یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲

رییس انجمن خوشنویسان هرات با مهر مطرح کرد؛

گام اول در تعامل هنرمندان ایران با خوشنویسان هرات

نیک محمد مستمندغوری

سینماپرس: رییس انجمن خوشنویسان هرات، برپایی نمایشگاه گروهی «تجلی خط هرات در تهران» را اولین قدم در تعامل بیشتر هنرمندان خوشنویس ایرانی و افغانستانی دانست.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه گروهی خوشنویسی «تجلی خط هرات در تهران» شامل آثار هشت هنرمند خوشنویس افغانستانی از روز ۱۴ مهرماه به‌مدت یک هفته در نگارخانه فرشچیان موسسه صبا برپا شد.

عبدالجمیل تواناهروی، نجیب‌الله انوری، محمدیونس حاجی، احمدضیاء‌ حق‌شناس، بسم‌الله فرامندسروری، شهاب‌الدین‌ مستمندغوری، عبدالکریم کریم‌زاده و نیک محمد مستمندغوری هنرمندانی بودند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

نیک محمد مستمندغوری، رییس انجمن خوشنویسان هرات درباره نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» به مهر گفت: برای برپایی این نمایشگاه خوشنویسی از چند ماه پیش اقداماتی انجام دادیم و با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار توانستیم آثاری از مجموعه هشت نفری از انجمن خوشنویسان کابل را در موسسه صبا به نمایش بگذاریم.

وی درباره مشکلات برای برپایی چنین نمایشگاهی توضیح داد: هرات شهری است که در فراز و فرودهای تاریخی، در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفته اما آن‌ها را پشت سر گذاشته و خود را بازسازی کرده است. از سوی دیگر برای انتقال آثار هنرمندان از افغانستان به ایران، ‌ مشکلات اقتصادی که گریبانگیر همه هنرمندان به ویژه خوشنویسان است، از جمله موانعی بود که بتوانیم نمایشگاهی از آثار خوشنویسان افغانستانی را در ایران برپا کنیم.

رییس انجمن خوشنویسان هرات با بیان اینکه ۷۰ اثر خوشنویسی در نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» در نگارخانه استاد فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش درآمد، اظهار کرد: آثار خوشنویسی هنرمندان افغانستانی در سبک‌های ثلث، نسخ، انواع خطوط کوفی، نستعلیق و شکسته نستعلیق بود. استقبال از نمایشگاه فوق‌العاده و برای ما رضایت‌بخش بود و بعد از افتتاحیه، مشکلاتی که برای برگزاری این نمایشگاه داشتیم، فراموش کردیم.

وی «مکتب هرات» را از شاخص‌ترین مکتب‌های هنری دانست و افزود: هنرمندان هرات برای ادای دین به میراثی که از گذشتگانشان به دوش دارند، احساس مسئولیت می‌کنند و انجمن خوشنویسان هرات نیز برای آموزش و ارائه آثار خوشنویسی تلاش می‌کند.

مستمند غوری که با ۹ اثر شکسته نستعلیق و خطوط کوفی در نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» حضور داشت، درباره تعامل هنری دو کشور ایران و افغانستان نیز گفت: پیش از برپایی این نمایشگاه، خوشنویسان افغانستانی به صورت پراکنده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نمایشگاه‌هایی در شهر مشهد حضور داشتند اما این نمایشگاه تجمیعی از آثار خوشنویسان افغانستانی است که در تهران به نمایش درآمد و امیدواریم روابط ایران و افغانستان در هنر خوشنویسی بیش از پیش تقویت شود.

رییس انجمن خوشنویسان هرات در پایان با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه گروهی، قدم اول تعامل بیشتر با ایران در زمینه خوشنویسی است، اعلام آمادگی کرد که میزبان آثار هنرمندان خوشنویس ایرانی در افغانستان باشند.

به گزارش مهر، در آیین افتتاحیه نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر و سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه فرهنگی هنری صبا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات و انجمن خوشنویسان ایران و افغانستان در برگزاری این نمایشگاه همکاری داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.