شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲

سرنوشت نامعلوم پخش «گیله‌وا»

حاکمیت استانداردهای چندگانه در تلویزیون

سریال گیله وا

سینماپرس: علی‌رغم اعلام پخش مجموعه تلویزیونی «گیله‌وا» از تلویزیون، در نهایت باز هم این سریال از جدول پخش جا ماند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «گیله‌وا» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی امیر بنان تولید شده و با موضوعی عاشقانه در تلاش است با نگاهی عاطفی، به زندگی مردم شمال ایران در بستر اتفاقات تاریخی سال ۱۲۹۷ بپردازد و روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و نقش انگستان در امور داخلی کشور در صد سال گذشته باشد.

پیش از این اعلام شده بود که مجموعه تلویزیونی «گیله‌وا» قرار است از شبکه سه سیما پخش شود و حتی چندین بار نیز خبر پخش آن اعلام شد که هر بار به دلایلی سریال روی آنتن نرفت.

در نهایت اعلام شد که «گیله‌وا» از شنبه ۲ شهریور به روی آنتن شبکه افق می‌رود. اما در نهایت «اردلان عاشوری» به فارس اعلام کرد که این سریال از امشب  شنبه ۲ شهریورماه پخش نخواهد شد و تلاش کرده تا جلوی نمایش این مینی سریال را از شبکه افق بگیرد.  

وی درباره دلایل این تصمیمش اظهارداشت: هنوز تبلیغات مناسبی برای سریال نشده است و احساس می‌کنم تلویزیون تصمیم شتاب‌زده‌ای برای پخش آن گرفته است.  

وی تاکید کرد: ضمن اینکه قبلا به ما اعلام شده بود که شبکه سه سریال را پخش خواهد کرد ولی به یکباره شبکه پخش هم تغییر کرد بدون اینکه به ما اطلاعی داده باشند. به همین دلیل ما پیگیر هستیم که شرایط پخش بهتر شود.

عاشوری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سریال «گیله‌وا» به دلیل حضور ستاره اسکندری از جدول پخش شبکه سه خارج شده، گفت: نمی‌توانم این موضوع را تایید یا تکذیب کنم و از آن اطلاعی ندارم.

مینی سریال «گیله‌وا» در ۷ قسمت و در شهرهای سیاهکل، کیاشهر و تهران تصویربرداری شده است.

از بازیگران اصلی این مینی سریال می‌توان به حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین‌پرداز، امیر حسین هاشمی، مهران رجبی و پریا مردانیان اشاره کرد.

از نکات قابل توجه این سریال ایفای نقش میرزا کوچک خان جنگلی توسط بهروز شعیبی است.

همچنین حسین توشه، علی عطایی، ستاره حسینی، حدیث نیکرو، برت جان کورن، استوارت دنیسون، امیر حامد، سینا محمدی‌فر و ماهک خرسندی به نقش‌آفرینی در این مینی سریال پرداخته‌اند.

به گزارش فارس، بحث حذف سریال «گیله‌وا» از جدول پخش شبکه سه به دلیل حضور ستاره اسکندری در این اثر در حالی مطرح می شود که به زودی بناست مجموعه «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری از شبکه یک سیما پخش شود که اتفاقا ستاره اسکندری نیز به عنوان بازیگر در آن حضور دارد.

فارغ از بحث حضور «ستاره اسکندری» در تلویزیون و اینکه آیا او ممنوع‌التصویر است یا خیر، در حال حاضر این پرسش مطرح می‌شود که مگر استانداردهای تلویزیون از این شبکه با آن شبکه متفاوت است که حضور یک بازیگر در یک شبکه مجاز و در شبکه دیگر غیرمجاز است؟

آیا این درست است که در عصر تکنولوژی که مردم برای تک تک ثانیه‌هایشان برنامه‌ریزی دارند، مخاطب رسانه ملی همچنان بر سر دوراهی بماند که سریال مورد علاقه‌اش را باید از کدام شبکه ببیند؟

آیا هنوز صداوسیما در بحث خط قرمزها و محدودیت‌ها از استانداردهای چندگانه‌ای بهره می‌برد که در هر شبکه تصمیم‌گیری‌ها با شبکه دیگر متفاوت است یا خیر؟

چندی پیش نیز بحث ممنوع‌التصویری «هانیه توسلی» در تلویزیون عنوان شد که محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره آن توضیح داد: سازمان صداوسیما تا به حال کسی را ممنوع‌التصویر نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد.  

وی اعلام کرده بود: طبق قانون، نهادهای امنیتی و قانونی بر اساس تحقیقات و حدود اختیارات‌شان از سازمان صداوسیما درخواست می‌کنند که فلانی و بهمانی روی آنتن نباشند و رسانه ملی هم اجرا می‌کند.

نکته بعدی ماجرا سریال‌هایی است که با حضور افرادی ساخته می‌شوند که امکان دارد موضوع ممنوع‌التصویری آنها بعد از ساخت و اتمام مراحل تولید روی داده است. در حالی که میلیاردها تومان هزینه برای تولید یک اثر هزینه شده به یکباره خبر می‌رسد که یک عضو از این دستگاه عریض و طویل ممنوع‌التصویر شده و همین موضوع هزینه‌ای که از بیت‌المال برای تولید آن اثر شده را به یغما می‌برد.  

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که سازمان صداوسیما با مخاطبان دقیق امروز خود با دستورالعمل شفاف‌تری تعامل کند و آنها را دقیق‌تر در جریان آنچه که تصمیم‌ می‌گیرد، بگذارد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.