چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

پنجره ای به سوی مخاطب؛

نگاهی به برنامه «پنجره» آی فیلم۲

شبکه آی فیلم

سینماپرس: در ویژه برنامه «پنجره» شبکه آی فیلم ۲، سریال های در حال پخش و همچنین هنرمندان و هنرپیشگان این سریال ها نیز معرفی می شوند.

به گزارش سینماپرس، اگر تماشاگر تلویزیون به معنای حرفه ای آن باشید، برنامه «شما و سیما» از شبکه یک را که عصرهای جمعه پخش می شد، به یاد خواهید آورد. برنامه ای که به ویژه علاقمندان و دنبال کنندگان مجموعه های نمایشی تلویزیون آن را دوست داشتند و از این طریق می توانستند با پشت صحنه سریال های در حال پخش یا در حال ساخت آشنا شده و در جریان فرایند تولید آن قرار بگیرند. برنامه «پنجره» شبکه آی فیلم ۲ را هم می توان نمونه یا بازتولید همان «شما و سیما» دانست که البته هم محدود به تولیدات آی فیلم ۲ است هم از حیث ساختار و فرم اجرایی از خلاقیت و نوآوری هایی بهره برده که شمایل و محتوای برنامه را در نسبت با مخاطب شناسی امروزی، جذاب و تماشایی کرده است.
 شاید مهم ترین کارکردی که می توان برای این برنامه برشمرد، قابلیت تعاملی و امکان ارتباط مخاطبان این شبکه با خود شبکه و برنامه های مورد علاقه شان است و چه بسا بتوان این برنامه را نوعی روابط عمومی درون متنی در کانال آی فیلم ۲ شبکه آی فیلم دانست که امکان مراوده بین شبکه و مخاطبانش را تسهیل و فراهم می کند. از این حیث نام «پنجره» عنوان مناسبی برای این برنامه است. برنامه ای که از درون شبکه، پنجره ای به روی مخاطبان خود می گشاید. تلویزیون به مثابه رسانه ای کلاسیک همچنان رسانه ای یک سویه محسوب می شود که مثل رسانه های نوین و مجازی، قابلیت مستقیم ارتباط دو سویه از حیث فنی در ماهیت آن امکان پذیر نیست، اما برنامه هایی از این دست این امکان را در طراحی و ساختار برنامه تعبیه کرده و تمهید موثری برای دوسویه کردن رسانه تلویزیون و تعمیق بخشیدن ارتباط مخاطب و تلویزیون فراهم می کنند.
به عبارت دیگر بسترسازی این کارکرد تعاملی بیش از آنکه فنی و تکنیکال باشد، محتوایی و استراتژیک است که کارآمدی مهم آن به ویژه در نسبت با مخاطب، اعتمادسازی رسانه ای است. در واقع برنامه های از این جنس، ظرفیت بالایی برای تقویت ارتباط مبتنی بر اعتماد و اعتبار بین مخاطب و شبکه ایجاد می کند که این مسئله در کنار کارکردهایی دیگری که این برنامه دارد، از جمله آگاهی و سرگرمی توامان، قابل تامل و اهتمام است.
برنامه «پنجره» از بخش های مختلف و متنوعی تشکیل شده و در واقع مجموعه ای از آیتم های جذاب است که هر آیتم به نوعی گشودن پنجره ای به روی مخاطب است تا از این طریق به متن شبکه دعوت شود و با آن ارتباط برقرار کند. در این برنامه نظرات مخاطبان را می‌شنویم، نگاهی به عکس‌ها و ویدئوهایی که آنها ارسال کرده اند می اندازیم و اطلاعاتی راجع به برنامه‌های در حال پخش از  کانال تلویزیونی آی فیلم ۲ ارائه می‌شود.
از سویی در این ویژه برنامه، سریال های در حال پخش و همچنین هنرمندان و هنرپیشگان این سریال ها نیز معرفی می شوند. امکان ارسال عکس و ویدیو از سوی مخاطبان تمهیدی است که ارتباط بین شبکه و مخاطب را دوسویه می کند. در واقع تلویزیون و شبکه هم خود به تماشاگر و گیرنده بدل می شود و صرفا فرستنده نیست همچنان که مخاطب هم صرفا گیرنده و بیننده نیست و به فرستنده هم بدل می شود. مهمترین کارکرد این تمهید را می توان تبدیل تماشاگر منفعل به کنشگری موثر دانست که فقط دریافت کننده پیام نیست، بلکه ارسال کننده پیام هم هست. ضمن اینکه این آیتم می تواند نقش مهمی در جلب و افزایش مخاطب داشته باشد. مخاطبی که می داند برنامه ای از شبکه مورد علاقه اش پخش می شود که پیام ها، عکس ها و فیلم های ارسالی او را به نمایش می گذارد و نامش در تلویزیون برده می شود.
یکی از امتیازات مهم برنامه «پنجره» این است که با توجه به جامعه هدف این شبکه فارسی زبانان کشورهای همسایه ایران به ویژه مردم افغانستان و تاجیکستان هستند، مجریان برنامه دو تن از فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری اهل افغانستان اند که اجرای برنامه را به عهده دارند. بدیهی است با توجه به اینکه طیف گسترده ای مخاطبان این شبکه را شهروندان افغانستانی تشکیل می دهند، حضور یک مجری هموطن و همزبان آنها در ایجاد ارتباط صمیمی تر و اعتمادپذیری بیشتر کمک می کند.
از کارکردهای مهم دیگر این برنامه بازتاب نظرات و پیشنهادات مخاطبان برنامه درباره کیفیت و عملکرد برنامه هاست که این امکان را برای شبکه فراهم می کند تا به یک نظرسنجی تلویزیون درباره تولیدات خود دست زده و با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شوند. به عبارت دیگر کارکرد این بخش، یک نظرسنجی و نیازسنجی آنلاین و مستمر است. به این معنا که هم کیفیت برنامه ها در این بازتاب ها ارزیابی و سنجیده می شود و هم از طریق دریافت پیشنهادات، نیازها و خواسته های مخاطب در برنامه سازی بازشناسی شده و با ارجاع مستقیم به دیدگاه خود آنها می توان دست به برنامه سازی و تولیدات جدید زد. گشوده بودن این پنجره می تواند ارتباط کانال آی فیلم ۲، چهارمین کانال از مجموعه رسانه ای «آی فیلم»   با مخاطبانش را تقویت و تحکیم کند.

*سید رضا صائمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.