دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

مهرداد خوشبخت مطرح کرد؛

بعد از «ساعت خوش» در تربیت بازیگر طنز افت کردیم

مهرداد خوشبخت در نشست رسانه‌ای سریال تلویزیونی«غیرعلنی»

سینماپرس: کارگردان سریال «آچمز» درباره این مجموعه و بازیگرانش که با دیگر سریال‌های طنز مشترک بودند بیان کرد که طی سال‌های اخیر بازیگر طنز تربیت نکرده‌ایم و در این حوزه با کمبود مواجه هستیم.

به گزارش سینماپرس، مهرداد خوشبخت کارگردان سریال «آچمز» امروز صبح دوشنبه ۲۸ مرداد در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه حضور یافت و درباره «آچمز» که امشب آخرین قسمت آن روی آنتن می‌رود توضیحاتی ارائه کرد.  

وی در ابتدا درباره تکرار کلیشه جا به جایی دو کاراکتر مشابه در داستان این مجموعه یادآور شد: فرمول‌هایی هست که همیشه جواب می‌دهد فرمول جا به جایی یا سوءتفاهم همیشه در کارهایی که کمی طنز و کمدی دارد وجود دارد و در این سریال هم این اتفاق رخ داده است.

کلیشه جابه‌جایی را دوباره مد کردیم

خوشبخت ادامه داد: البته این فرمول خیلی وقت بود استفاده نشده بود و شاید از این حیث تازه بود و شاید ما دوباره آن را نو و به نوعی مد کردیم. به نظرم این فرمول اینجا از لحاظ مفهومی جواب داد چون مضمون سریال با همین فرمول و مدل عمل می‌کرد.

کارگردان «آچمز» درباره مضمون این سریال و اینکه چه ویژگی‌ای باعث شد که سراغ این فرمول برود، توضیح داد: قصه این سریال توسط سعید فرهادی نوشته شده بود. ابتدا قرار بود این سریال ۶۰ قسمت باشد و الان در ۳۲ قسمت تمام شده است با این حال ما در دل این کار تغییرات زیادی داشتیم و از این فرمول در زیر متن‌ها کمک زیادی گرفتیم.

سوژه ابتدایی ما اداره دارایی بود

وی درباره سوژه سریال نیز بیان کرد: در ابتدا سوژه کار اداره دارایی بود و مردم به این اداره می‌آمدند و می‌خواستند با رشوه تخفیف بگیرند و محل کار آقای گلکار با بازی هومن برق نورد اداره دارایی بود. ظاهرا پیش از این درباره آب صحبت شده بود و من این موضوع کمبود آب را به قصه برگرداندم و سراغ یک اداره آب با اسمی تخیلی رفتیم.

خوشبخت در پاسخ به سوالی درباره کارکرد فرهنگی شوخی با اتفاقاتی که مخاطب در روزمره با آنها در ارتباط بعضا بابت بخشی از آن‌ها کلافه و عصبی است هم عنوان کرد: سریالی که از اتفاقات روزمره مردم دور باشد ارتباطش با مردم کم می‌شود. ما سعی کردیم در دل فیلمبرداری که زمستان سال گذشته تا بهار امسال انجام شد اتفاقاتی جدید مثل نوسانات دلار را هم وارد کنیم و تا جایی که خط قرمزها به ما اجازه می‌داد و به قصه لطمه نمی‌زد سراغ این وقایع رفتیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پرداخت تراژیک نسبت به این وقایع روز بیشتر جواب می‌دهد یا کمدی؟ اظهار کرد: قرار ما این بود این سریال مفرح باشد و اگر اتفاق جدی در آن رخ می‌دهد خیلی خشن و تراژیک آن را برگزار نکنیم هرچند موضوع در جاهایی ناراحت کننده است و سعی کردیم با حضور بازیگرانی که داشتیم و لحن به کار گرفته شده در سریال این اتفاق را رقم بزنیم.

بازیگر طنزپرداز کم داریم

کارگردان «آچمز» درباره انتخاب بازیگران اصلی این سریال که برخی با دیگر سریال‌ها هم مشترک بودند، توضیح داد: ما در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ سریال‌های کمدی مانند ساعت خوش در تلویزیون می‌ساختیم و طی آنها نیروهای طنزپردازی را هم تربیت کردیم که برخی از آنها مانند رضا عطاران، سعید آقاخانی و حتی خود مخران مدیری اکنون در سینما کار می‌کنند. اما این روند ساخت سریال‌های طنز ادامه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: تولیدات طنز ما در سال‌های بعد کم شد و تربیت بازیگر و تجربه طنز ما هم کمتر شد. اکنون بازیگر طنزپرداز کم داریم و ما با اصرار هومن برق‌نورد را راضی کردیم که در این سریال بازی کند و یا امیرحسین رستمی اکنون در «فوق لیسانسه‌ها» بازی می‌کند و آن‌ها صبر کردند تا به پروژه ما به پایان برسد. جایگزینی برای این افراد وجود ندارد و این نکته را باید بگویم که این افراد اگرچه انتخاب اول ما بودند اما اگر انتخاب اول هم نبودند باز هم انتخاب دوم و سوم وجود نداشت.

وی درباره پایان بندی سریال که قرار است مخاطب امشب ببیند، گفت: ما سعی کردیم پایان بدی نباشد ولی بالاخره آدم بدها باید متنبه شوند و آدم خوب‌ها هم به پایان خوب برسند.

تجربه همکاری با حاتمی‌کیا

خوشبخت در بخش دیگر درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در بخش تدون و کارگردانی صحنه‌های اکشن فیلم «به وقت شام» نیز گفت: من کارگردان دوم فیلم «به وقت شام» بودم که این تجربه اول همکاری من با حاتمی کیا بود. ما خیلی با یکدیگر ارتباطی نداشتیم و بیشتر روابط ما بر پایه سلام و علیک بود و او لطف کرد و مرا دعوت کرد. من پیش از این سر «ملک سلیمان» هم این تجربه را داشتم و در بخش پیش تولید همکاری‌هایی با شهریار بحرانی داشتم. پروژه متوقف شد و بعد ۶ ماه بعد دوباره به آن پیوستم.

وی در پایان درباره همکاری با فیلم «خروج» که اکنون حاتمی کیا مشغول ساخت آن است، اظهار کرد: در پروژه «خروج» نمی‌توانم همکاری کنم چون وقت نمی‌کنم و خودم درگیر ساخت یک فیلم خواهم شد.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۱۹:۱۸
    0 0
    راست میگه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.