پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه:

نیازمند یک طراحی دقیق استراتژیک برای کار فرهنگی در سوریه هستیم

حجت الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی

سینماپرس: رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه گفت: در کشور سوریه نظم پیوسته تری نسبت به داخل کشور ما حاکم است. این کشور ظرفیت خیلی بالایی برای انجام کار فرهنگی دارد اما نیاز به یک واکاوی وبازنگاه دقیق استراتژیک، بی صدا، غیر رسانه ای و بدون حرف است و فقط عمل می‌طلبد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی، رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه در یازدهمین نشست بررسی ظرفیت ها و چالش های فعالیت فرهنگی در سوریه بیان کرد: در ابتدای آغاز بحث سوریه، در جلسه ای کاملا خصوصی حضرت آقا نظر تمامی دست اندر کاران امور بین الملل را خواستند و در خصوص اینکه شخصی در آن طرف دنیا اعلام کرده بشار اسد باید از سوریه برود جویا شد و بحث مفصلی در گرفت، نتیجه این مذاکره جمعی با حضور حضرت آقا این بود که آمریکا غلط کرده که می گوید کسی بماند یا برود، زمانی او می رود که مردمش بگویند و در سایه یک نظم اجتماعی داخلی اتفاق بیافتد.!!
وی در خصوص علت آغاز جنگ در سوریه اظهار داشت: در کنفرانس اتحادیه جهان عرب، اقای ملک عبدالله سخنرانی خود را با اشتباهات بسیار از روی یک کاغذ ایراد کرد و پس از آن اقای بشار اسد که به تازگی رئیس جمهورکشور جمهوری عربی سوریه شده بود بدون داشتن یک کاغذ و بسیار مسلط بر گفته خود شروع به سخنرانی کرد، او بسیار دقیق منطقه، ضرورت ها، قضایا، فتنه ها و نحوه عملکرد جهان عرب را تحلیل کرد بطوریکه سایر روسای جمهور، زمان خود را به ایشان بخشیدند؛ پس از سخنرانی او، شخص ملک عبدالله، رئیس جمهور جوان سوریه را به اتاقی دعوت کرد که پس از ۴۵دقیقه، مشاهده کردیم: آقای بشار اسد با عصبانیت بسیار از آن اتاق خارج شد و برای همه مردم سوال ایجاد شد که چه اتفاقی در اتاق افتاده که وی اینگونه عصبانی است؟
 حجت الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی ادامه داد: آیا واقعا جنگ سوریه یک جنگ مردمی است؟ چرا جنگ‌های مردمی همیشه از پایتخت ها آغاز می شود اما جنگ سوریه از لب مرزها آغاز شد؟ همیشه رهبران انقلاب ها از درون انقلاب ها و داخل کشور ها هستند(مگر اینکه مثل امام تبعید شده باشند) پس چرا سوریه اولا رهبر ندارد؟ ثانیا کشورهای دشمن سوریه از خارج مرزها این حرکت ضد مردمی را مدیریت می‌کنند؟ انقلاب مصر که بر علیه آقای حسنی مبارک انجام شد، به دلیل بالا  بودن ارتباط او با صهیونیسم، امپریالیسم و نظام سلطه بود، آقای بشار اسد که دقیقا دکترین حیات جمهوری عربی سوریه را بر اساس مقابله با اسرائیل تعریف کرده پس چرا بشار باید کنار رود؟
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه بیان کرد: در روایتی آمده است که کسی که خبر مرگ عبدالله را در جزیره العرب به من داد، به او بشارت می دهم که حکام فاسد بعد از او عمرشان کوتاه است و چنین میشود و چنان! آیا بین این روایات و قضایای سوریه ارتباط هست؟ آیا در احادیث کتاب "الزام الناصب" وقتی که بحث منطقه حرستای دمشق و کشف مرکز انبارهای اهل فتنه نقل شده که در مقابل آل اسد می ایستند، باکشف آنها، یکی از علائم قرب ظهور است؟ ما دقیقا همیشه دنبال فهم آن بودیم.
وی ادامه داد: حرستا اطراف دمشق است و بزرگترین انبار داعش در پنجاه متری زمین کشف شد. طرح کشف این انبار بسیار عجیب بود، هرچه دوستان مقاومت تلاش می کردند، نه اینجا رو کشف می‌کردند نه توان دستیابی به اینجا را داشتند. چرا که اهل فتنه از زیر کوه ها در حال پیشروی بودند که به کاخ بشار برسند و کار را به زعم خودشان تمام کنند در نهایت ارتش سوریه و دوستان مقاومت اینجا را به آب بستند و این انبار کشف شد. هزاران تروریست در آن کشف شد و یا جان دادند و مخازن و اسرار بسیاری پیدا شده و تقریبا هیمنه داعش در حواشی شام شکسته شد.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه تصریح کرد: آیا بین این احادیث و قضایای سوریه ارتباط هست؟ کسی می تواند با جرئت بگوید قطعا این است و لا غیر؟ مگر ائمه (ع) نفرمودند که هرکس آمد این احادیث را انتصاب داد به تاریخ معینی و گفت این است و لا غیر او را تکذیب کنید و زیر بار این تکذیب نروید؟ کذب الوقاتون همین است، آری کسانی که تاریخ ظهور را معین می‌کنند تکذیبشان کنید.
 حجت الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی با طرح سوالات بسیاری در خصوص جنگ سوریه ادامه داد: جایگاه اخوان المسلمین با مردم سوریه و انقلاب بر علیه بشار چیست؟ رابطه وهابی ها، سلفی ها، با اخوانی ها چیست؟ آیا اخوان المسلمین در ترکیه در سوریه در مصر در اردن، در قطر یکی هستند؟ اخوان ترکیه با اخوان سوریه یکی است؟ آیا وهابی ها با اخوانی ها رابطه مثبت دارند؟ تمام سران وهابیت حکم به کفر اخوان المسلمین دادند؛ قتل اخوانی رو جایز می‌دانند بلکه واجب می دانند. چه اتفاقی افتاده در سوریه که برای مقابله با قضیه بشار اسد همه با هم شدند؟ آیا در سوریه اصرار بر حجاب و چادر هست که غرب مخالف آن باشد و در ازای آن طرح فتنه کنند، آیا رابطه ای بین این همه انسان کشی و امور دینی یا عدم رعایت مسایل آن در ارتباط با شروع فتنه بوده است؟
وی در خصوص اتحادیه عرب و صحبت های درون اتاق، بین بشار اسد و ملک عبدالله توضیح داد: ملک عبدالله در آن جلسه به بشار اسد گفته بود پدر تو از بالاترین سیاستمداران جهان عرب بوده و با ما رفیق بود. ما در تمام جلسات با هم رفت و آمد داشتیم. گرچه نقطه نظرات مختلف بسیاری داشتیم اما پدرت با ما همراه بود. اینجا سه پیشنهاد را مطرح می کنم تا یکی از آنها را انتخاب کنی؛ پیشنهاد اول اینکه ایران و حزب الله را از سوریه به بیرون پرت کن و آن را به کشوری مثل سریلانکا و یا ... تبدیل کن که سفارتخانه مختصری دارند.
حجت الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی افزود: پیشنهاد دوم این است که مثلا ۱۰۰ میلیارد دلار به تو می دهم که ۱۰ میلیارد آن را تا آخر هفته و باقی پول را هر هفته بسته به میزان پیش گذاشتن قدم هایت به حسابت میریزم به شرطی که سوریه را رها کنی و در یک جزیره که من برای تو می خرم در هر کشوری که بخواهی، تا زمانی که ما آل سعود حاکم در منطقه هستیم تو هم بمانی و اگر هر زمان مشکلی پیش آمد با تلفن ویژه من تماس بگیر و فقط خواسته ات را بازگو کن؛ بشار اسد پرسید اگر انجام ندهم چه اتفاقی می افتد؟ ملک عبدالله در پاسخ گفت که هر اتفاقی حادث شود، گردن خودت هست.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه ادامه داد: آقای بشار اسد در پاسخ به ملک عبدالله گفت پدر من، من را به دنیا نیاورده است که سوریه را بفروشم یا مردمم را بفروشم و یا خودم را بفروشم. اگر این پولهایی که می گویی قیمت من است، بسیار کم است اما اگر قیمت وطنم و مردمم هست، اینها قابل فروش نیست و دقیقا یک هفته پس از این جلسه خصوصی، اتفاقات سوریه آغاز شد.
وی در خصوص رد شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» توضیح داد: امروز رهبری ما، ملت ما، عقلای قوم ما هیچ گاه به صدای مشبوه، مشکوک و نامفهوم «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» لبیک نگفته است؛ امروز جمهوری اسلامی و مردم ما تمام قد در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده و فردا هم خواهد بود.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه اظهار داشت: سوریه به دلیل حمایت از کریدور مقاومت و به دلیل حمایت لجستیک از مقاومت و به دلیل دکترین مقابله با یهود و اسرائیل امروز باید تاوان این مصیبت بزرگ را پس دهد ایران با حضور مستشاری خود در کشور سوریه خون پاک ترین عزیزان خودش را در دفاع مظلوم در سوریه داد.
 وی در ادامه جلسه در خصوص دستاورد های جمهوی اسلامی در کشور سوریه توضیح داد: از دستاوردهای جمهوری اسلامی در سوریه میتوان به چندین مورد اشاره کرد به عنوان مثال غرب و آمریکا تصمیم به براندازی دولت مقاومت در سوریه گرفت، حمایت جمهوری اسلامی ایران این تصمیم ظالمانه را منتفی کرد؛ اگر جمهوری اسلامی ایران درمقابل تصمیم و اراده دشمن نمی ایستاد امروز مخاطرات بسیار بزرگتری در امنیت منطقه و جهان شاهد بودیم؛ امنیت ملی ایران مواجهه با تهدید فوق العاده بزرگی بود اگر ما در سوریه حضور پیدا نمی کردیم؛ برای تمام جهانیان پر واضح بود که بدون در نظر گرفتن منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هیچ قدرتی قادر به تصمیم گیری نیست. چند سال در لبنان رئیس جمهور انتخاب نشد. آقای سید حسن نصرالله پدر مقاومت در لبنان یک کلمه بیشتر اشاره نکرد دولتی را که من تایید نکنم لبنان او را نخواهد پذیرفت و در نهایت آقای میشل عون رئیس جمهور شد و امروز نیز فتنه جدید استعفای رئیس الوزرا لبنان به زودی حل خواهد شد اما به لطف حق بدون اراده مقاومت در لبنان حرکتی نخواهد شد.
حجت الاسلام رنجبر شیرازی ادامه داد: ایرانی ها با استفاده و همیاری حزب‌الله و دوستانشان به کمک ارتش سوریه شتافتند و از آن مردم و کیان سوریه دفاع کردند؛ پیروزی های متعدد نشان داد ایرانی ها مردم صادقی هستند و هرکس در دنیا به امریکا اعتماد کرد به هیچ چیزی نرسید. امروز یک دختر ایزدی در سوریه اشک می‌ریزد و برای مردم ایران دعا می‌کند و نیز از بشار اسد متشکر است، دختر ایزدی ایرانی نبود، مسلمان نبود، اما می‌داند کسی که از او حمایت کرد دولت مردمی و ارتش سوریه و نیز مدافعان حرم ما بودند.
رنجبر شیرازی با تاکید بر اینکه ایران، دخالتی در کشور سوریه نکرد و فقط ریشه های مقاومت را محکم کرد، در خصوص سایر دستاوردهای ایران در سوریه بیان کرد: نقش آفرینی جمهوری اسلامی نه فقط ایرانی بلکه جهانی شد و امروز وزیر امور خارجه ایران با برگه حضور در سوریه در این کشور و آن کشور به مذاکره می‌پردازد و همه از این سفره بهره می‌برند؛ جمهوری اسلامی  با حضور در کشور سوریه ارتقای جایگاه جهانی و منطقه ای پیدا کرده است.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه افزود: آمریکاییان، غربیها و انگلیسی ها سال ها با اتکای به نیروی چند ملیتی هرچقدر توانستند در جهان ظلم کردند اما سپاه ما با کمک گیری از نیروهای چند ملیتی مظلوم حیدریون، فاطمیون و زینبیونش نفس دشمن را در منطقه گرفت و حیات بیش از پانصد گروه تروریستی غرب ساخته را گرفت. همانطور که امام صادق(ع) فرمودند: «مومن تا زنده است دشمنش او را رها نخواهد کرد» ما نیز همیشه هشیاریم.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی و مدافعانش برای گرفتن سهم در سوریه حاضر نشدیم، گفت: سوالی که همیشه پرسیده می شود این است که سهم ایران در سوریه چیست؟ آیا ما برای گرفتن سهم در مقاومت شرکت کردیم؟ روس ها در سوریه چه می‌خواهند؟ بازیگرانی که در منطقه سوریه بازی کردند، یهودی ها و آمریکایی ها هستند، آنها چه می‌خواهند؟ سعودی ها چی می‌خواهند و الان کجای کارند؟ آمریکا چی می‌خواهد؟ چرا آمریکا شمال سوریه و شمال غرب سوریه را اینطور کرده؟ قطر چرا از سوریه عقب کشید؟ امارات چرا وارد قصه یمن شد؟ چرا سعودی در حالی که فتنه سوریه چراغش روشن بود، داستان یمن را آغاز کرد؟ چرا آمریکا بدون خبر قبلی سوریه را از مرز عراق ترک کردند؟ چه هدفی پشت پرده این خروج بود؟ به چه نتیجه ای رسیدند؟ چرا ناوهای آمریکایی از مواجهه و مقابله مستقیم با نیروهای قدرت مند متکی به قدرت الهی به اذن الله عقب نشستند؟ آمریکا چرا رفت؟
حجت الاسلام رنجبر شیرازی بیان کرد: زمانی حضور ایران در دنیا معنا پیدا می کند که مستضعفین ندای یا ایها المسلمین سر دهند. آنجا همه ما به امر امام خودمان و رهبرمان کنار محرومان و مستضعفان و برای حمایت از مردم آن کشور در کنار آنها هستیم؛ ایران استعمارگر نبوده و نیست، ایران هلال شیعی ندارد، ایران برای دفاع از حق در همه جا حاضر است؛ مادامی که چراغ مقاومت فروزان است، دشمن و آمریکا هیچ غلطی نمی توانند بکنند. مادامی که سایه پر مهر و پر برکت مقام معظم رهبری و ولایت بر سر مردم جهان است، آمریکا ضربه میزند اما غلطی اساسا نمی‌تواند بکند.
وی خطاب به ملت عزیز عراق تصریح کرد: مادامی که سایه پر مهر مرجعیت و مدافعین وطن حشد الشعبی شما، ارتش شما، امنیت شما، یکدستی ملت عراق در کنار هم هست هیچ گاه آمریکا غلطی نمی‌تواند بکند. همه ما از روزی می ترسیم که اختلافات میان ملتها از مدیریت درون کشوری بیرون رفته و دست مشکوک انگلیس و آمریکا و غرب را باور کنیم. هیچگاه ملت ها تا مادامی که با هم هستند و دشمن و ایادی داخلی و بیرونی آن را می‌شناسند، توان مقابله با ملتها را ندارند، اگر همه با هم باشیم، اگر ج. ا.ایران اسلامی، عراق اسلامی و لبنان در کنار هم باشیم، دشمن توان مقابله با ما را ندارد.
در ادامه جلسه رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه در پاسخ به سوالات حاضرین در جلسه  در خصوص رابطه بین ایران و سوریه گفت: رابطه بیش از ۵۰درصد مردم سوریه با جمهوری اسلامی ایران، رابطه مثبتی است. تقریبا تمام کسانی که به بشار اسد رای می‌دهند و رابطه مثبت دارند همان افراد هم به جمهوری اسلامی  ایران معتقد و پایبند و علاقه مندند.
وی در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره چگونگی انجام کار فرهنگی در سوریه بیان کرد: هدف کار فرهنگی در سوریه اگر شیعیان باشند. مظلوم ترین کسانی که در سوریه از مقاومت و دولت سوریه حمایت کردند، شیعیان بودند که بشترین شهید را هم داشتند اما امروز کسی به آنها رسیدگی جدی نکرده است و اگر دیگر مردم رنجدیده را یاری کنیم باز نیازمند یک بررسی مشترک با دولتمردان سوریه و عزیزان عرصه مقاومت داریم.
حجت الاسلام رنجبر شیرازی ادامه داد: امروز علویون جمعیت بزرگی در کشور سوریه بوده و با وحدت با اکثریت مردم سوریه مسلمان که اهل سنت هستند امکان سنجی بازگشت به یک مجموعه وطن دوست در آن را فراهم کرده ایم. بعد از علویون دروزها هستند و  بعد از دروزیان بقیه ادیان هستند.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه با تاکید بر این مطلب گفت: همان طور که اشاره کردم در کشور سوریه نظم پیوسته تری نسبت به داخل  کشور ما حاکم است. همه چیز باید از بالا هماهنگ باشد. اگر کسی می‌خواهد در سوریه کار فرهنگی انجام دهد طبق خواسته دولتمردان سوریه نباید وارد حوزه دین شود. این کشور ظرفیت خیلی بالایی برای انجام کار فرهنگی دارد اما نیاز به یک حرکت دقیق استراتژیک بی صدا بدون رسانه بدون حرف است و فقط عمل می‌خواهد.
وی در پاسخ به سوال حضار در خصوص چگونگی انجام کار اقتصادی در کشور سوریه بیان کرد: برای شروع کار در کشور سوریه نیاز به یک عزم جدی داریم. ما لبنان را با آب شیرین جهاد سازندگی، با خنده های شهید مهندس شاطری، با اعزام هر ماهه صد و پنجاه روحانی فتح کردیم اما متاسفانه ما در بخش فرهنگی در سوریه بسیار عقب هستیم.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.