چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

به کارگردانی مسعود تکاور؛

«یگان ویژه» اکشنی در دل ماجراهای پلیسی در مرحله تولید

فیلم یگان ویژه

سینماپرس: تله فیلم «یگان ویژه» این روزها مراحل تولید را پشت سر می گذارد تا با حمایت ناجی هنر اثری متفاوت را پیش روی مخاطبان تلویزیون قرار دهد.

به گزارش سینماپرس، موسسه ناجی هنر قصد دارد به مناسبت هفته نیروی انتظامی در سال ۹۸ و ۲۰ سالگی ناجی هنر جشنواره پلیس و تلویزیون را برگزار کند و هفت تله فیلم تلویزیونی باکیفیت از ماموریت های مختلف پلیس بسازد و به نمایش بگذارد.

در یکی از روزهای گرم تابستان یکشنبه ۲۷ مردادماه به پشت صحنه تله فیلمی با نام موقت «یگان ویژه» به کارگردانی مسعود تکاور و تهیه کنندگی سید هاشم موسوی که یکی از ۷ فیلمی است که موسسه ناجی هنر قصد دارد به مناسب هفته ناجا تولید کند و روی آنتن تلویزیون ببرد، رفتیم تا از روند ساخت آن گزارشی تهیه کنیم.

از آنجا که ترافیک تهران قابل پیش بینی نیست و با اینکه در زمان تعیین شده حرکت کردیم و قرار بود ساعت یک ظهر به لوکیشن برسیم اما با نیم ساعت تاخیر به لوکیشن تله فیلم که در محله شوش غربی بود، رسیدیم.

زمانی که داخل ساختمان شدیم عوامل سازنده تله فیلم مشغول ضبط سکانس مربوط به گروگانگیری بودند و بعد از خوشامدگویی، در اتاق دیگر منتظر مسعود تکاور کارگردان این تله فیلم شدیم.

علیرضا جلالی تبار بازیگر نقش «سرگرد برازنده» پیش از شروع ضبط سکانس درباره ویژگی های کار و نقش خود در این تله فیلم بیان کرد: من نقش «سرگرد برازنده» را در این تله فیلم ایفا می کنم و این دومین همکاری من با مسعود تکاور است که علاقه اش ساخت کارهای اکشن ایرانی و در این زمینه صاحب سلیقه است.

بازیگر «یگان ویژه» درباره کارهایی که در ژانر پلیسی ساخته می شود، گفت: نسبت به گذشته زمینه های لازم برای ساخت کارهایی در ژانر پلیسی فراهم شده است. قبلا جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری آنقدر گسترده نبود و باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده می شد اما با پیشرفت این بخش ها باعث شد که تولیدات بیشتر شود و طیف زیادتری از بازیگران نیز جذب این ژانر شوند.

جلالی تبار معتقد است که تله فیلم ها فرصت خوبی بود که در دوره ای در تلویزیون بد مدیریت شد و همچنین در دوره هایی جابه جایی مدیران در این بخش باعث شد طرح توجیهی اولیه فراموش شود. وی در این باره گفت: تله فیلم ها می توانست در عرصه بازیگری برای سینما نیروسازی کند و قصه هایی را بیان کند که ساخت آنها در سینما هزینه بر اما لازم بود.

وی درباره وظیفه تلویزیون برای ساخت سریال های پلیسی عنوان کرد: به نظر من همه وظایف بر دوش تلویزیون نیست ولی طبق سنت به جای مانده، تلویزیون وظیفه دارد در این زمینه پاسخگو باشد. بسیاری از ارگان ها می توانند از رسانه های تصویری برای انتقال پیام خود استفاده کنند به عنوان مثال سریال «سارق روح» که در ژانر پلیسی ساخته شده بود، می توانست در شبکه نمایش خانگی پخش شود.

در حین گفتگو با بازیگر نقش «سرگرد برازنده» صدای عوامل پشت صحنه برای ضبط سکانس گروگانگیری شنیده می شد و زمانی که گفتگو ما با جلالی تبار به پایان رسید، اعلام کردند زمان نهار و نماز است و مسعود تکاور از ما دعوت کرد که در اتاق فیلمبرداری گفتگویی با هم داشته باشیم.

مسعود تکاور کارگردان تله فیلم «یگان ویژه» درباره ویژگی های این کار توضیح داد: این تله فیلم برای یگان ویژه نیروی انتظامی است که یکی از ماموریت های آن رهایی گروگان ها است و به همین دلیل کمی بیشتر از یگان های دیگر درگیری اکشن و فضاهای خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به دستور فرمانده کل قوا بابت فعالیت های فرهنگی و جنگ نرم تصمیم بر آن شد که در هفته نیروی انتظامی تله فیلم هایی در ژانر پلیسی تولید شود که همین امر من را بر آن داشت که بتوانم قدم دیگری مانند سریال رهایی و حتی فراتر از آن بردارم و فضای اکشن دیگری را تجربه کنم و پیشنهاد سردار کرمی و مجتبی رشوند مدیرعامل موسسه ناجی هنر را بپذیرم.

به گفته کارگردان تله فیلم «یگان ویژه»، حضور تبهکاران خشنی که اسلحه به دست می گیرند و نظم جامعه را خدشه دار می کند یکی از جرایمی است که امنیت جامعه را دچار مشکل می کند که تعریف یگان ویژه جلوگیری از فعالیت آنها است و این تله فیلم قصد دارد به جامعه نشان دهد مقابل جرایم خشن، پلیس توانا حضور دارد.

به گفته تکاور، ۳۰ جلسه برای فیلمبرداری این تله فیلم در نظر گرفته شده است و کاری اکشن، پر ریتم است که مراحل فنی مانند تدوین و صداگذاری همزمان با فیلمبرداری در مرحله انجام است. وی تاکید کرد: در این فیلم علاوه بر بازی بازیگران قدیمی از بازیگران و عوامل جوان که بینش خوبی دارند نیز استفاده شده است چراکه جامعه هنری نیازمند نیروهای تازه نفس و جوان  است.

کارگردان تله فیلم «یگان ویژه» درباره دیگر ویژگی های این کار نیز مطرح کرد: ما چند سکانس اکشن که شامل دعوا و درگیری است با امیرحسین خنجری یکی از اکشن کاران خوب سینما انجام می دهیم و چند انفجار و تصادف در حوزه میدانی هم داریم. همچنین از افکت های خاص و تمپوهای ویژه ای استفاده می کنیم که برای جذاب شدن کار لازم است.

تکاور در بخش دیگر صحبت های خود خاطرنشان کرد: ناجی هنر به نوعی پل ارتباطی بین هنر و نیروی انتظامی است. ما در این زمینه دو رویکرد داریم که یک پل های ارتباطی را بشناسیم و تقویت کنیم و دیگری گسل های ارتباطی را بشناسیم و پر کنیم. این روزها بین هنرمند و نیروی انتظامی گسل های ارتباطی فراوان تر شده که شاید از دلایل آن این است که فیلمسازی در ژانر پلیسی هزینه برتر، دست پا گیرتر و دردسرها و ممیزی های آن خاص تر شده است.

بعد از پایان گفتگو با مسعود تکاور و زمانی که عوامل برای ادامه فیلمبرداری سکانس گروگانگیری حاضر می شدند سراغ یکی دیگر از بازیگران این مجموعه رفتیم که برای گفتگو فضای سبز زیبایی را انتخاب کردیم.

علیرضا زمانی نسب که نقش سردسته گروه خلافکار این پروژه را بازی می کند درباره این تله فیلم توضیح داد: من برای بار دوم است که با مسعود تکاور کار می کنم. او کار در ژانر پلیسی را بلد است و می شناسد.

وی با بیان اینکه از دوران کودکی علاقه داشت که پلیس بشود اما بیشتر مواقع در سریال های پلیسی نقش فرد خلافکار را ایفا می کند، عنوان کرد: وقتی فردی نقشی بازی می کند که به دل دوستان و همکاران می نشیند، در آن نقش جا می افتد و برای من نیز اینگونه بوده است اما قصد دارم از این به بعد بازی در نقش های دیگر را نیز تجربه کنم.

زمانی نسب درباره تجربه همکاری خود با ناجی هنر نیز توضیح داد: کسانی که در ناجی هنر فعالیت می کنند افراد صبوری هستند که مسئولیت آموزش ما را برعهده دارند و سلاح و ادوات لازم را برای ما فراهم می کنند و پای کار ایستاده اند.

علیرضا مهران دیگر بازیگر این پروژه است که بعد از گفتگو با علیرضا زمانی نسب با خوشرویی دعوت ما را پذیرفت و با هم گفتگو کردیم.

علیرضا مهران که در این تله فیلم نیز نقش فرد خلافکار را بازی می کند درباره آن بیان کرد: در سال های فعالیتم نقش های منفی زیاد بازی کردم که هر کدام با هم شاخصه های مشترک دارد اما شخصیت ها با هم فرق می کنند و سعی کرده ام در چند کار تلویزیونی تفکیک شخصیتی داشته باشم. با توجه به بازخورد مخاطبان و همکاران فکر می کنم توانستم متفاوت عمل کنم. ظاهر من در این تله فیلم با تمام نقش هایی که ایفا کرده ام، متفاوت است همچنین برای من بار اولی است که با بچه های نوجوان کار می کنم و از این بابت حس عجیبی دارم.

وی افزود: با مسعود تکاور فیلم سینمایی «کروکودیل» را کار کردم که آن فیلم باعث آشنایی ما شد و زمانی که این تله فیلم را به من پیشنهاد داد و خواندم به نظرم قصه خوب و جذابی آمد. مسعود تکاور کاملا به این موضوعات اشراف دارد و تجربه های زیادی در این زمینه دارد و مجموعه عوامل این تله فیلم افراد حرفه ای هستند و امیدوارم کار خوب و قابل قبولی از آب در بیاید.

مهران معتقد است با بیان اینکه کارگردان خوب فیلمنامه خوب انتخاب می کند، تصریح کرد: فیلمنامه این تله فیلم پتانسیل مینی سریال شدن و حتی فیلم سینمایی را نیز دارد.

وی با بیان اینکه در عرصه تئاتر و تلویزیون با موسسه ناجی هنر چند همکاری داشته است، گفت:  من تجربه های خوبی در زمینه همکاری با موسسه ناجی هنر داشتم که شاید بهترین آن سریال «دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم بود و بعد از آن کار فکر می کنم این تله فیلم کار خوب و موفقی از آب دربیاید. همیشه اعتقادم داشته ام که ارگان های مختلف علاوه بر حمایت کمی باید حمایت کیفی نیز داشته باشند و ناجی هنر در چند پروژه ای که من با آنها همکاری کرده ام هم دغدغه کیفی داشتند و هم دغدغه کمی. فعالیت چند سال اخیر آنها نشان می دهد به قوام و پایداری رسیده اند که مستلزم برنامه ریزی بوده و افراد دغدغه مندی هستند.

مهران با اشاره به اینکه در دوره ای تله فیلم های بسیاری ساخته شد اما به دلیل نبود نظارت روی آنها کارها از نظر کیفی ضعیف بودند، تاکید کرد: تله فیلم ها در دوره ای جنبه امرار معاش برای هنرمندان و عوامل تولید آنها پیدا کرده بود و زمانی به دلیل کمرنگ شدن کیفیت آنها صداوسیما تصمیم گرفت کار نکند، اما یک ویژگی مثبتی که داشت این بود که باعث شد هنرمندانی که کم کار بودند در این تله فیلم ها رشد کنند و دیده بشوند.

وی افزود: در حال حاضر نیز تله فیلم ها با حمایت ارگان های مشخص در ایام خاص ساخته می شود و هنوز صداوسیما برنامه ریزی درستی برای آنها ندارد ولی اگر مجدد تولید شود تاثیرگذاری آنها بیشتر از سریال های شبانه ای است که عایدی برای مخاطبان ما ندارد و صرفا جنبه تفریحی دارد. به نظر من ارگان ها دیگر باید وارد کار شوند تا دوباره به تولیدات انبوه با کیفیت در این زمینه راه پیدا کنیم.

علیرضا مهران بعد از گفتگو با ما به داخل ساختمان رفت تا برای ضبط سکانس آماده شود و در انتها با سید هاشم موسوی تهیه کننده تله فیلم «یگان ویژه» صحبت کردیم.

تهیه کننده «یگان ویژه» درباره این تله فیلم توضیح داد: این تله فیلم در ژانر پلیسی ساخته می شود و قرار است به مناسبت هفته نیروی انتظامی از تلویزیون پخش شود و چون مصادف با ماه صفر است حال و هوای این ماه نیز در این تله فیلم به چشم می خورد.

وی افزود: در این فضا ریسک کار کردن بالا است چراکه فیلمنامه باید قوی باشد که مخاطب را جذب کند و نکات پلیسی و انتظامی که در کار است باید دقت خاصی داشته باشد. جسارت نویسنده و کارگردان و حمایت و پشتیبانی نیروی انتظامی و موسسه ناجی هنر باعث شد این فضا را تجربه کنیم.

به گفته موسوی، با یگان ویژه و نوپو در ساخت این فیلم همکاری صورت گرفته است.

موسوی با اشاره به اینکه این تله فیلم اولین همکاری اش با مسعود تکاور است، گفت: تکاور تجربه و تخصص خوبی در ژانر پلیسی دارد. او فضای کلی یگان ویژه را می داند و با تجهیزات، وسایل و مامویت های آنها آشنایی دارد که این موضوع باعث می شود سرعت انجام کار بالا برود.

ساعت چهار بعد از ظهر بود که گفتگویمان با تهیه کننده به پایان رسید. به داخل ساختمان رفتیم با وجود آنکه عوامل ناگزیر شدند یک سکانس را چندین بار از اول بگیرند اما هنوز سر حوصله به کار خود ادامه می دادند.

یک روز در پشت صحنه تله فیلمی با نام موقت «یگان ویژه» به پایان رسید و امید است که تلویزیون با فراهم کردن بودجه های لازم مانند سال های گذشته دوباره به ساخت تله فیلم های با کیفیت روی آورد و فقط به ساخت تله فیلم ها در مناسبت ها و ایام خاص نپردازد.
علیرضا جلالی تبار، علیرضا زمانی نسب، علیرضا مهران، سپهر گندمی، ناصر شایسته، ژیار محمد زاده و با هنرمندی حمیدرضا هدایتی از بازیگران این تله فیلم هستند.
عوامل این تله فیلم عبارتند از کارگردان: مسعود تکاور، تهیه کننده: سید هاشم موسوی، مویسنده: پیمان شیرخانی، مجری طرح و جانشین تهیه: کاظم دانشی، مدیر تولید: رضا دانشی، فیلمبردار : محمدرضا اصغری، صدابردار: علی ذوالفقاری، طراح صحنه و لباس: علی سنگینی، طراح گریم: طاهره رجبی، دستیار کارگردان: میثم سرمدی، بازیگردانان: احمد داوودی و صدف اسپهبدی، برنامه ریز: طاهره رجبی، منشی صحنه: کیمیا نوری، ناظر نظامی: رضا غلامی، تدوین: مسعود تکاور، دستیار یک فیلمبردار: حسن امیر زاده، دستیار یک صحنه: علی صدری، دستیار یک لباس: سارا یزدی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.