شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

شفاف سازی یا فرافکنی؟!/۳

حاجی غلامی: رقم بودجه بخش رسانه ای جشنواره کودک بسیار زیاد است/ انتقاد از هزینه های گزاف برای جشنواره های سینمایی در مقابل اثرگذاری اندک این رویدادها!

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان مطرح سینمای کودک و نوجوان در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده اظهار داشت: ارقامی که به تازگی توسط سازمان سینمایی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم کودک اعلام شد در برخی موارد باعث حیرت سینماگران گردید به خصوص رقم بودجه بخش رسانه ای جشنواره کودک بسیار زیاد است.

رکورددار دریافت جایزه از سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برای فیلم های «لکنت» و «جمعه گل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه گویا در کشور ما هنگام برگزاری جشنواره ها اصل اساسی، موضوعات و اهداف این رویدادها نیستند و به جای آن توجه به ظواهر در اولویت برگزارکنندگان است و هزینه های هنگفتی هم برای این ظاهرسازی ها می شود.

وی ادامه داد: سوأل بنده این است در زمانه ای که اوضاع و احوال سینمای کودک مناسب نیست و مشکلات بسیاری از جمله عدم امکان تولید و وضعیت نامناسب اکران برای این گونه سینمایی وجود دارد چرا باید برای برپایی جشنواره فیلم های کودک هزینه های چندین میلیاردی از بودجه بیت المال شود؟

حاجی غلامی سپس با بیان اینکه من چندین بار در جشنواره های اروپایی شرکت کرده ام یادآور شد: در آن جشنواره ها اصل اساسی بر پایه موضوعات است و دست اندرکاران جشنواره موضوعات را ملاک اصلی کارشان قرار می دهند و هر هزینه ای برای این موضوعات صرف می شود و هیچ ظاهرگرایی و ظاهرسازی هم در کار نیست و همه چیز در ساده ترین شکل ممکن و با کمترین هزینه ها صورت می گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «گردو» در همین راستا متذکر شد: این اتفاقات در حالی است که ما در جشنواره کودک مان حتی رده بندی سنی درست و مشخصی هم برای آثار انجام نمی دهیم در صورتی که در جشنواره های خارجی فیلم ها با نظرات کارشناسان و صاحب نظران و بدون اعمال سلیقه افراد و اشخاص در ۴ رده سنی زیر ۸ سال، بالای ۸ سال، بالای ۱۳ سال و بالای ۱۶ سال تقسیم می شوند و همه چیز اصولی و حرفه ای است.  

این سینماگر تأکید کرد: ما در سینمای ایران و به ویژه در روند برگزاری جشنواره فیلم کودک هزینه های گزاف صرف می کنیم اما در مقابل اثرگذاری اندک این رویدادها را شاهد هستیم! این اتفاق در هیچ جشنواره معتبر دنیا رخ نمی دهد و من نمی دانم تا چه زمانی قرار است ما این رویه را ادامه دهیم؟

حاجی غلامی در خاتمه این گفتگو افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان نباید نیاز به شو و تبلیغات آنچنانی و فضاسازی های باسمه ای داشته باشد، جشنواره باید محلی برای فرهنگ سازی و آموزش و رشد بینش کودکان و نوجوانان باشد. به عنوان مثال در جشنواره «لوکاس» آلمان تمام اهداف جشنواره مبتنی بر این است که فرهنگ های دنیا را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.