چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

آثار مسأله دار و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم/۴

الماسی: خطوط قرمز در تولیدات سینمایی باید به صورت شفاف توسط نیروهای انقلابی تعیین و تبیین شوند/ چه کسانی و چرا برای فیلم های مسأله دار مجوز صادر می کنند؟

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص تولید آثار مسأله دار در سینمای کشور و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم گفت: این نیاز به شدت احساس می شود که خطوط قرمز در تولیدات سینمایی باید به صورت شفاف توسط نیروهای انقلابی تعیین و تبیین شوند تا همه سینماگران مجبور به اجرای آن باشند و کسی نتواند از این خطوط قرمز فراتر رود.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه نهادهای اصلی حوزه فرهنگ و هنر از وزارت ارشاد گرفته تا حوزه هنری و حتی سازمان صدا و سیما هریک برای خود خطوط قرمزی به صورت سلیقه ای دارند و این باعث شده تا مثلاً حوزه هنری تولیدات وزارت ارشاد را قبول نداشته باشد و یا صدا و سیما تولیدات هر ۲ را قبول نداشته باشند، از این رو نیاز است تا ما به یک خطوط قرمز مشخص برسیم و همه نهادها را مجبور به اطاعت از این خطوط قرمز کنیم.

وی ادامه داد: این خطوط قرمز باید در راستای اهداف نظام و انقلاب اسلامی تعریف و تبیین شوند و باید یک نهاد به صورت رسمی مرجعیت کامل بر یکایک دستگاه های فرهنگی را پیدا کند و همه از آن نهاد حرف شنوی داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد ما قطعاً شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در سینمای کشور خواهیم بود. در این صورت خواهد بود که ما می توانیم مدافع حقوق مردم باشیم و بر اساس نیازهای مردم مبادرت به تولید آثار فرهنگی کنیم.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه قوه قضائیه و رسانه ها باید در مورد تولید آثار مسأله دار از وزارت ارشاد پرسش گری داشته باشند اظهار داشت: باید از مسئولان این وزارتخانه سوأل کرد که چه کسانی و چرا برای فیلم های مسأله دار مجوز صادر می کنند؟ اهداف و دلایل آن ها برای صدور مجوز تولید و پخش این فیلم ها چیست؟

الماسی با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تصریح کرد: نکته تعجب آور این است که بارها شاهد بوده ایم آقایان به صاحبان آثار توقیف شده پول های میلیاردی هم پرداخت کرده اند تا سازندگان این آثار دچار ضرر و زیان نشوند! این کارها چه معنایی دارد جز اینکه شما فیلم توقیفی بساز و ما حمایتت می کنیم؟

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» با طرح این سوأل که آیا حوزه فرهنگ هیچ قرابتی با شعائر رسمی ضد آمریکایی دارد؟ متذکر شد: ما از ابتدای انقلاب با مکتب سرمایه داری و امپریالیسم به دلیل بینش دینی، اخلاقی و الهی مان مخالف بودیم. ایدئولوزی اسلامی و انقلابی ما همواره با این مکاتب مسأله داشته اما متأسفانه امروزه این دیدگاه ها از بین رفته چرا که خیلی از دولتمردان ما همان شبه کارهای دنیای سرمایه داری را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: این اتفاق همان ولنگاری فرهنگی است! آقایان باید بدانند مردم مسلمان و انقلابی ایران با مکتب سرمایه داری مشکل دارند و برایشان فرقی نمی کند که این مکتب آمریکایی باشد، فرانسوی باشد و یا اینکه مسئولان خودمان باشند! امپریالیسم انسانیت را زیر سوأل می برد اما متأسفانه برخی مسئولان این مهم را فراموش کرده اند.

این بازیگر مطرح سینمای کشور تأکید کرد: سینما نیازمند هدف گذاری است. اینکه به سینما صرفاً به عنوان سرگرمی نگاه شود غلط است. ما نباید فریب دشمنان را بخوریم. ما باید بدانیم اگر آمریکایی ها اعلام می کنند که سینمای شان تنها برای سرگرمی است، پشت سرگرمی های شان ایدئولوژی های شان را به مردم القا می کنند و ما هم در کشورمان نباید از این مسأله غافل شویم.

الماسی در خاتمه اظهاراتش افزود: اگر مرجعی جامع برای سینمای کشور به وجود آید همه این مشکلات از بین خواهد رفت و ما دیگر شاهد حضور جوانک هایی نخواهیم بود که بدون دانستن علوم جامعه شناسی و روانشناسی بیایند و فیلم هایی تلخ و سیاه و در تضاد با اعتقادات مردم و آرمان های انقلاب اسلامی تولید کنند؛ امید که این اتفاق با همت عالی یکایک نیروهای متعهد انقلابی شکل بگیرد و مسأله و مشکلات سینمای کشور حل شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.