چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

کاری از گروه مستند روایت فتح؛

مستند «حاصل فصل من» روی آنتن شبکه یک

آرم شبکه یک سیما*

سینماپرس: «حاصل فصل من» روایتی از یک دختر دانشجوی روستایی و مبارزه او با مشکلات اقتصادی روستاست که پنجشنبه روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، «حاصل فصل من» به کارگردانی امیر نصیری کاری از گروه مستند روایت فتح است که پنج شنبه این هفته بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این مستند روایتی از زندگی یک دختر روستایی است که سعی می‌کند مردم روستا را از مشکلاتی که گریبان کشاورزی و زندگی آنها را گرفته است، نجات دهد.

«حاصل فصل من» مستندی از امیر نصیری است که ساخت فیلمهای مستند «بذر یک رویا» و «پشت کوههای بلند» را نیز در کارنامه خود دارد.

امیر نصیری کارگردان این اثر گفت: داستان مستند «حاصل فصل من» درباره دانشجوی دختری  به نام سلیمه نصیری است که در روستای رحیم آباد استان آذربایجان غربی زندگی میکند و به دلیل مشکلات کشاورزی موجود در روستا تصمیم می‌گیرد که در دانشگاه ارومیه رشته کشاورزی را بخواند. بازگشت او به روستا همزمان با مشکلات متعددی میشود که مردم را درگیر خود کرده است و او سعی می کند تا این مسائل را حل کند.

این مستندساز افزود: سلیمه نصیری پس از حل مشکل آفات مزارع کشاورزی تصمیم میگیرد تا از ظرفیت‌های زنان روستا استفاده کند و به هدفمند کردن فعالیت آنها و توانمندسازیشان میپردازد. او یک صندوق قرض الحسنه مردمی تاسیس میکند تا با فراهم کردن سرمایه مناسب و  سامان بخشیدن به فعالیتهای تولیدی زنان روستا برای آنها شغلی سودمند ایجاد کند به طوریکه در حال حاضر زنان این روستا انواع محصولات مختلف کشاورزی ارگانیک، لبنیات، عرقیات گیاهی، چیپس میوه، رب گوجه و انواع مربا را به بازار مصرف عرضه میکنند و به خودکفایی رسیدهاند. همین امر انگیزه مناسبی برای زنان روستاهای مجاور ایجاد کرده است.

نصیری با اشاره به ساخت مستند «حاصل فصل من» در گروه روایت فتح، گفت: ایده این فیلم در گروه مستند روایت فتح شکل گرفت. ما تلاش کردیم با توجه به امکانات، محدودیت‌ها و بودجه‌ای که در اختیار داشتیم با نگاهی متفاوت به موضوعهای اجتماعی و اقتصادی ورود کنیم که این روند منجر به ساخت چند مستند با سوژههای متفاوت در گروه روایت فتح شد. در زمان دفاع مقدس وظیفه یک مستندساز این بود که دوربین به دوش بگیرد و به سمت خاکریز دشمن برود اما حالا زمان جنگ اقتصادی و فرهنگی است و باید به موضوعات مردمی پرداخته شود. خاطرم هست که در یکی از تصویربرداری‌ها به مشکلی برخوردیم. شخصی که آنجا بود از ما پرسید که «روایت فتح چه ربطی به ساخت مستند در یک روستای کوچک دارد؟» در حالیکه ما جنگ اقتصادی و مسایل مرتبط با آن رارا جدا از جنگ نظامی نمیدانیم.

نصیری در پایان خاطر نشان کرد: کشاورزان و روستاییان مردمان زحمتکشی هستند که با تغییرات اقلیمی و آفات گیاهی کنار می‌آیند و با آن مبارزه می‌کنند اما وقتی دولت به محصولات آنها که نتیجه زحمتهایشان است بی‌محلی می‌کند و راه واردات بیرویه را باز میگذارد، تمام امید آنها تبدیل به یاس میشود و هیچ راهی برای آنها باقی نمی‌ماند.

مستند «حاصل فصل من» که کارگردانی آن را امیر نصیری برعهده داشته، از تولیدات گروه مستند روایت فتح است و علاقمندان میتوانند این مستند را پنج شنبه ۱۴ آذر، بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما تماشا کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.