دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

مدیر انجمن سینمای ‌جوانان ایران خبر داد؛

خریداری حقوق مادی 10 داستان کوتاه برگزیده برای اقتباس

آرم انجمن سینمای جوانان ایران*

سینماپرس: به گفته مدیر انجمن سینمای ‌جوانان ایران حق انتشار 10 اثر شرکت­ کننده در مسابقه «داستان­‌های ‌کوتاه برای اقتباس» برای تولید فیلم اقتباسی خریداری می­‌شود.

به گزارش سینماپرس، صبح دیروز (شنبه) جلسه جمع‌بندی مسابقه داستان‌نویسی «داستان­های ‌کوتاه برای اقتباس» با حضور «یزدان سلحشور»، «مهدی روشن‌روان» و «حمیدرضا منایی» اعضای هیأت داوران این بخش و «سیدجواد میرهاشمی» مدیر انتشارات انجمن سینمای‌ جوانان ایران، در بنیاد شعر و ادبیات ‌داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این جلسه میرهاشمی با تأکید بر این موضوع که انجمن‌ پنج سال است که بخش رقابتی «کتاب و سینما» را با همکاری خانه کتاب به عنوان بخش ویژه در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می­کند، گفت: «در سال اول برگزاری تنها یک سانس به فیلم­های داستانی مرتبط با این موضوع اختصاص داشت، اما امسال در پنجمین سال برگزاری چهار سانس به فیلم­های اقتباسی اختصاص پیدا کرده‌ که همین موضوع نشان دهنده اهمیت این جریان است. طی تفاهم‌نامه دو جانبه با بنیاد شعر و ادبیات داستانی داشته‌ایم، قرار شده تا حق انتشار ۱۰ داستان به پیشنهاد هیات داوران انجمن سینمای ‌جوانان ایران از صاحبان اثر خریداری شود. همچنین در صورت قابل چاپ بودن داستان‌ها؛ ۴۰ اثر پیشنهادی هیات داوران و بنیاد شعر و ادبیات فارسی برای ارائه در کتاب ویژه­ای انتخاب خواهند شد.»

وی ادامه داد: «به طور مثال امسال در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دو فیلم تجربی اقتباسی از کتاب­ «کمدی الهی» دانته یا نمایشنامه­ «هملت» شکسپیر حضور دارند و این اتفاق در فیلم کوتاه اقتباسی، نادر است.»

در ادامه حمیدرضا منایی؛ عضو هیأت داوران ضمن یادآوری این که مسابقه «داستان­های ‌کوتاه برای اقتباس» سال اول برگزاری را پشت سر می‌گذارد، توضیح داد: «هنوز ذهنیتی برای این مسابقه به وجود نیامده ‌است. اما داستان­های خوب بسیاری در این دوره وجود داشت که باید یک بار دیگر بازنویسی شود. تقریباً در آثار ارسالی بُعد تصویری وجود نداشت. در داستان­ها دو مشکل عمده دیده می­شد؛ در واقع بعضی از آثار در بخش تصویری و بعضی دیگر در بخش داستانی دچار مشکل بودند.»

مهدی روشن­روان نیز در این زمینه گفت: «قرار است کارگاه یک روزه­ای در روز پایانی برای تمامی شرکت‌کنندگان این دوره مسابقه داستان‌نویسی برای یادگیری صحیح داستان و اقتباس برگزار شود. البته بخش عمده­ای از شرکت‌کننده­های این دوره نویسنده حرفه‌ای نبودند و در آثار ارسالی هرچه به متولدین دهه ۷۰ نزدیک می‌شدیم، ادبیات نگارشی آن­ها بسیار متفاوت می‌شد که این نکته بسیار قابل تامل است.»

یزدان سلحشور هم در پایان این نشست تاکید کرد: «به تدریج دایره واژگان زبان فارسی در اقشار متوسط و پایین جامعه دارد لاغر می‌شود و همین مساله باعث شده تا بعضی اوقات جامعه دچار نوعی دوگانگی در بیان برخی از واژه­ها شود. موسیقی می‌تواند این دایره لغات را روز به روز لاغر­تر کند یا به یک گستردگی برساند.»

بر اساس این گزارش؛ برگزیدگان این مسابقه همزمان با سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز ویژه «کتاب و سینما» معرفی خواهند شد.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.    

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.