شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

در آیین اختتامیه جشنواره کودک‌آنلاین مطرح شد؛

وزیر ارتباطات: اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است

محمدجواد آذری جهرمی

سینماپرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر، راه درازی در پیش داریم.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه نخستین جشنواره کودک‌آنلاین عصر شنبه(۲۳ آذر) با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، سورنا ستاری -معاون علمی رییس جمهور- ستار هاشمی -معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات- و سیدجمال هادیان -دبیر جشنواره کودک‌آنلاین- در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد. در این برنامه همچنین مرضیه برومند به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلم، حبیب ایل‌بیگی رییس هیات داوران بخش وب‌سری و ایرج طهماسب از اعضای هیات داوران حضور داشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر راه درازی در پیش داریم.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان این‌که طی یک سال گذشته تلاش خوبی در کودک‌آنلاین صورت گرفته است، گفت: والدین همیشه روی این مسئله تاکید دارند که فرزندان‌شان چه محتوایی تماشا می‌کنند و در کشورهای دیگر برای محتوا، دسته‌بندی سنی وجود دارد. در تلویزیون شبکه‌ای برای محتوای کودکان وجود دارد اما در فضای مجازی چنین چیزی موجود نبود.

آذری جهرمی ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم، تلویزیون در حال افول و فضای مجازی در حال رشد است. همان‌طور که بارها گفته شده، اینترنت ملی معنایی ندارد، اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر راه درازی در پیش داریم.

وی با بیان این‌که فضای مجازی رو به‌رشد است، افزود: به بهانه کودکان خیلی از منابع را از دسترس خارج می‌کنند اما ما هنرمندان زیادی داریم که می‌توانند برای این کودکان محتوا تولید کنند. به قول قدیمی‌ها "بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه". محتوا سفارش‌پذیر نیست، اما ما در کشورمان ظرفیت‌های خلاق زیادی داریم و می‌توانیم کانال پویای فضای مجازی را فراهم کنیم.

باید به سلیقه کودکان احترام بگذاریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که زبان و محتوای عرضه دو موضوع متفاوت است، گفت: دو سال قبل که در اولین برنامه در وزارت ارتباطات تلاش کردم تولید محتوا برای کودکان را پیگیری کنم، سکویی برای کودک و نوجوان در فضای مجازی بود. این سکو به زیرساخت نیاز داشت. محتوا سفارش‌پذیر نیست. باید به سلیقه کودکان احترام بگذاریم و با زبان خودشان مطالب را ارائه کنیم. باید هنر داشته باشیم و اجازه بدهیم فضا با زبان حال حاضر عرضه شود.

آذری جهرمی افزود: ایجاد زیست‌بوم مبحثی بود که ما می‌خواستیم آن را اجرایی کنیم و به دنبال اکوسیستم مناسب بودیم. بحث اول ایجاد سکوها بود و امروز سکوهایی وجود دارند که می‌توانند محتواهای تولیدشده را عرضه کنند. حلقه دوم محتوا بود و به حضور هنرمندان نیاز داشتیم. جشنواره کودک‌آنلاین همان حلقه دوم محتواست. ما شرایطی را فراهم کردیم تا افرادی که علاقه‌مند هستند ایده خود را به محصول تبدیل کنند.

وی با بیان این‌که حلقه سوم، آگاه‌سازی والدین است تا در فضای مجازی بر فرزندان‌شان نظارت داشته باشند، افزود: توسعه سیستم نظارتی والدین و ترویج فرهنگ استفاده از فضای مجازی را با کمک سازمان جوانان و سمن‌های فعال در کشور آغاز کردیم و در آینده آن را توسعه خواهیم داد. اکنون ۵۰ سمن در حال انتقال این مفاهیم در مدارس هستند.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم ۳۱ هسته استانی تشکیل دهیم و این جشنواره را به شکل استانی پیش ببریم. هیچ ایده و خلاقیتی نباید از قلم بیفتد. ما باید شرایط رشد خلاقیت را فراهم کنیم. با این محصولات به بازار خودمان فکر نمی‌کنیم و بخشی از حرکت شتاب‌دهی فراهم کردن شرایط برای کسب سهم جهانی است و امیدواریم به زودی جشنواره بین‌المللی کودک‌آنلاین را برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین سورنا ستاری -معاون علمی رییس جمهور - با بیان این‌که ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: زمانی که ما در معاونت علمی ریاست جمهوری به فناوری‌های نرم فکر می‌کنیم، نقش دولت در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به زیست‌بوم کاملا به چشم می‌آید. ما به عنوان دولت نمی‌توانیم وارد محتوا شویم اما باید زیرساخت را برای این کار مهیا کنیم.

سیدجمال هادیان، دبیر جشنواره کودک آنلاین نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های جشنواره کودک‌آنلاین بیان کرد: در روزگاری که بسیاری از ‌پروژه‌های اقتصادی و فرهنگی به دلایلی از جمله ضعف مدیریت و کمبود منابع، نیمه‌تمام یا ناتمام می‌مانند، این جشنواره با کمترین هزینه، با بالاترین سرعت و بهترین بهره‌وری به نتیجه رسید. ما در این جشنواره از هر نوع کار تبلیغاتی و سیاسی پرهیز کردیم.

وی ادامه داد: دغدغه ایده‌پردازی جشنواره کودک‌آنلاین، تولید محتوا برای کودکان بود، این جشنواره به‌جای این‌که سفارشی و کوششی باشد، با ایده‌ای خلاقانه و جوششی پدید آمده است و کودکان و نوجوانان سلیقه خود را به ما تکلیف کردند و به همین دلیل آثار این جشنواره متفاوت است. البته این رویداد فراتر از جشنواره است و مانند رودهای هزار شاخه‌ای از دامنه جوانان سرچشمه گرفته و به دریا خواهد ریخت.

رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان این‌که وزیر ارتباطات صاحب این ایده بود و همیشه در این راه از ما حمایت کرده است، گفت: کودک‌آنلاین رویدادی است برای تبدیل ایده‌ها به کسب‌وکارهایی که سودآور هستند و هم جامعه جوانان و هم تولیدکنندگان از آن سود می‌برند. اکنون جریان و طرز تفکری ایجاد شده که قابل انسداد نیست.

هادیان با بیان این‌که این کسب و کار از جنبه‌های مختلف سودآور است و منفعت آن به تمام جوانان و نوجوانان می‌رسد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از تمامی نهادهای حاکمیتی، دولتی و بخش خصوصی که به تولید محتوا علاقه دارند دعوت می‌کنیم که به کودک‌آنلاین وارد شوند، کمااین‌که همین حالا هم وارد شده‌اند و اپلیکیشن‌های ویژه کودک را تولید کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.