جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

علیرضا سبط احمدی مطرح کرد:

شاید «ایل دا» آخرین کار دفاع مقدسی‌ام باشد

پوریا پورسرخ در سریال ایل دا

سینماپرس: تهیه کننده «ایل دا» از پیشروی تصویربرداری این سریال تا ۱۰ درصد و ادامه ساخت دو لوکیشن اصلی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیوندرباره آخرین وضعیت سریال «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل و نویسندگی نوشین پیرحیاتی به صبا عنوان کرد: تصویربرداری سریال «ایل دا» همزمان با عید قربان در منطقه روستایی اطراف شهرستان خرم آباد آغاز شد و حدود دو هفته است که کار را با صحنه های شب خارجی در لوکیشن ها شروع کرده و ۱۰ درصد تصویربرداری این سریال به پایان رسیده است.

وی افزود: به دلیل آنکه دو بازیگر نقش «ایرج» و «شیرزاد» درگیر پروژه های دیگری نیز هستند و همچنین به دلیل گرمای هوا در مناطق روستایی شهرستان خرم آباد به ناچار و برخلاف میل باطنی تصویربرداری را از شب کاری های متوالی شروع کردیم و هنوز در شب کاری هستیم. احتمالا تا سه روز دیگر شب کاری این بخش به پایان می رسد و وارد مرحله تصویربرداری صحنه های روز می شویم.

به گفته تهیه کننده سریال «ایل دا»، برخی از صحنه های خارجی که در شب باید تصویربرداری می شد، مانند لوکیشن خانه ایرج، جنگ، درگیری و صحنه های تنش در منطقه صفر مرزی کار شده است.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که چه بازیگرانی جلوی دوربین این سریال رفته اند، گفت: تاکنون پوریا پورسرخ،  کوروش سلیمانی، سیامک ادیب، محمد صادق ملک که در نقش دو برادر دوقلو را بازی می کند، امید محمدنژاد و منصور نواصری و دو سه بازیگر دیگر جلوی دوربین مصطفی احمدیان رفته اند.

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری «ایل دا» با سه ماه تاخیر آغاز شده است، توضیح داد: ما باید طبق برنامه ریزی که از سال گذشته صورت گرفت، اردیبهشت ۹۸ تصویربرداری این مجموعه را شروع می کردیم تا بتوانیم از طبیعت زیبای این دو فصل و آب و هوای مساعد آن بهره ببریم اما متاسفانه با توجه به محدودیت های سیمافیلم، مشکلات مالی صداوسیما و شرایط ناخواسته ای که به من تحمیل شد، تصویربرداری از اواخر مردادماه آغاز شد و به فصل های پاییز و زمستان نیز می رسد.

تهیه کننده سریال «ایل دا» تاکید کرد: این ویژگی هم می تواند خوب باشد و هم می تواند آسیب پذیر باشد، چراکه حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری این سریال مربوط به صحنه های خارجی روز است و از آنجا که با شروع این دو فصل شرایط آب و هوایی تغییر می کند و روز ها کوتاه تر می شود، کار برای ما سخت تر خواهد شد.

سبط احمدی معتقد است شروع تصویربرداری هر سریالی که کار تصویربرداری طولانی مدتی در روستا، جاده و کوه، درگیری و جنگ، لوکیشن های خارجی متفاوت و جلوه های ویژه میدانی، موتور سواری و ماشین سواری دارد با شب کاری، کار سخت و پر ریسکی است.

وی در پاسخ به این پرسش که همه لوکیشن ها آماده هستند یا نه، بیان کرد: بخشی از لوکیشن ها مانند میدانگاه، قهوه خانه، خانه صالح خان و خانه نصیرخان آماده شده است و می توانیم به سرعت در فضاهای روستایی کار خود را پیش ببریم. دو لوکیشن دیگر پاسگاه مرزی ژاندارمری و درمانگاهی که مابین دو روستای نصیرآباد و صالح آباد و تقریبا نزدیک حاشیه مرزها است، از لوکیشن های اصلی این مجموعه هستند.

تهیه کننده سریال «ایل دا» ادامه داد: به دلیل آنکه بخش اعظم کار در این دو لوکیشن اصلی می گذرد، ساخت و ساز آنها را همزمان با تصویربرداریپیش می بریم. آماده سازی بخشی از کارهای سخت افزاری آنها انجام شده و بخشی از کارهای چیدمان و ظریف کاری در حال نهایی شدن است که به زودی به پایان می رسد.  لوکیشن دیگری نیز داریم که ظرف چند روز آینده آماده سازی آن آغاز می شود.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که مراحل فنی همزمان با تصویربرداری در حال انجام است یا نه، مطرح کرد: از آنجا که در سریال «ایل دا» موسیقی در متن کار هم وجود دارد ساخت برخی از قطعات موسیقی همزمان در حال انجام است. همچنین مرحله تدوین نیز همزمان با تصویربرداری پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه «ایل دا» یک سریال تاریخی، دفاع مقدسی، عشایری، پر بازیگر و پر لوکیشن است، اظهار کرد: من معتقدم سریالی که برای دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ساخته می شود از دسته کارهای فرهنگی و جزو کارهایی است که باید ویژه و جداگانه دیده شود و متفاوت با کارهای شهری، آپارتمانی و معمولی است. این تفاوت باید در نیروی به کار گرفته شده، بودجه اختصاص یافته، امکانات و همراهی و همیاری مدیران ارشد این حوزه و مدیران استان ها احساس شود و اگر حمایتی صورت نگیرد، کار دفاع مقدس ساخته و تولید نمی شود.

تهیه کننده سریال «ایل دا» افزود: استفاده از امکاناتی مانند ادوات نظامی، ماشین و موتورسیکلت های مربوط به دهه ۵۰ خارج از شهرک دفاع مقدس و حمل و نقل آنها از تهران به مناطق روستایی و بیابان واقعا سخت و مشکل است و هزینه مضاعفی به پروژه تحمیل می کند که قابل مقایسه با هزینه های تصویربرداری در تهران و شهرک دفاع مقدس نیست. شاید یکی از دلایلی که همکاران ما سخت تر به کار دفاع مقدس خارج از شهرک دفاع مقدس روی می آورند افزایش هزینه ها و مشکلات عدیده ای است که با آن رو به رو می شوند.

سبط احمدی تاکید کرد: حتی هزینه بیمه کارهای دفاع مقدس نیز دو برابر است و این خطر را شرکت های بیمه هم متوجه هستند. استفاده از ماشین های قدیمی، ادوات نظامی و امکانات امنیتی و حافظتی برای کاری که در آن جنگ و تیراندازی وجود دارد، دقیقا هزینه جاری را دو برابر می کند. ما تلاش می کنیم کار را با مساعدت و یاری سیما فیلم و صداوسیما به اتمام برسانیم اما با امکانات، بودجه و شرایط امروز کار خیلی مشکل است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، شاید «ایل دا» آخرین کار دفاع مقدس من باشد.

وی در جواب به این سوال که «ایل دا» برای چه زمانی آماده می شود، تصریح کرد: اگر بتوانیم فیلمبرداری این سریال را تا اواخر سال به پایان برسانیم، قصد داریم «ایل دا» را برای سال ۹۹ که مصادف است با چهلمین سالگرد آغاز حماسه دفاع مقدس آماده کنیم. این سریال نیاز به حمایت دارد که اگر این حمایت صورت نگیرد، مسلما جان مطلب ادا نمی شود.

سبط احمدی در پایان گفت: «ایل دا» شاید اولین کاری باشد که حماسه، دلیری و آداب و رسوم مردم غرب کشور را به تصویر می کشد و به قصه دفاع و ایستادگی همه جانبه عشایر و مردمان مرزنشین برابر تجاوز دشمن خارجی و تحرکات مذبوحانه دشمنان می پردازد. از آنجا که کارهای تاریخی و مربوط به دفاع مقدس دقت نظر خاصی را می طلبد، امیدوارم بتوانیم مظلومیت، تلاش و فداکاری مردم غرب کشور را به درستی نشان بدهیم.

عوامل تولید این پروژه عبارتند از محمدرضا نجفی: مدیر تولید، مصطفی احمدیان: مدیر تصویربرداری، محمدجواد رجب زاده: مدیر برنامه ریزی، محمدرضا قومی: طراح گریم، رضا حاجی درویش: طراح صحنه، رضا خسروی: آهنگساز، محمدحسین غفاری: صدابردار، مهدی شفیعی: ناظر کیفی، سرهنگ شیخ زاده: ناظر و مشاور انتظامی، عظیم محمدی: جلوه های ویژه میدانی‬، سینا قویدل: جلوه‫ های بصری‬‬‬‬‬، دلیله صوفیانی: طراح لباس، مهدی شفیعی: ناظر کیفی، سید محمدعلی سبط احمدی: دستیار تهیه کننده، الهام افشاریان: روابط عمومی، سعید یاسی پورک تدوین، رضا شهریاری: دستیار یک کارگردان، مازیار صالحی: دستیار دو کارگردان، علی بهرمند: جانشین تولید، محمد عسگری: تصویربردار دوم، مرتضی اسکندریک مدیر تدارکات، سحر شهبانی نوری: منشی صحنه، آرتا گوهری و علی شعبان زاده: عکاس و دستیار پشت صحنه، سید مهدی نجفی: ساخت دکور، مهدی شعبانی: دستیار دکور، علی خیری: مدیر صحنه، سعید خزایی، علی ذی مدخل و فرهاد ستارزاده: سینه موبیل و محمد محمدیان: آشپز. ‬‬‬‬‬

مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)،  فاطمه گودرزی (دا گل)،  خسرو شهراز (نصیر خان)،  علی دهکردی (دکتر هوشنگ)،  جعفر دهقان(کاکاوند)،  کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عمو برفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب  (قباد)،   معصومه بافنده (آساره)، رائد عبدالرضا (طارق)، علی بوریان (سرگرد راشد)، پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر  سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید) در سریال «ایل دا» ایفای نقش خواهند کرد.

همچنین فریبا محمدی، حجت الله عالی منش، علیرضا بهرامی، سید نوری موسوی و فایزه محمدی از بازیگران محلی لرستان هستند که به جمع بازیگران این پروژه پیوسته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.