یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴

پرویز شیخ‌طادی:

رونق هنر عاشورایی با عشق محقق می‌شود

پرویز شیخ طادی*

سینماپرس: هنر عاشورایی را نمی‌توان با نگاه تکلیفی اشاعه داد، بلکه باید عشق به اباعبدالله (ع) در آن موج زند.

به گزارش سینماپرس، پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما و تلویزیون با بیان این‌که در ساخت آثار عاشورایی نباید نگاه تکلیفی وجود داشت باشد، به حوزه اظهار کرد: آنچه بیش از همه در کارهایی که با محوریت عاشورا ساخته می‌شود عیان است، نگاه تکلیفی است که به این دست آثار می‌شود، در صورتی‌که در این حوزه باید عشق و احساس وجود داشته باشد تا آنچه خلق می‌شود بتواند بر روح  و روان مخاطب اثر بگذارد؛ اتفاقی که به نظرم در فیلمی چون «روز واقعه» رخ داد.

وی افزود: معضل دیگری که در این حوزه وجود دارد رویکرد کاسبکارانه به آثار عاشورایی است. در این شکل کار سازنده در پی تولید کاری است که به واسطه آن منفعتی کسب کند، والا تنها چیزی که برایش اهمیت ندارد همان مفهوم است، البته این مشکل در بسیاری از بخش‌های فرهنگی وجود دارد و تنها به سینما مختص نمی‌شود. برای رهایی از این معضل بهترین رفتار عکس العملی است که مدیران فرهنگی ‌می‌توانند داشته باشند، هرچند در همین بخش هم شایسته سالاری چندان وجود ندارد.

این فیلمساز ادامه داد: چند سال پیش وقتی می‌خواستم فیلم سینمایی «سینه سرخ» را جلوی دوربین ببرم، نزد بسیاری از مدیران سینمایی رفتم، اما متاسفانه اکثر آنها با کار مخالفت کردند، در صورتی‌که این فیلم برداشتی لطیف از اسلام بود که به موضوع تقریب مذاهب هم توجه داشت. این رویکرد غلط هم اکنون نیز وجود دارد، اما متاسفانه تصمیمی برای از بین بردن آن وجود ندارد.

شیخ‌طادی با تاکید بر این‌که فیلم عاشورایی نباید با تکیه بر دسته بندی‌های جناحی و سیاسی تولید شود، تاکید کرد: فیلمی که می‌خواهد عاشورا را تبلیغ کند در قدم اول باید فراجناحی باشد، یعنی معنا و مفهوم عاشورا دست آویز هیچ جناح سیاسی نشود. نکته بعدی به نگاهی مربوط می‌شود که فیلمساز می‌تواند در پرداختن به تاریخ داشته باشد. چون برخی مواقع برای خوشایند خودمان دست به تحریفاتی می‌زنیم که نتیجه آن اختلاف و جدایی بین مسلمانان است.

کارگردان فیلم «روزهای زندگی» تاکید کرد: آنچه در عاشورا اتفاق افتاد تنها به تشیع خلاصه نمی‌شود، بلکه اهل سنت و دیگر ادیان آسمانی هم به عاشورا نگاهی احترام آمیز دارند. دلیل این اتفاق هم در فلسفه این حرکت نهفته است، چون قیامی که امام حسین (ع) کرد برای دستیابی به منافع مادی نبود، بلکه ایستادگی در مقابل ظلم بود. همین موضوع باعث می‌شود در مراسم عزاداری امام حسین (ع) غیر شیعیان هم حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سریال «بانوی سردار» هم چنین توضیح داد: در ابتدا این سریال قرار بود یک تله فیلم باشد، اما به درخواست مسئولان سینما تصمیم گرفته شد کار در قالب یک مینی سریال تولید شود، البته بودجه‌ای که برای تولید این مجموعه در نظر گرفته شد به هیچ وجه کفایت چنین کاری را نمی‌کرد. برای درک بهتر تنها به دستمزد بازیگران اشاره می‌کنم. مجموعه دریافتی تمام بازیگران سریال «بانوی سردار» به اندازه دستمزد یکی از بازیگران مطرح سینما هم نیست.

این کارگردان تاکید کرد: برای ساخت بانوی سردار جدا از کمبودهای سخت افزاری ما مشکلات دیگری را هم تجربه کردیم از جمله می‌توانم به برخی از سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه وجود داشت اشاره کنم، چون قبل از این‌که تولید را شروع کنیم عده‌ای با ساخت کار مخالف بودند، چون می‌گفتند حتماً باید یک بختیاری درباره یک سردار بختیاری فیلم بسازد. این گفته که از تعصبات شدید قومی بر می‌آمد به هیچ جه زیبنده نیست، چون الگوهایی چون، بی بی مریم، رئیسعلی دلواری، میرزا کوچک خان تنها به قومی خاص تعلق ندارند، بلکه حرکت آنان بر علیه ظلم بود و همه ایران پاسداشت نام آنها هستند.

شیخ طادی تاکید کرد: در ساخت این سریال من به روی یک امر تاکید ویژه داشتم. آنهم این‌که از اغراق پرهیز کنم، چون برخی مواقع در تولیدات تاریخی ما برای بالا بردن اسطوره‌های خود اغراق‌هایی انجام می‌دهیم که به نظرم کارکرد مثبت ندارد، چون در زمان حال مردم به خوبی با اتفاقات تاریخی آشنا هستند و اگر بخواهیم به آنها دروغ بگوییم، درحقیقت آنها را نسبت به خود بی‌اعتماد کرده‌ایم، پس تنها روایت واقعیت کفایت می‌کند.

وی درباره الزام ساخت سریال‌هایی با محوریت قهرمانان ملی گفت: در شرایط فعلی که آثار خارجی و هالیوودی به راحتی در اختیار جوانان است به نظرم پرداختن به قهرمانان ملی نیاز اصلی تولیدات تلویزیون است، چون آنها را با مفاخر کشورمان آشنا می‌کند. لازم به ذکر است کاری که در این رابطه تولید می‌شود هم باید از کیفیت خوبی بهره برده باشد، والا تماشاگر نسبت به آن عکس العمل منفی نشان خواهد داد.

این فیلمساز در پایان گفت: همه دیدیم که مردم چگونه از بانوی سردار استقبال کردند، سریالی که با بودجه کم ساخته شد، اما دست آوردش بی‌نظیر بود، این اتفاق باز هم می‌تواند رخ دهد به شرطی که همت مسئولان در این زمینه باشد، و الاّ با برخی مصلحت‌اندیشی‌های رایج نباید امید تولیدات چندان زیادی را در این رابطه داشت!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.