چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲

شفاف سازی یا فرافکنی؟!/۷

سیفی: هزینه های چند میلیاردی برای برگزاری جشنواره های سینمایی باعث لطمه به جریان فرهنگی کشور، ایجاد بدبینی و بی رغبتی برای تولید می‌شود

حجت الله سیفی*

سینماپرس: حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده گفت: مدیران و سیاست گذاران و مسئولان سینمایی باید آگاه باشند هزینه های چند میلیاردی برای برگزاری جشنواره های سینمایی جز لطمه به جریان فرهنگی کشور، ایجاد بدبینی و بی رغبتی برای تولید فیلم هیچ دستاورد دیگری ندارد! این خرج کردن های بیهوده در حالی که امکان تولید فیلم و اکران مناسب برای فیلمسازان فراهم نیست کاری بسیار غلط است و باعث می شود ذهنیت سینماگران به سمت خیانت در حوزه مدیریت برود.

کارگردان فیلم های سینمایی «بچه های جسور» و «سهم من از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته قابل تأمل در خصوص هزینه چند میلیاردی برای جشنواره فیلم کودک این است که احتمالا بخش عمده ای از هزینه ها توسط شهرداری اصفهان صورت گرفته؛ اصولاً در این جشنواره شهرداری ها هزینه ها را تقبل می کنند. اگر جشنواره کودک بعد از چند سال برگزاری در شهر تهران به شهرهای مختلف رفت به دلیل آن بود که شهرداری ها به برگزاری این جشنواره کمک کنند تا هزینه های آن از روی دوش دولت و بنیاد سینمایی فارابی برداشته شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: شهرداری ها بودجه ای برای فعالیت های فرهنگی دارند که آن را برای برگزاری جشن ها و جشنواره ها هزینه می کنند و اینکه بنیاد سینمایی فارابی چنین هزینه‌ای را برای جشنواره متقبل شده جای تأمل و چرایی این اتفاق جای سوأل دارد!

سیفی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به اسراف های بیهوده مسئولان سینمایی تأکید کرد: اسراف در اسلام حرام است. این بودجه ای که برای برگزاری جشنواره فیلم کودک صرف شده عین اسراف کاری است. چه دلیلی دارد برای یک جشنواره موضوعی که دستاوردی هم برای سینما و سینماگران کودک ندارد چنین هزینه ای صرف شود؟ هر هزینه کردی باید به جا و به قاعده باشد. مدیری که در رأس کارهای فرهنگی است باید برای هر هزینه ای انصاف و عدالت را مدنظر قرار دهد.

این سینماگر تصریح کرد: به عقیده بنده الآن زمان آن رسیده که همه از دست اندرکاران بنیاد سینمایی فارابی و برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک سوأل کنند چرا شما از بودجه بیت المال این همه هزینه می کنید و این جشنواره هیچ رشدی نداشته است؟ چرا همچنان اوضاع و احوال سینمای کودک خوب نیست؟ چرا این بودجه ها به فیلمسازانی که مدت ها است در انتظار تولید آثار جدیدشان هستند اختصاص پیدا نمی کند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «به خاطر خواهرم» و «محکومین بهشت» متذکر شد: در این شرایط بغرنج اقتصادی تمامی جشنواره های سینمایی باید به گونه ای برگزار شوند که فشاری روی جامعه نیاورند. ما باید بدانیم اگر این هزینه های زائد را در روند برگزاری جشنواره ها داشته باشیم نه تنها هیچ نشاطی از جشنواره ها به وجود نمی آید بلکه مخاطبان این جشنواره ها از آن بری می شوند.

سیفی خاطرنشان کرد: بهترین اتفاق برای رشد سینمای کودک تولید آثار فرهنگی مناسب است. سینمای کودک مهجور است و کسی حاضر نیست برای آن هزینه کند. این جشنواره می تواند با یک میلیارد بودجه برگزار شود و مابقی آن برای رشد و توسعه سینمای کودک صرف شود. سینمای کودک نیاز به دیده شدن و توجه در طول سال دارد و اینکه یک هفته از سال چندین میلیارد برای برگزاری آن صرف شود اصلاً کار معقولی به نظر نمی رسد.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: بسیار خوب است که با اهتمام آقای انتظامی به عنوان ریاست سازمان سینمایی این قبیل شفاف سازی ها صورت می گیرد اما ایشان باید به مدیران زیرمجموعه شان تذکر بدهند که خرج کردن های شان غلط است و نباید از جیب بیت المال چنین پول هایی را هزینه کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.