یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

ماجرای سردرگمی یک سریال؛

چرا «گیله‌وا» از شبکه سه پخش نشد؟

سریال گیله وا

سینماپرس: خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شد که بالاخره مینی سریال «گیله‌وا» رنگِ آنتن را می‌بیند اما مدیران شبکه افق خبر از قُرقِ «مختارنامه» می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، تلویزیون سردرگمِ پخش یک سریال است که‌ آیا جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج را روی آنتن ببرد یا خیر؟ زیرا از روز اول مطرح شد که شبکه سوم سیما این کار را انجام می‌دهد و کار اردلان عاشوری با بازی بهروز شعیبی در نقش میرزا کوچک‌خان جنگلی را مخاطب می‌بیند. این اتفاق برای قبل از پخشِ سریال «گاندو» است ولی «آچمز» هم از شبکه سه پخش شد و کماکان خبری از این مینی سریال نشد.

کیفیت پایین سریال و پاره ای مشکلات را برخی عواملِ روی آنتن نرفتن این مینی سریال از شبکه سه سیما می‌دانند. البته که چند روز پیش اعلام شد «گیله‌وا» را شبکه افق پخش می‌کند و یکی از مدیران شبکه افق این موضوع را تکذیب کرد و به تسنیم گفت: اصلاً چنین خبری از طرف شبکه افق اعلام نشده و ما قرار است از امشب ساعت ۲۳:۳۰ مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» را روی آنتن ببریم.

اما اردلان عاشوری کارگردان سریال گفته که هنوز تبلیغات مناسبی برای سریال نشده و تلاش‌کرده‌اند تا جلوی نمایش این مینی سریال را از شبکه افق بگیرند. او از پخشِ «گیله‌وا» در شرایط بهتری خبر داده است.

اینجا مسئله، مسئله پخش یک سریال تلویزیونی نیست بحثِ هدررفتن تولید یک اثر است. مقصر عدم نظارت لازم بر پروژه‌هاست که در زمان پیش‌تولید، تولید و پس از تولید آنچنان که باید و شاید دقت لازم بر نظارت سریال‌های تلویزیونی نمی‌شود.

بعضاً سریال‌ها دچار معضلاتِ سوژه‌ای، موضوعی، شخصیت‌پردازی، فیلمنامه‌ای و ایجاد تناقض‌ نمایشی هستند که بایستی جلویِ پخش آن‌ها گرفته شود یا به قولی شاهد بخشنامه‌های تنبیه و تشویق برای ساخت آثار بهتر در حوزه سریال‌سازی باشیم. مطمئناً با این روند، حتماً تهیه‌کننده، کارگردان و حتی بازیگر از هیچ کوششی برای بهتر بودن و فرار از ضعف و فقدان‌های نمایشی، دریغ نخواهد کرد.

از طرفی علت اصلی عدم پخش «گیله‌وا» ممنوع‌التصویری خانم بازیگر نیست؛  همان نکته‌ای که چندی‌پیش روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره آن نوشت: سازمان صداوسیما تا به حال کسی را رأساً ممنوع‌التصویر نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد.   اگر این عامل دخیل باشد حتماً «ترور خاموش» شبکه یک هم روی آنتن نخواهد رفت، زیرا همان بازیگر در این سریال تلویزیونی نقش موثری هم دارد و این روزها تیزر پخش این سریال در تلویزیون پخش می‌شود.  

جزیره‌ای عمل کردن و اتخاذ هر تصمیم و سیاست اجرایی در هر شبکه تلویزیونی جزو دلایلی است که «گیله‌وا» فعلاً پخش نشده است. البته اگر به کیفیت سریال‌ها هم توجه شود و برای تولید و پخشِ سریال در تلویزیون امتیاز مثبت و منفی و یک ساختار اصولی درنظر گرفته شود حتماً تلویزیونی‌ها بدون سردرگمی با آثار سریالی و حتی برنامه‌ای رفتار خواهند کرد. مخاطب هم این‌قدر از فقدانِ آثار جذاب برنامه‌ای و سریالی رنج نخواهند برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.