چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳

رسانه ملی؛

سریال‌هایی که برای پخش از تلویزیون آماده می‌شوند

بیچارگی صدا و سیما در چهل سالگی انقلاب

سینماپرس: کارگردان‌های نام آشنای سینما و تلویزیون کشورمان، سریال‌های جذابی را برای پخش از رسانه ملی آماده می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، کارگردان‌های نام آشنایی مثل سیروس مقدم، سعید آقاخانی، کیانوش عیاری، مسعود اطیابی، ابوالقاسم طالبی و ... مشغول پیش بردن این مجموعه‌های دیدنی هستند و قرار است در موعدهای مشخص، ستارگان رسانه ملی را مهمان خانه‌های مخاطبان صداوسیما کنند.

در ادامه نگاهی به جذاب‌ترین مجموعه‌هایی داریم که قرار است از قاب تلویزیون، پیشکش مخاطبان رسانه ملی شوند:

چهار مجموعه برای شبکه یک

شبکه یک سیما چهار مجموعه را برای مخاطبانش تدارک دیده است. ۸۷ متر، بعد از آزادی، فصل دوم نون خ و پایتخت ۶ مجموعه‌هایی هستند که برای این شبکه تولید می‌شوند.

«مجموعه ۸۷ متر» را کیانوش عیاری کارگردانی می‌کند. عیاری ۶۸ ساله، نویسنده و تهیه کننده این مجموعه هم هست. در این مجموعه، علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، سعید پیردوست، ملیکا شریفی، مرحوم حسین محب اهری و ... بازی می‌کنند.

مجموعه دیگری که از شبکه یک سیما پخش خواهد شد، «بعد از آزادی» است که سعید سعدی تهیه کننده این مجموعه است. کارگردانی را محمدعلی باشه آهنگر به عهده دارد. نویسنده آن هم نیلوفر محلوجی است. باشه آهنگر که تولید شش اثر سینمایی را در کارنامه خود دارد، دو مجموعه را هم برای تلویزیون ساخته. تا صبح (۱۳۸۵) و نیمه گمشده (۱۳۷۸) مجموعه‌هایی است که از او دیده‌ایم. حالا با خسرو شهراز، رضا داوودنژاد، اندیشه فولادوند، اصغر همت، قاسم زارع، مرتضی اسماعیل کاشی، سام کبودوند، سارا شاهرودیان، حسین باشه آهنگر، رامین سیار دشتی و ... بعد از آزادی را به قاب تلویزیون می‌آورد.

فصل دوم مجموعه طنز «نون خ» که به تهیه کنندگی مهدی فرجی ساخته می‌شود و در ماه مبارک رمضان از شبکه یک روی آنتن می‌رود. همچون فصل قبل، سعید آقاخانی کارگردان و امیر وفایی نویسنده‌اش است. بازیگران این فصل هم برای مخاطب آشنا هستند. سعید آقاخانی، فریده سپاه منصور، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، نعیمه نظام دوست و ... بازیگران فصل جدید نون خ هستند.

پایتخت، مجموعه‌ای طنزی که هم به نوستالژی برای ایرانی‌ها تبدیل شده و با «نقی» خاطره‌ساز شده، به فصل ششم خود رسیده است. «پایتخت ۶» به تهیه‌کنندگی الهام غفوری و با کارگردانی سیروس مقدم، برای شبکه ۱ ساخته می‌شود. محسن تنابنده و آرش عباسی نویسندگی این کار را در دست دارند. مقدم تاکنون ساخت ۳۵ مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود دارد. در این سریال، محسن تنابنده، احمد مهران فر، ریما رامین فر، مهران احمدی، نسرین نصرتی و ... جلوی دوربین رفته‌اند تا دوباره لحظات شادی را برای مخاطبان رسانه ملی رقم بزند.

سریال افرا به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و تهیه کنندگی مجید مولایی نیز که به قلم پدرام پورامیری نوشته شده است با بازیگرانی همچون، مسعود کرامتی، وحید رهبانی، خاطره اسدی، مریم سرمدی، بهادر مالکی، مریم بوبانی و ... جلوی دوربین رفته است.

هشت مجموعه روی آنتن شبکه دو

مجموعه «شاهرگ»، سریالی است که محمدرضا شفیعی تهیه کننده آن است و به کارگردانی جلال اشکذری با گروهی از بازیگران شامل نیما رئیسی، عباس غزالی، مهدی سلوکی، سیروس گرجستانی، مارال فرجاد، آزاده زارعی، حسین پاکدل، افسانه کمالی، شادی کرم رودی و ... روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت. اشکذری سال ۱۳۹۳ هم سریال «حانیه» را برای رسانه ملی ساخت و کارگردانی چهار فیلم تلویزیونی هم از دیگر فعالیت‌های اوست. کریم لک زاده نویسندگی این مجموعه را به عهده دارد.

«قصه‌های کامیون» مجموعه دیگری است که این شبکه سفارش داده است. مسعود اطیابی کارگردان این مجموعه است. این کارگردان علاوه بر تلویزیونی، در سینما هم دستی بر آتش داشته و از قضا ساخت فیلم‌های پرفروشی را در کارنامه خود دارد. تهیه کننده قصه‌های کامیون، ابراهیم آرزو است و نویسنده این کار، شهروز شکورزاده. مهدی‌هاشمی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، علی‌هاشمی، بهنام شرقی، نسرین مقانلو، سیاوش مفیدی، امید روحانی و ... از بازیگران به نام این مجموعه در دست تولید هستند. شهروز شکورزاده، این مجموعه را نوشته است.

«از سرنوشت» سه مجموعه متفاوت است که اکبر تحویلیان تهیه کنندگی آن‌ها را بر عهده دارد. کارگردان فاز یک و سه این مجموعه، محمدرضا خردمندان است و متنی را که محمدمحمود سلطانی و روح ا... صدیقی نوشته‌اند، با کمک بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، علیرضا استادی، راستین عزیزپور، امیررضا فرامرزی، میترا رفیع، مهرداد فلاحتگر، حبیب دهقان نسب، حسین پاکدل، کیسان دیباح، دارا حیایی و ... جلوی دوربین می‌برد. از خردمندان، شاید فیلم «بیست و یک روز بعد» را به خاطر داشته باشید که نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فجر دو سال قبل شد.

کارگردان فاز دو مجموعه از سرنوشت، علیرضا بذرافشان است. کارگردانی که ۱۱ سریال تلویزیونی را از ۱۳۷۹ نویسندگی کرده است. او سه مجموعه نابرده رنج، گسل و هفت سنگ را هم کارگردانی کرده بود. علیرضا آرا، مائده طهماسبی، فاطیما بهارمست، سیدمهرداد ضیایی، شبنم فرشادجو، مهدی صبایی، فریبا نادری و ... در این مجموعه جلوی دوربین بذرافشان رفته‌اند.

«بچه مهندس ۳»؛ علی غفاری در سومین فصل هم کارگردانی مجموعه بچه مهندس را به عهده دارد. این کار به تهیه کنندگی سعید سعدی و نویسندگی حسن وارسته در دست ساخت است. غفاری که سابقه کار تلویزیونی و سینمایی را در کارنامه خود دارد، این بار هم با بازی فرهاد قائمیان، کامران تفتی، مجید مظفری، مونا فرجاد، ثریا قاسمی، روزبه حصاری و ... سریالی خانوادگی را تقدیم مخاطبان رسانه ملی می‌کند.

«بیگانه‌ای با من است»؛ این مجموعه را احمد امینی کارگردانی می‌کند. کارگردانی که علاوه بر سینما، هشت سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد و از روزنامه نگاران و منتقدان صاحب‌نام سینمایی محسوب می‌شود. بهروز مفید تهیه کننده و فروغ فروهیده نویسنده مجموعه بیگانه‌ای با من است، هستند. شبنم قلی خانی، پرویز پورحسینی، مهران رجبی، پژمان بازغی، نگار عابدی، شیوا ابراهیمی، پوراندخت مهیمن، امیر یل ارجمند، مهدی فقیه، سپیده خداوردی و ... هم ستارگان این مجموعه‌اند که از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

«بوم و بانو» هم مجموعه‌ای است که شبکه دو سیما کارگردانی آن را به سعید سلطانی سپرده تا با کمک بازیگران همچون مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، فریبا متخصص، محرم زینال زاده، امیر غفای منش، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و ... مهمان مخاطبان صداوسیما باشد. سلطانی بیشتر با مجموعه «پس از باران» و «ستایش» شناخته می‌شود، اما ۲۰ سریال را تاکنون در تلویزیون کارگردانی کرده است. آرمان زرین کوب، تهیه کننده و شعله شریعتی، نویسنده این مجموعه هستند.

نگاهی به مجموعه‌های شبکه ۳

شبکه سه هم در تدارک چهار سریال برای جدول پخش خود است. سرباز به کارگردانی‌هادی مقدم دوست، کلبه‌ای در مه به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده، دوپینگ به کارگردانی رضا مقصودی و نیوجرسی به کارگردانی سیامک انصاری و جواد رضویان در مرحله تصویربرداری هستند.

سرباز را حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست نوشته‌اند و ستارگانی همچون آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، رویا تیموریان، نیما شعبان نژاد، پدرام شریفی، کاوه آهنگر، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، علی‌هاشمی، افسانه کمالی، فرحناز منافی ظاهر، جواد خواجوی، مهتاب ثروتی و ... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. محمدرضا شفیعی هم تهیه کننده این مجموعه است.

فیلمنامه کلبه‌ای در مه را مرجان اشرفی زاده به رشته تحریر درآورده و تهیه کننده‌اش سعید پروینی است. از بازیگران این مجموعه می‌توان به‌هادی حجازی فر و الهام کردا اشاره کرد.

تهیه کننده نیوجرسی هم مهدی فرجی است. این مجموعه را هم بازیگران نام آشنایی همچون سیامک انصاری، جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، سروش جمشیدی و هادی کاظمی‌به روی آنتن می‌برند.

کتونی زرنگی هم عنوان سریال دیگری است که در شبکه سه در حال ساخت است.

محمدرضا شفا تهیه کننده و علی ملاقلی پور فرزند زنده یاد رسول ملاقلی پور کارگردان این مجموعه تلویزیونی هستند که به قلم محسن ملکی و حسین حقیقی نوشته شده است.

هدایت هاشمی، افسانه چهره آزاد، ملیکا شریفی نیا، علی سلیمانی، علیرضا و محمود جعفری از جمله بازیگران این سریال هستند.

همچنین سریال آخر خط به نویسندگی و کارگردانی علی مسعودی و با بازی مهران رجبی، شهین تسلیمی، امیر نوری، محمدرضا هدایتی و ... در حال تصویربرداری است.

ایل دا و زیرخاکی

دو مجموعه دیگر که هنوز شبکه‌های پخش آن مشخص نیست در مرحله تصویربرداری هستند. ایل دا که به کارگردانی راما قویدل در حال ساخت است، مجید مظفری، فاطمه گودرزی، کاظم هژیرآزاد، جعفر دهقان، پوریا پورسرخ، خسرو شهراز، کورش سلیمانی و ... را جلوی دوربین برده است. علیرضا سبط احمدی، تهیه کننده و نوشین پیرحیاتی، نویسنده این کار هستند.

قصه زیرخاکی را هم جلیل سامان نوشته و خودش در دست کارگردانی دارد. پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، ژاله صامتی، نادر فلاح، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده و ... از ستارگان این مجموعه هستند. رضا نصیری نیا تهیه کنندگی این مجموعه را به عهده گرفته است.

الف ویژه‌ها

مجموعه‌های «الف ویژه» غالباً مجموعه‌هایی هستند که دکوربندی‌های عظیمی دارند و معمولاً در شهرک‌های سینمایی تولید می‌شوند یا برای آن شهرک سینمایی برپا می‌شود، اما می‌توان فارغ از این مولفه‌های آشنا، سریال‌هایی ساخت که جدای از متر و معیارهای مادی و شکلی، از حیث کیفیت ساخت و بازنمایی مضامین در حد استانداردهای جهانی باشند و بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شوند یا دست‌کم تعداد کثیری از مخاطبان را در تماشای اثر با خود همراه کنند.

مجموعه نفوذ یکی از سریال‌های در دست ساخت در رسانه ملی است که در رده مجموعه‌های الف ویژه قرار می‌گیرد و از سریال‌های پرچهره تلویزیونی است. جواد شمقدری نویسنده و کارگردان این مجموعه است که ستارگانی همچون احمد نجفی، حمید گودرزی، رحیم نوروزی، علیرام نورایی، صالح آقامیرزایی، جلیل فرجاد، شهره لرستانی، زهرا سعیدی، کاوه سماک باشی، امیرمحمد زند و ... را در آن به بازی گرفته است. محسن علی اکبری تهیه کننده این مجموعه است. «نفوذ» روایتگر تاریخ انقلاب از پیش از انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی است.

جشن سر برون هم به کارگردانی مجتبی راعی از دیگر سریال‌های الف ویژه رسانه ملی است. کارگردان این کار، مجتبی راعی است. او همراه با مهدی حمزه متن این سریال را نوشته و حسن نجاریان تهیه کنندگی آن را به عهده دارد. این مجموعه هم به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد و از بازیگران آن می‌توان به حسین محجوب، محمود پاک نیت، نادر فلاح، لیلا اوتادی، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصر نصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، ارسلان قاسمی، مهران نائل، جواد قامتی و ... اشاره کرد.

سریال طلاق هم دیگر سریال الف ویژه سیمایی‌هاست. نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این اثر، ابوالقاسم طالبی است. این مجموعه داستانی به روز دارد و بازیگرانی همچون نوشین صفری، مجید واشقانی، حمید گودرزی و قطب الدین صادقی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. طالبی دو سریال بازگشت پرستوها و به کجا چنین شتابان را در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ برای تلویزیون کارگردانی کرده و حالا با طلاق به رسانه ملی آمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.