چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

با شعار «ایران فقط تهران نیست»؛

برگزاری دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنر

صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنری از روز ششم آذرماه سال جاری با شعار «ایران فقط تهران نیست» و حضور نمایندگان استانی این مجموعه آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنر از روز ششم آذرماه سال جاری با شعار «ایران فقط تهران نیست» و حضور نمایندگان استانی این مجموعه آغاز شد.

تخصیص ۷۰درصدی بودجه ارشاد در سال ۹۸/ «بیمه» صرفاً برای درمان نیست

«حمایت‌ها»، «حمایت‌های توسعه‌ای»، «توسعه کمی و کیفی بیمه تامین اجتماعی»، «بیمه درمان تکمیلی»، «طرح تکریم»، «کمک مستمری»، «تسهیلات»، «تسهیلات کارآفرینی»، «تسهیلات بلاعوض»، «سفرهای حمایتی»، «پویش همرسانی»، «کلان برنامه هوشمندسازی» و «خرید و فروش آثار هنری از طریق فضای مجازی» محورهای دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنر که طی روزهای ششم و هفتم آذرماه در هتل ارم تهران برگزار می‌شود را تشکیل می‌دهند.

وحیدی‌فر دبیر دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنر در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت دوره اول برگزاری این همایش بیان کرد: آنچه در این نشست برای صندوق اعتباری هنری حائز اهمیت است، اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر نمایندگان اعضا از خدمات این مجموعه است. ضمن اینکه تمام برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که ما علاوه‌بر ارائه خدمات در تهران در سایر شهرهای کشور نیز به خدمت‌رسانی مشغول باشیم. چرا که دوست داریم شعار وزیر ارشاد مبنی‌بر «ایران فقط تهران نیست» در سراسر کشور شکل اجرایی به خود بگیرد و امیدوارم این خدمات هر چه پسندیده‌تر ادامه پیدا کند.

پیگیری مطالبات هنرمندانی که در پایتخت نیستند

سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در این برنامه ضمن قدردانی از حضور معاون حقوقی وزیر ارشاد در دومین نشست سراسری نمایندگان صندوق اعتباری هنری توضیح داد: نقش نمایندگان استانی صندوق نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تنگ شدن معیشت اصحاب فرهنگ و هنر کار برای شما عزیزان دشوارتر خواهد شد. این در حالی است که در راستای سیاست تمرکززدایی از پایتخت، می‌خواهیم استان‌ها نسبت به تهران در شرایط عادلانه‌تری قرار بگیرند. ما در این راستا سفرهای زیادی به استان‌های کشور داشتیم تا بتوانیم سیاست‌های حمایتی خود را ادامه دهیم.

سیدزاده: موضوع بیمه هنرمندان بسیار موضوع مهمی است اما ما دیگر نمی‌خواهیم فقط در راستای تامین هزینه درمان حرکت کنیم. بنابراین راه حل این شرایط بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی است که امیدوارم این شرایط بیشتر درک شودوی ادامه داد: همین سفرهای استانی باعث شد که مسئولیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها هم سخت‌تر شود. خوشبختانه نتیجه این اقدامات باعث شد که این فعالیت‌ها شروعی برای پیگیری مطالبات نمایندگان استانی باشد. ما در این حوزه نسبت‌های نامتوازنی داریم که باید در استان‌ها به شکل منصفانه‌تری اجرا شود. همین نشان‌دهنده مسئولیت سنگین نمایندگان استانی است که مطالبات به حق هنرمندان و اهالی فرهنگ استان‌ها را پیگیری کنند و در راستای پوشش این حمایت‌ها، اقدامات لازم را انجام دهند. موضوع بیمه هنرمندان بسیار موضوع مهمی است اما ما دیگر نمی‌خواهیم فقط در راستای تامین هزینه درمان حرکت کنیم. بنابراین راه حل این شرایط بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی است که امیدوارم این شرایط بیشتر درک شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر  در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از کارهای شما نمایندگان استانی رصد کردن هنرمندان نیازمندی است که باید تقویت شود تا هنرمندان بیشتری تحت پوشش حمایت‌های صندوق اعتباری هنر قرار گیرند. ما در راستای امور داخلی و تسهیلات کارهای زیادی داریم که امیدوارم در این نشست بتوانیم به شرایط مطلوبی دست پیدا کنیم. بالاخره در بین این همه خبر بد می‌تواند خبر خوب هم وجود داشته باشد. کما اینکه ممکن است هنرمندی به لحاظ درمانی بهبود پیدا کند و یا شرایط بهتری برای کسب و کار او فراهم شود، در این راه اهالی رسانه می‌توانند مهم‌ترین نقش را داشته باشند که امیدوارم این شرایط نیز هرچه زودتر محقق شود.

گزارش آقای معاون و توصیه به برقراری ارتباط عاطفی با هنرمندان

علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس از صحبت‌های سیدزاده اظهار کرد: طی سال‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتم بازدیدهای زیادی از استان‌های مختلف کشور داشته و با مسئولان هر استان نیز به گفتگو پرداخته‌ام. در این مدت پنج سال، اطلاعات زیادی را در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر کسب کرده‌ام اما یکی خلاهایی که در این راستا می‌دیدم، توجه کمتر به مسائل معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها بود. اما الان می‌بینم که در تمام استان‌ها نماینده‌ای از صندوق اعتباری هنر وجود دارد و می‌تواند این کمبودها را برطرف کند.

وی افزود: من زمانی که در معاونت توسعه وزارت ارشاد حضور داشتم، تمام تلاش خود را انجام دادم که مسائل مرتبط با هنرمندان هرچه زودتر مرتفع شود. کما اینکه در این حوزه کمبودهای زیادی به‌واسطه اعتبارات و حمایت‌های صندوق اعتباری هنر مرتفع شد. من وقتی گزارش مالی صندوق اعتباری هنر را می‌خواندم خوشبختانه شاهد شرایط خوبی بودم که نسبت به روزهای اول کار دولت یازدهم اصلاً قابل مقایسه نیست. ما اکنون بالاتر از ۳۳ هزار هنرمند بیمه شده در حوزه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی داریم که نشان دهنده توجه و پیگیری مدیران در ستاد وزارت ارشاد اسلامی است. اقدام خوبی هم که آقای سیدزاده هم به آن اشاره داشت، موضوع سفرهای استانی و حمایت از هنرمندان شهرستانی است که اقدام بسیار مناسبی بود.

کاراندیش: مهم‌تر از مشکل اقتصادی هنرمندان، رعایت شأن و شخصیت آنهاست که این موضوع به نظر من بسیار مهم است. همین رابطه معنوی و عاطفی که ایجاد می‌شود، نکته بسیار حائز اهمیت و ارزشمندی استمعاون  حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مهم‌تر از مشکل اقتصادی هنرمندان، رعایت شأن و شخصیت آنهاست که این موضوع به نظر من بسیار مهم است. همین رابطه معنوی و عاطفی که ایجاد می‌شود، نکته بسیار حائز اهمیت و ارزشمندی است که من لازم می‌دانم از این اقدام دوستان تشکر کنم. از شما دوستان نماینده ادارات کل فرهنک و ارشاد اسلامی شهرهای مختلف کشور هم می‌خواهم که این ارتباط عاظفی را برقرار کنید. هرچند در این حوزه ما دچار کمبود نیرو هستیم اما من از شما می‌خواهم به‌رغم این کمبود نیرو ارتباط عاطفی را حفظ کنید.

کاراندیش در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من در مدتی که در حوزه حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد حضور داشتم، تمام تلاش خود را انجام دادم به واسطه ارتباطی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم، حدود ۱۱۳ میلیارد تومان به اعتبار وزارت ارشاد اضافه کنیم. بنابراین از شما می‌خواهم هم با آقایان مدیرکل استان‌ها و هم با سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که می‌توانند شما را کمک کنند، ارتباط بیشتری برقرار کرده و صرفا به دنبال تامین اعتبار از مرکز به استان‌ها نباشید.

وی افزود: اگر شما در استان‌ها این ارتباطات را داشته باشید خیلی از امکانات را می‌توانید به تناسب موقعیت هر استان در قالب اعتبارات مالی و معنوی دریافت کنید. حداقل این است وقتی مشکلات را در میان می‌گذارید، ‌ پذیرش مشکلات از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز راحت‌تر خواهد بود. ما با وجود افزایش اعتباری که در وزارت ارشاد داشتیم، اما دچار کاهش تخصیص بودجه شده‌ایم. وقتی هم این کاهش وجود داشته باشد فعالیت نیز کمتر می‌شود. حتی امسال روی تخصیص ۷۰ درصد و حتی پایین‌تر بحث می‌شود که این نکته نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر است. ما وقتی با کاهش اعتبار مواجه می‌شویم پس باید از حداقل اعتبارات هم بیشترین استفاده را کنیم.

پس از صحبت‌های کاراندیش نمایندگان استانی صندوق اعتباری هنر پرسش‌های خود را در حضور سیدزاده و غیاثی مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.