پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

در روز دوم جشنواره فیلم کودک چه گذشت؟

از اختتامیه المپیاد فیلمسازی تا حضور کمرنگ کودکان و نوجوانان در جشنواره/ اشتیاق برای حضور در برنامه های جانبی بیشتر است!

اختتامیه المپیاد فیلمسازی

سینماپرس: دومین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ از اختتامیه سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گرفته تا اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با حضور فرزندان و خانواده شهدای مدافع حرم؛ امانکته قابل تأمل آنجا است که حضور کودکان و نوجوانان در برخی سالن های سینما بسیار کمرنگ بود به نحوی که برخی از دست اندرکاران سالن ها و افرادی که برای تبلیغات در آنجا حضور داشتند به شدت از این اتفاق ابراز تعجب می کردند؛ هرچند که برخی فیلم ها مانند «تورنادو» در این روز با استقبال از سوی کودکان روبرو شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در حالی با معرفی برگزیدگان به پایان رسید که برای نخستین بار در این مراسم از فیلم های ابوالفضل جلیلی رونمایی شد. مدال برنز المپیاد به فیلم کوتاه «گذر زمان» به کارگردانی محمد امین فیروزه از تبریز و فیلم کوتاه «به چوک» به کارگردانی عارفه جعفری از میبد رسید. مدال نقره در این بخش به فیلم «در جست و جوی زندگی» به کارگردانی ایلیا رمضانی از بوشهر رسید و فیلم «دوختولور» به کارگردانی فاطمه زاهدانی از بندرعباس رسید و سرانجام مدال طلای این بخش به انیمیشن «طغیان» به کارگردانی ماژان کیمیایی از همدان اهدا شد.

پس از دریافت جوایز بخش فیلم، اساتید ارشد المپیاد روی آمدند تا جوایز برگزیدگان بخش ایده را اهدا کنند. در این بخش، مدال برنز به گروه‌های عبدالله علیمراد برای «ایده حیاط» نوشته سید متین احمدی از خمینی شهر اصفهان، گروه مرضیه برومند برای ایده «من استیون هاوکینگ نیستم» با ایده اولیه ثمین ابوالحسنی، گروه علی اکبر قاضی نظام برای ایده «آفرینش هستی» با ایده اولیه متینا اکبرزاده، گروه وحید نیکخواه با ایده «یک تکه مداد» به نویسندگی امین یونسی و ایده «شیر تو شیر مجازی» به نویسندگی ثنا ابوالحسنی و گروه ابوالفضل جلیلی برای ایده طرح «گلیم» از کیانا صابر و ایده «خورشید را دیده ایم» از حنانه مرادی به طور مشترک رسید.

در نهایت مدال نقره این بخش، به گروه های ایرج طهماسب برای ایده «گاوهای فضایی» و ایده اولیه «شیرکاکائو مریخی» به همراه گروه پوران درخشنده برای ایده «کیپاپ» با ایده اولیه «موج های شادی روانه بود بر دل های خندان» رسید. مدال طلای این بخش به گروه کامبوزیا پرتوی با ایده «دوست عجیب من» با ایده اولیه دختر سیل نوشته رکسانا رسولی از اصفهان رسید. ساره فیضی، هستی جعفرپور، هالن میرآقا، زینب نجمی، مازیار جورکش و نگار خانی به همراه رکسانا رسولی اعضای گروه برنده این بخش بودند.

اما یکی از نکات قابل تأمل روز دوم جشنواره اشتیاق کودکان اصفهانی برای حضور در برنامه های جانبی این رویداد سینمایی بود به نحوی که حاشیه پررنگ تر از متن شد! اشتیاق کودکان برای حضور در برنامه های «ململ» و «خاله شادونه» بسیار بیشتر از حضور در سالن های سینما بود به نحوی که به عنوان مثال در زمان اکران فیلم سینمایی «بازیوو» در پردیس سینمایی چهارباغ تنها تعداد انگشت شماری کودکان در این سالن حضور داشتند.

حال سوأل اینجا است که اگر این برنامه های جانبی نباشند تکلیف جشنواره چه خواهد شد؟ آیا بهتر نیست با ادامه این شرایط فعلی که سال ها است در ایام جشنواره فیلم کودک شاهد هستیم عنوان این رویداد سینمایی عوض شود.

یکی از نکاتی هم که در سال جاری به شدت مورد انتقاد اهالی رسانه و مهمانان تهرانی جشنواره قرارگرفته عدم سرویس دهی مناسب از سوی تیم اجرایی است به نحوی که بعضاً حتی برای رفتن به سالن های سینما هیچ اتومبیل و سرویسی در اختیار مهمانان جشنواره قرار نمی گیرد؛ همچنین عدم دسترسی به چاپ برنامه جشنواره به صورت کاغذی به انتقاد جدی عده ای از مهمانان جشنواره به ویژه کسانی که با تلفن همراه و فضای مجازی میانه ای ندارند روبرو شده بود.

اکران فیلم های کوتاه و وب سری ها قبل از نمایش فیلم های بلند سینمایی نیز با انتقاد از سوی مردم و اهالی رسانه مواجه شد و عده ای افراد این اتفاق را تحمیل دست اندرکاران جشنواره برای فیلم هایی برشمردند که مایل به تماشای آن ها نبودند.

در دومین روز از برگزاری جشنواره از فرزندان و خانواده شهدای مدافع حرم قبل از اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» تجلیل شد و کودکان شهدای مدافع حرم از جمله فرزند خردسال شهید حججی با حضور بر روی سن هدایایی از سوی مسئولان استان اصفهان دریافت کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.