شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳

آیا «پارسائی» جزو خانواده حوزه هنری است؟

حواشی تقدیر از یک کارگردان در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

حسین پارسائی

سینماپرس: اختتامیه جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد در قزوین با حواشی زیادی برای تجلیل از حسین پارسائی ، کارگردان مطرح تئاترهای لاکچری در سال‌های اخیر همراه بود.

به گزارش سینماپرس، اواخر هفته گذشته اختتامیه جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد در شهر قزوین برگزار شد و در این مراسم از یکی از کارگردانان تئاترهای لاکچری، حسین پارسائی تقدیر صورت گرفت و این تقدیر تعجب اهالی هنر و تئاتر مسجدی را برانگیخت.

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به همت حوزه هنری و به مدیریت کوروش زارعی چهاردهمین دوره خود را برگزار کرد و در این سال‌ها توانست استعدادهایی را از بچه‌های مسجد کشف کند.  

حسین پارسائی که امسال تقدیر از او به یکی از مسائل حاشیه ساز جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد تبدیل شد، از زادگاه خود شهر قم، تئاتر را شروع کرد و گروهی در دهه هفتاد به نام آیین راه اندازی کرد، وی سال‌ها تئاتر مذهبی کار کرد و نمایش‌هایی را در این عرصه به صحنه برد. چند سال هم دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد بود و مدیر اداره کل دفتر نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه سازمان سینمایی شد. وی عضو شورای سیاست گذاری تئاتر ایرانشهر و دبیر جشنواره تئاتر مقاومت بود اما از آن سال‌ها به بعد با روی آوردن به سمت اجرای نمایش‌های به اصطلاح لاکچری چون «الیور توییست» و «بینوایان» رویکرد کاری و هنری خود را تغییر داد و با فروش بلیت‌های گزافی که برای نمایش‌هایش تعیین کرد، چهره دیگری در تئاتر از خود نشان داد و آن چهره چیزی نبود جز تئاتر تجاری بود.  

به دلیل حواشی ایجاد شده در زمینه تقدیر از حسین پارسائی کارگردان تئاترهای لاکچری خبرگزاری فارس تلاش کرد با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری و جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد در این زمینه گفت وگو کند و این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

*تذکرات روابط عمومی سازمان تبلیغات به حوزه هنری

امیر جاوید رئیس مرکز روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه ضمن تاکیید بر اینکه نکات و ملاحظات‌شان پپیش از تقدیر از حسین پارسائی به مسئولان حوزه هنری ابلاغ شده بود، به خبرنگار فارس گفت: ما حتی با خود آقای مومنی شریف مدیر حوزه هنری هم صحبت کردیم و تذکرات لازم را به مسئولان جشنواره هم دادیم. ایشان نیز با موضع ما موافق بودند، منتها اینکه چرا به نتیجه نرسید را اطلاع نداریم و دلایل این ماجرا باید بررسی شود.

وی در ادامه افزود: ما از همان ابتدای مراسم افتتاحیه که اعلام شد چنین تجلیلی قرار است صورت بگیرد مراتب اعتراض و تذکرمان را ابلاغ کردیم، آقای مومنی هم در این زمینه صحبت داشتند، منتها اعتنایی ظاهرا صورت نگرفته است. ما در سازمان تبلیغات اسلامی بعد از بررسی‌های لازم و اعلام نتایج در این زمینه موضع گیری خواهیم داشت.

در نهایت صحبت‌هایی با روابط عمومی حوزه هنری و آقای محمد زرویی، مسئول بخش محافل و جشنواره‌های حوزه هنری صورت دادیم، مشخص شد که چنین تصمیمی از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ با مدیریت کوروش زارعی صورت گرفته که شخص ایشان می‌بایست در این زمینه پاسخ‌گو باشد، منتها محمد زرویی در این رابطه خودش را فقط مجری جشنواره تئاتر دانست و درباره خط و مشی و تقدیرها هیچ نظری نداد!
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره تجلیل از پارسائی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به فارس گفت: او از مبتکران و پایه گذاران جریان تئاتر بچه‌های مسجد است نزدیک به هشت دوره دبیر جشنواره بچه‌های مسجد بوده و ده سال هم مدیر دفتر تئاتر مرکزی بچه‌های مسجد بوده است و از کسانی است که این جریان را در تئاتر ایران پایه گذاری کرده و شاگردان زیادی تربیت کرده است.

وی در ادامه افزود: ما از باب «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» چنین تجلیلی را به عمل آوردیم. حال برخی دوستان فرهنگی و اصحاب رسانه اتهاماتی به ما وارد می‌کنند که من اینها را درک نمی‌کنم که مغرضانه است یا خیر. ما وظیفه خود دانستیم به عنوان خانواده حوزه هنری ـ چون آقای پارسائی هم از این خانواده هستند ـ  از او تشکر کنیم. خیلی از هنرمندانی که آقای پارسائی تربیت کردند، از هنرمندان خوب ما الان هستند.

زارعی درباره حواشی مطرح شده درباره فعالیت‌های سال‌های اخیر حسین پارسائی گفت:‌ من ترجیح می‌دهم درباره خیلی مسائل صحبت نکنم و خیلی چیزها را به انصاف و وجدان دوستان واگذار می‌کنم و اصلا دیگر در این زمینه ادامه نمی‌دهم. به نظر شما کسی که ده سال در زمینه تئاتر مسجدی زحمت کشیده آیا تجلیل کردن از او جرم است؟ من فکر نمی‌کنم ما کار گزافه‌ای انجام داده باشیم!

حال حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی باید موضع گیری مشخص خود را درباره تقدیر از حسین پارسایی مطرح کنند و یا اینکه باید منتظر ماند و دید که در این رابطه اصلا آیا دغدغه‌ای از سوی حوزه هنری و سازمان تبلیغات برای حمایت از این کارگردان وجود دارد یا خیر.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.