دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

شفاف سازی یا فرافکنی؟!/۴

کریمی: صرف بودجه های نجومی برای شوآف جشنواره فیلم کودک چه معنایی دارد؟/ هزینه چند صد میلیونی ستاد خبری این جشنواره حیرت آور است!

عباس کریمی در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند«پنج دوربین شکسته»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده گفت: صرف بودجه های نجومی برای شوآف جشنواره فیلم کودک در زمانه ای که این سینما از فقدان تولید و اکران مناسب رنج می برد چه معنایی دارد؟ وقتی حال و روز سینمای کودک خوب نیست و اکثریت سینماگران دغدغه مند این حوزه یا در بیکاری و خانه نشینی به سر می برند و یا بالاجبار به سمت سینمای بزرگسال کوچ کرده اند چرا باید برای برگزاری این جشنواره بودجه های چند میلیاردی هزینه شود؟

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره ای محل ارائه محصولات و ویترینی برای به نمایش گذاشتن آثار است. نکته قابل تأمل اینجا است که طی سال های متمادی سینمای کودک به شدت رو به افول رفته و از تولیدات جذاب در آن چندان خبری نیست. یک سری تولیدات ضعیف بالاجبار به اسم فیلم کودک و نوجوان در جشنواره نمایش داده می شوند تا صرفاً جدول برنامه جشنواره پر شود و مدیران ادعا کنند که فیلم داریم و از سینمای کودک حمایت می کنیم!

وی ادامه داد: در این که گونه سینمای کودک بسیار مهم است و باید به آن توجه شود و کودکان باید به سینما بروند و فرهنگ سینمارفتن و فیلم دیدن را بیاموزند هیچ تردیدی نیست اما اینکه جشنواره هر ساله برگزار شود و خالی از آثار درخشان و شاخص باشد خود به خود اثر معکوسی روی این رویداد می گذارد و کودکان و نوجوانان را از سینما رفتن زده می کند.

کریمی با بیان اینکه ای کاش تدبیری صورت گیرد تا در نبود فیلم های شاخص و درخشان و جذاب جشنواره برگزار نشود اظهار داشت: واقعاً چه اشکالی دارد اگر ما حتی ۱۰ سال هم جشنواره کودک را برگزار نکنیم اما در سال یازدهم با چند فیلم درخشان و جذاب این رویداد را برگزار کنیم. مسئولان چرا به جای این هزینه کردهای زائد و پوچ به فکر این نیستند که تولیدات را قوی کنند و از اساس، بنیان و پایه های سینمای کودک را درست کنند؟

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: مدت ها است جذابیت در سینمای کودک و نوجوان از بین رفته، فیلمنامه خوب در این گونه سینمایی کیمیا شده و با این همه همچنان تدبیری جدی برای برون رفت از این اوضاع و احوال وجود ندارد. بنده معتقدم تا دولت مسأله سینمای مهم کودک را جدی نگیرد اوضاع و احوال این گونه سینمایی بهبود پیدا نخواهد کرد.

وی متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که دلیل کوچ اجباری فیلمسازان سینمای کودک به بزرگسال و همچنین بیکاری و خانه نشینی بخش گسترده ای از آن ها به دلیل اهمال کاری ها و بی توجهی های مفرط به گونه مهم سینمای کودک بوده است.

کریمی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه هزینه ۳۵۰ میلیون تومانی ستاد خبری این جشنواره حیرت آور است تصریح کرد: من نمی دانم دولت در این شرایط بد اقتصادی چه توجیهی برای صرف این ارقام نجومی از بودجه بیت المال دارد؟ اصلاً صرف چنین بودجه های هنگفتی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک که هیچ اثر شاخصی در آن دیده نمی شود چه توجیه اقتصادی دارد؟

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: من خیلی مایلم بدانم در جشنواره ای که تولیدات چندان درخشانی نداره ۳۵۰ میلیون تومان پول برای چه چیزی اطلاع رسانی شده است! ای کاش ما به همان وسع تولیدات سینمایی اطلاع رسانی و خبرسازی می کردیم! صرف چنین بودجه هایی در جشنواره فیلم کودک در حالی است که هر ساله از تعداد اهالی رسانه برای پوشش خبری این رویداد به بهانه صرفه جویی اقتصادی کاسته می شود و اغلب چهره های مطرح رسانه ای در این رویداد امکان حضور ندارند. بهتر است به جای صرف چنین بودجه هنگفتی از اهالی رسانه دعوت شود تا با حضور در اصفهان پوشش خبری جشنواره را بر عهده بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.