شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

در «شاهدان شیدایی»؛

جمال شورجه‌ و ۲۱۵۹ شهید هنرمند تجلیل شدند

مراسم شاهدان شیدایی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیم ۲۱۵۹ شهید هنرمند در ایام دفاع مقدس خبر داد و گفت: این شهدا، امروز حجتی بر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و ادبیات هستند.

به گزارش سینماپرس، مراسم پاسداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» به همت مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان کشور عصر امروز (شنبه ۲۳ آذر ماه) در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.  

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن کریم و پخش کلیپ، ابوالفضل آقاسی فرزند مرحوم محمدرضا آقاسی به شعرخوانی پرداخت.
‌سپس امیر نصیربیگی رئیس بسیج هنرمندان کشور در سخنانی، شهادت را بزرگترین هنر شهیدان دانست و گفت: ۲۱۵۹ شهید هنرمند را در کنگره شهدای هنرمند شناسابی کرده‌ایم و امیدارم با حضور خانواده شهدای هنرمند، هر سال بتوانیم همایش شاهدان شیدایی را برگزار کنیم.  
در ادامه مراسم از ‌خانواده‌های شهیدان محمد تنگستانی، جعفر پاو، مجید جباری شهیر، حجت‌الله یخچالی و علیرضا قدیمی تجلیل به عمل آمد.
اجرای قطعه «مدافعان حرم» توسط علیرضا افتخاری بخش دیگری از مراسم بود. سپس مرشد محسن میرزاعلی ابیاتی در وصف امیرالمؤمنین(ع) و شهدا خواند.

سردار غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین دیگر سخنران این مراسم بود که با ذکر خاطره‌ای از سال ۱۳۶۴ گفت:  جلوه‌های هنر و آثار فاخر خلق شده توسط هنرمندان متعهد، نردبانی برای صعود، پلی برای عبور از سختی‌ها و راهی برای ادامه راه شهداست.  
در بخش دوم تجلیل‌ها، از خانواده شهیدان فیروز حمیدی زاده، ارکان قدیمی، مجید غلامی، فریبرز یزدان شناس، هادی باغبانی، حمید زاهدی، ماشاءالله صفاری، عباس آقادادی، عبدالرضا مصلی نژاد و مصطفی چمران تقدیر به عمل آمد.

در ادامه مراسم و با حضور وزاری کنونی و اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان لشکری از جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای ایران و همسر و فرزندش تقدیر به عمل آمد.  
آخرین سخنران مراسم، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد بود که ضمن گرامیداشت یاد شهدا گفت: در این محفل که خانواده شهدای هنرمند حضور دارند، حق این بود که بنده شنونده باشم و رسم عزت را از این خانواده‌های معزز بیاموزم. در ۲۸۸۸ روز دفاع مقدس مردم این سرزمین، ذخیره ارزشمندی برای آینده ایران عزیز فراهم شد.
وی اضافه کرد: در هشت سال دفاع مقدس، ارزش‌های والای انسانی در اجزا و ابعاد متکثری خود را نمایاند، ارزش‌هایی که وقتی به قصه و روایت و الگو تبدیل می‌شوند، قدرت اکسیرگونه پیدا می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاریخ ایران‌زمین، تاریخ اشراق و معنویت است و دوره تاریخی دفاع مقدس، فرصتی بود برای اینکه اقشار، اقوام و ادیان مختلف برای یک مسیر و یک فضا کنار هم قرار گیرند. بخشی از این اقشار، ایثارگران و شهدای هنرمند بودند که با هنر خویش در این هشت سال آمدند.
صالحی به تقدیم بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ شهید هنرمند در کشورمان اشاره کرد و گفت: در شعر و ادبیات بیش از ۶۰۰ شهید، در هنرهای تجسمی ۵۰۰ شهید، در هنرهای نمایشی ۵۰۰ شهید، در خوشنویسی ۳۰۰ شهید، در  سینما ۱۳۰ شهید و در موسیقی ۸۰ شهید داشته‌ایم و امروز حجتی بر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و ادبیات هستند. هم زیست فردی و اجتماعی آنها آموختنی است، هم نوع نگاهی که به هنر و ادبیات داشتند.  

در بخش پایانی تقدیرها، از خانواده‌های شهیدان علی اصغر فلاح، جواد اسدی، ابراهیم اصغرزاده، علی‌حسین ابراهیمی و سعید دروزی تجلیل به عمل آمد.
همچنین مرتضی سرهنگی چهره ماندگار ادبیات پایداری، محمد گلریز صدای ماندگار انقلاب، مسعود نجابتی از گرافیست‌های برجسته کشور تجلیل شدند که البته نجابتی در سفر بود و در مراسم حضور نداشت.  

در پایان، آثار مکتوب شهدای هنرمند با حضور سیدعباس صالحی، سردار نجات، سردار غلامی، امیر نصیربیگی، محسن مومنی و ... رونمایی شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.