یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

سینما و گونه ای مهجور به نام «دفاع مقدس»/۱

سلمانیان: موضع انفعالی سینمای ایران در خصوص آثار مرتبط با دفاع مقدس قابل بخشش نیست/ بزرگترین معضل امروز فقدان فیلمنامه های غنی است

عطاءالله سلمانیان

سینماپرس: عطاالله سلمانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: موضع انفعالی سینمای ایران در خصوص آثار مرتبط با دفاع مقدس قابل بخشش نیست!

بازیگر فیلم های سینمایی «بلمی به سوی ساحل» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند ما باید در حوزه فرهنگی و هنری دفاع مقدس کار کنیم اما گویا گوش شنوایی از سوی برخی مسئولان در این خصوص وجود ندارد و به همین دلیل ما شاهد افول آثار ارزشمند دفاع مقدسی در عرصه فرهنگی و هنری به ویژه در سینما هستیم. ما مرتباً شاهد آن هستیم که هالیوود همچنان بعد از گذشت چندین دهه از جنگ جهانی همچنان در خصوص آن دوران کارهای فاخر مبتنی بر اهداف حاکمان و سیاست های شان تولید می کند به صورتی که دروغ های شان را برای عموم مردم تبدیل به واقعیت می کنند اما ما به واقعیت های ۸ سال دفاع مقدس نمی پردازیم.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یک سرمایه ملی است که اگر ما تا صدها سال آینده هم بخواهیم راجع به آن فیلم تولید کنیم، کهنه و تکراری نمی شود و آنقدر سوژه ناب درون خود دارد که می تواند مشتاقان سینما را به سوی خود جذب کند.

سلمانیان سپس با بیان اینکه بزرگترین معضل امروز سینمای دفاع مقدس فقدان فیلمنامه های غنی و مبتنی بر حقایق است اظهار داشت: علاوه بر اهمال کاری مدیران و عدم دغدغه مندی و سرمایه گذاری های مناسب در خصوص تولید آثار ارزشمند دفاع مقدسی، یکی دیگر از مشکلات ما نداشتن سناریوی خوب در این حوزه است! ما در حوزه کتاب و ادبیات آثار بسیار ارزشمندی داریم که هرکدام از آن ها می توانند مورد اقتباس قرار گرفته و دستمایه ای برای تولید فیلم های ارزشمند دفاع مقدسی شوند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تا زمانی که ادبیات با سینما هماهنگ نشود، اشکالات سینمای دفاع مقدس رفع نخواهد شد. بنده معتقدم نهادهایی مانند سازمان اوج، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و... که وظیفه اصلی شان تولید این گونه آثار است باید در این خصوص توجه ویژه تری داشته باشند و اهتمام خود را بر روی اقتباس از ادبیات ارزشمند دفاع مقدس بگذارند.

وی افزود: علاوه بر این ها سازمان سینمایی هم باید موضع بسیار جدی و دغدغه مندانه ای در این خصوص داشته باشد و در عمل از سینماگران دفاع مقدس که دغدغه پرداختن به این موضوعات را دارند حمایت کند. متأسفانه ما مدت ها است شاهد آن هستیم که وقتی مناسبتی مانند هفته دفاع مقدس، ماه محرم و امثالهم فرا می رسد مسئولان یادشان می افتد که ما چنین ایامی داریم و در سخنرانی های شان به این موضوعات اشاره می کنند اما هرگز در طول سال به فکر انجام یک کار اساسی برای رشد و اعتلای سینمای ارزشمند و فاخر دفاع مقدسی یا دینی و مذهبی نیستند.

بازیگر فیلم های سینمایی «باغ سید» و «ایوب پیامبر (ع)» در همین راستا متذکر شد: ما باید فرهنگ دفاع مقدس را با آثار ارزشمند هنری جا بیندازیم؛ خوشبختانه تجربه ثابت کرده که مردم مشتاق تماشای چنین آثاری هستند و به همین علت است که اغلب فیلم های پرمخاطب بعد از انقلاب اسلامی در حوزه دفاع مقدس بوده اند.

سلمانیان در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: من امیدوارم با دغدغه مندی مسئولان سینمایی و سایر دستگاه و نهادهای متولی حمایت از سینمای دفاع مقدس شاهد رشد این گونه سینمایی باشیم. همچنین امیدوارم فیلمنامه هایی که در این حوزه نوشته می شوند بدون تحقیقات مکفی نباشند و قصه ها به صورت واقعی بیان شوند. این اتفاق که بعضاً شاهد هستیم یک نفر همه سمت ها را در یک فیلم بر عهده دارد، خودش می نویسد، کارگردانی می کند، تهیه کنندگی می کند و... اصلاً اصولی و شایسته نیست و باید هر شخصی در حوزه تخصصی خود به سینمای دفاع مقدس ورود پیدا کند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • باقر ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۷:۰۰
    0 0
    حداقل در ژانر دفاع مقدس صدها کتاب کوچک و بزرگ داستان و رمان و پژوهش منتشر شده است و نیاز به سال ها وقت برای استخراج منابع و مطالب نیست. مشکل فقدان منبع نیست مشکل فقدان همت و غیرت در سینماگران ماست که صدالبته برخی شان جاده صاف کن افکار تمدنی غربی هستند و اصلا دغدغه ی هویت ملی و دینی و تاریخی ما را ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.