر جدید» فراتر از ارسال یک ویدیو عمل می کنیم. ما در این پروسه چند مرحله داریم که شاید در جلوی دوربین خیلی مشخص نباشد اما در فینال تصاویری داریم که می تواند بخشی از این تلاش های پشت صحنه را نمایش می دهد.

وی درباره روند انتخاب اولیه گفت: چند نفر تعداد مفصلی از ویدئوها را دیدند و آنها را انتخاب کردند. همچنین تیمی هشت نفره داشتیم که بعد از آن انطباق ویدیو با واقعیت را راستی آزمایی می کردند و بعد تیم دیگری موقعیت جغرافیایی، خانواده فرد و ... را شناسایی می کرد. مرحله به مرحله که جلو آمدیم کار کردیم و حتی ۲ باشگاه مهارت گذاشتیم که در آن استادانی به صورت افتخاری آمدند و با شرکت کننده ها کار کردند.

علیخانی اضافه کرد: برنامه ما صرفا این نبود که هرکسی ویدئو بفرستد، او را روی صحنه بفرستیم. خیلی از این بچه ها تهران را ندیده بودند و یا خیلی ها اصلا دوربین ندیده بودند مانند پسر بچه ای که از نقطه مرزی کشور در برنامه شرکت کرده بود اما توسط تیم طراحی و مربیان برنامه روی این بچه ها کار می شد تا بلد شوند چگونه روی صحنه بیایند.

وی با اشاره به برخی انتقادها در فضای عمومی جامعه مبنی بر اینکه در نهایت چه برنامه‌ای برای استعدادها در نظر گرفته می شود، گفت: «عصر جدید» یک برنامه استعدادیابی عمومی است و یک مدرسه تخصصی نیست اما به اذعان دیگران ما فراتر از ضبط یک برنامه تلویزیونی برای شرکت کنندگان وقت گذاشتیم. برخی این نکته را مطرح کردند که آیا صرفا برای پر کردن برنامه از این بچه ها استفاده می کنیم و یا از آنها برای جلب مخاطب سواستفاده می کنیم در حالی که باید بگویم هیچ کس این شرکت کننده ها را نمی‌شناخت و جز نفرات محدودی که در برخی از جشنواره ها لوح گرفته بودند کسی آنها را ندیده بود. ما در چند قسمت نهایی برنامه به این موضوع پرداختیم و قرار شد چند اعتبار تخصصی به فینالیست ها داده شود در حالی که این کار بسیار سخت و  پیچیده ای بود. ما چند شعار برای کشف شدن و دیده شدن داشتیم که شعار آخر یعنی «رسیدن» خیلی مهم تر است و همین اعتبار تخصصی که به برنده ها اختصاص می یابد خیلی مهم است چون به توسعه مهارت آنها کمک می کند.

وی تصریح کرد: من تمایل دارم پنج فینالیست برنامه در فصل بعد عضو گروه ما باشند در حالی که ممکن است یکی بخواهد آلبوم موسیقی بیرون بدهد و یکی دیگر بخواهد تمرین داشته باشد اما موقعیت کار برایشان فراهم است تا بتوانند بعد از دیده شدن مسیرشان را ادامه دهند چون اگر حواسمان به این مسیر نباشد ممکن است پایین بیفتند.

این مجری تلویزیون درباره تغییر ساختار برنامه در فصل جدید نیز عنوان کرد: این برنامه برای من با اختلاف، سخت ترین کار تمام عمرم بود و فکر نمی کردم با چنین پروژه ای مواجه شوم. این کار از لحظه پیش تولید در آستانه یک ساله شدن است. ما ضبط های طولانی داشتیم و میانگین ضبط ها امکان ندارد کمتر از ۱۵ ساعت باشد. مونتاژ برنامه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دقیقه است که باید به ۱۰ دقیقه تبدیل شود، حضور بچه هایی که از شهرستان می آیند و غیره که همه اینها کار را سخت می کرد. البته ین مطالب را از جهت مظلوم نمایی نمی گویم.

وی درباره بازه زمانی پخش فصل جدید بیان کرد: اگر شرایط فراهم باشد برای زمستان ۹۸ کار را آماده پخش می کنیم.

علیخانی در پاسخ به سوالی درباره پخش برنامه در دوشنبه ها که زمان پخش برنامه «نود» بود نیز گفت: من خودم طرفدار سرسخت برنامه «نود» هستم اما ما زمانی روی آنتن رفتیم که «نود» پخش نداشت.

وی در ادامه درباره حضورش در برنامه که آن را نسبت به بقیه برنامه های استعدادیابی متفاوت می کند، اظهار کرد: چند نکته درباره برنامه ما وجود دارد که برنامه را از باقی تلنت شوها جدا می کند. حضور میزبان در برنامه ما با بقیه برنامه های مشابه فرق دارد و من حسم این بود که کارم در برنامه به عنوان وکیل و مدعی العموم بچه هاست. در تلنت شو ریتم خیلی بالاست؛ اجرا رای و تمام. من حس کردم برای بچه ای که دسترسی به جایی ندارند حضور من و گفتگوهایم با آنها و داوران کمک کننده است.

این مجری یادآور شد: به هرحال ما چهار داور با سلایق مختلف داشتیم که هرکسی روی رای خود پافشاری می کرد و تماشاگران هم در مواقعی می خواستند نظرشان را تحمیل کنند. من باز هم می گویم دخالت در رای ها را قبول دارم  ولی خوب یا بدش بحث دیگری است.

علیخانی درباره تعامل با آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: فکر می کنم گاهی دوستان ما را با آموزش و پروش اشتباه می گیرند در حالی که ما را باید به عنوان یک برنامه تلویزیونی دید. روزی که قرار شد این برنامه را بسازم همه رفقای دلسوزم گفتند در نمی آید، در تلویزیون نمی شود چنین برنامه ای ساخت. باید بگویم مردد هم شدم اما چیزی در درونم به من گفت که می شود.

وی ادامه داد: من از نسل دهه ۶۰ هستم. در دوران کودکی و نوجوانی ما چه کسی برایمان استعدادیابی می کرد. اوج چالشی که داشتیم قبل از کنکور بود. آن زمان به ما می گفتند اگر حفظیاتت خوب است برو رشته انسانی و اگر حل کردنی ات خوب است برو ریاضی. حتی اگر کودک رادیو خانه شان را خراب می کرد می گفتند حتما مهندس می شود. در مدارس هم اوج تحسین ما کارت های صدآفرین بود. اگر توانسته باشیم در این برنامه حسی را برانگیخته کنیم مه فکر می کنم این کار را کردیم، اتفاق مبارکی است. البته الان معضلات جدی درباره نگاه پدر و مادرها به استعدادها داریم که امیدوارم «عصر جدید» در این روند استعدادیابی تاثیر بگذارد.

وی در ادامه درباره کپی بودن برنامه نیز عنوان کرد: خارج از تعقل است که هر یک از ما دوباره چرخ را اختراع کنیم. ماجرای تلنت شو قدمت چند دهه ای دارد و بیش از ۷۰ کشور این تلنت شوها را برگزار می کنند. این مقایسه ها برای من خیلی عجیب بود چون بخواهیم اینجوری نگاه کنیم اخبار و خبرگزاری هم کپی است. اینکه چقدر متناسب با فرهنگ خود کار می کنیم بحث دیگری است اما من اکنون درباره فرم و ساختار حرف می زنم. بنابراین این ماجرا که چقدر می توانیم برنامه را با فرهنگ خودمان منطبق کنیم خیلی برایم مهم بود. این برنامه را نمی شود با برنامه های استعدادیابی سال ۲۰۱۹ مقایسه کرد اما به نسبت اولین دوره هایی که هر یک از این کشور ها برگزار کردند، خیلی بهتر بودیم.

علیخانی اضافه کرد: ما این برنامه ها را دیده ایم و فکر نمی کنم تلنت شویی در دنیا باشد که نقال و خراط در برنامه اش آورده باشد چون اینها مختص ماست و این از مهمترین نقدهایی بود که به ما شد. به نظرم فراتر از اثر این منتقدان می خواستند با تلویزیون طرف دعوا باشند مثلا می گفتند میز شما شبیه ایرانی ها نیست در حالی که من واقعا نمی دانم باید چه کنم که میزمان شبیه میزهای ایرانی باشد. در این مدت اجراهایی در تلویزیون دیده شد که تا الان دیده نشده بود و این خیلی اتفاق ویژه ای بود مثل بچه های خلاق پارکوکار که پیش از این گمنام بودند. همچنین گفتگوهایی با مهمانان ویژه داشتیم و اتفاقاتی با این ترتیب شکل گرفت که غنیمت بزرگی بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.