جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

به زودی؛

آغاز تولید فیلمی عاشقانه درباره سیستان و بلوچستان

حسین ریگی

سینماپرس: فیلمبرداری «لیپار» نخستین به عنوان نخستین فیلم سیستان و بلوچستان که توسط یک کارگردان بومی ساخته می‌شود، به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسین ریگی درباره ساخت «لیپار» و ویژگی‌های آن گفت: پیرو نشست‌های مشترکی که با حضور مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان در بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم‌های سینمایی با رویکرد صحیح به این منطقه برگزار شد، طرح اولیه فیلمنامه «لیپار» به این بنیاد ارایه شد که پس از بررسی و موافقت با ایده اولیه، با همکاری گروه خلاق طراحی فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی، تیم فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت و طی یک سفر ۱۰ روزه به منطقه سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر چابهار به فیلمنامه اولیه رسیدیم و در ادامه، نسخه تکمیلی تایید شد و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت در ساخت پروژه آمادگی خود را اعلام کرد.

وی درباره قصه «لیپار» توضیح داد: این فیلم یک ملودرام اجتماعی با رگه‌هایی عاشقانه و خط اصلی فیلم درباره پنج نوجوان است که در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم چه در مراحل نگارش فیلمنامه و چه در مراحل ساخت نگاه متفاوتی از استان سیستان و بلوچستان و مردمانش ارائه کنیم. متاسفانه اکثر فیلم‌هایی که درباره این استان ساخته شده یا به بحث مواد مخدر پرداخته‌اند و یا به اشرار، فقر و… اشاره کردند و تاکنون فیلمی که به چهره اصلی زیست‌بوم سیستان و بلوچستان و مهمان‌نوازی، تاریخ، جغرافیا و شاخصه‌های اجتماعی این استان پرداخته باشد، ساخته نشده و به جرات می‌توانم بگویم سینمای ایران متاسفانه صرفاً به نکات منفی که شاید پنج درصد استان را شامل شود پرداخته و از ۹۵ درصد ظرفیت‌های محتوایی و فرهنگی مثبت منطقه غافل مانده است. بخشی از این ماجرا به فقدان شناخت برمی‌گردد و بخشی به نبود تحقیق و این مساله باعث شده تا چهره اصلی این استان دیده نشود.

کارگردان سیستان و بلوچستانی سینمای ایران با اشاره به این نکته که «لیپار» نخستین فیلم سینمایی استان سیستان و بلوچستان است که توسط کارگردان بومی استان ساخته می‌شود و قرار است برخلاف نگاه غالب در سینمای ایران به این استان و با یک نگاه متفاوت و واقع‌گرایانه ساخته شود، بر استفاده از هنرمندان بومی استان در پشت و جلوی دوربین این فیلم تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف من به عنوان اولین فیلمساز سیستان و بلوچستان، دیده شدن فیلم است و باید فیلمی باید بسازم که در سطح ملی و جهانی دیده شود. بنابراین تلاش می‌کنیم از توان و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران در «لیپار» استفاده شود. ضمن اینکه با تجربه‌ای که در فیلم‌های کوتاه و تلویزیونی از کار با بازیگران بومی داشتم، قطعا از بازیگران خلاق استان که واجد توانایی‌ هستند اما شرایط دیده شدن نداشته‌اند، استفاده خواهم کرد. ضمن اینکه در کنار استفاده از عوامل حرفه‌ای و فنی پشت دوربین، یکی از عوامل و تکنسین‌های فنی استان سیستان و بلوچستان برای انتقال تجربه حضور خواهند یافت.

به گفته حسین ریگی، فیلم سینمایی «لیپار» به تهیه کنندگی سپهر سیفی و کانون ایران نوین و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به محض جذب مابقی سرمایه تولید فیلم که برای تامین آن  از سوی مدیران ارشد استان و کارآفرینان بومی قول‌های مساعدی داده شده است، مراحل فیلمبرداری خود را به سرعت آغاز خواهد کرد و گروه تولید تلاش می‌کند تا فیلم را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.