یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

وقتی رهبر ارکستر سمفونیک عصبانی می شود

پوستر جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که عدم استقبال پژوهشگران از نشست‌های تخصصی و رفتارهای جالب توجه رهبر ارکستر سمفونیک جزو نکات جالب توجه بود.

به گزارش سینماپرس، شنبه بیست و ششم بهمن ماه و در چارچوب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که هنوز برای اضافه کردن پسوند «بین‌المللی» به آن اما و اگرهایی وجود دارد و فعلاً سلیقه‌ها حرف اول و آخر را می‌زند، گروه‌های مختلف داخلی و خارجی به اجرای برنامه‌های مختلف خود در تالارهای میزبان جشنواره پرداختند که برخی از آن‌ها خالی از حاشیه نبود.

ارکستر سمفونیک تهران و رهبر ارکستری که خیلی عصبانی بود!

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران نیز شنبه‌شب بیست و هفتم بهمن ماه با رهبری مهمان نصیر حیدریان روی صحنه رفت. این کنسرت بعد از ماجرای پرحاشیه کنسرت قبلی ارکستر سمفونیک تازه ترین اجرای زنده‌ای بود که این بار هم در غیاب شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ثابت این مجموعه دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در این کنسرت که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، سید محمد طباطبایی رییس شورای ارزشیابی هنرمندان کشور روی صحنه رفت «اوورتور کوریولان» در «دومینور و سمفونی شماره ۸» در سولما ژور و در چهار «موومان» اثر «بتهوون» آهنگساز شهیر آلمانی به رهبری نصیر حیدریان برای مخاطبان ارائه شد.

یکی ازنکات جالب توجه کنسرت ارکستر سمفونیک مربوط به اجرای قطعه‌ای با عنوان ۱۷۶ از ساخته‌های بهزاد عبدی بود که در قالب یادبود شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در انتهای برنامه برای مخاطبان اجرا شد.

از دیگر نکات حاشیه‌ای که می‌توان درباره کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد واکنش‌های عجیب نصیر حیدریان در طول رهبری ارکستر بود که برخی از رفتارها و حرکاتی که او روی صحنه انجام می‌داد به نسبت دیگر کنسرت‌هایی که وی رهبری آن را به عهده داشت از تفاوت‌های فاحشی برخوردار بود و باعث می‌شد که برخی از مخاطبان در مقاطعی از کنسرت متوجه  این واکنش‌های عصبی که مشخص نبود از کجا نشات گرفته، باشند.

تریوی ایتالیایی و یک بداهه نوازی که به مذاق مخاطبان خوش آمد

تریوی جز لوکا آکینو از نوازندگان شناخته شده ترومپت در کشور ایتالیا نیز کنسرت دوم تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌داد که وی با همراهی فابیو گیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده کنترباس قطعاتی را به صورت بداهه و کارهایی که پیش از تولید شده بود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

آکینو در این کنسرت ضمن ابراز شگفتی از اینکه جشنواره موسیقی فجر ۳۵ دوره سابقه برگزاری دارد، از علاقه خود و گروهش به موسیقی شرق و منطقه خاورمیانه سخن گفت و بیان کرد: زادگاه موسیقی گروه ما از موسیقی سنتی کشور ایتالیاست که با ترکیب موسیقی جز که از نگاه من یک هنر بداهه نوازی است سعی دارد اجرای متفاوتی را برای علاقه‌مندان اجرا کند.

آوای کر گروه «کمیتاس» در تالار رودکی و اجرایی که لغو شده بود

گروه کر «کمیتاس» به رهبری آربی بابومیان نیز در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت. البته قرار بر این بود پلوان حمیداف  دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان نیز در بخش بین‌الملل جشنواره طی نوبت اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به دلیل عدم حضور حمیداف که  دلیل آن از سوی ستاد خبری جشنواره، لغو ویزای این هنرمند به دلیل ماجرای شیوع بیماری کرونا  عنوان شده بود، لغو شد.

مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس اله‌وردیان، تلما غریبیان، الیسا موسی‌خان، سارمن اراکلیان، رازمیک الکساندریان، ارمن الکساندریان، ارمن الکساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الکساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، کارینه ارمن خاچکیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایک سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین کشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملا غریبیان، تاده مگردیچیان اعضای گروه کُر مجموعه «کمیتاس» را تشکیل می‌دادند.

«gloria/vivaldi», «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سرکتل محلی»، «بارون بارونه/ محلی»، «لیلامه/ محلی»، «مستم مستم/ محلی» قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» بودند.

 گروه کر «کمیتاس» یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خود را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام اهنگساز شهیر ارمنستان نام‌گذاری شده است.

بخش پژوهش، رادیو گفتگو، خبرنگاران، مدیران و چند نفر دیگر

اولین نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار باربد فرهنگستان هنر با موضوع «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» به کارشناسی و سخنرانی حجت الاسلام سید فرید سید جوادی و حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه و اجرای علی جعفری برگزار شد.

در این نشست که در قالب یک پروژه مشارکتی شبکه رادیویی «گفت و گو» و ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، کارشناسان حاضر در جلسه با ارائه مقدمه‌ای از دو کلید واژه «موسیقی» و «غنا» به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در حالیکه موضوعات مطرح شده در این نشست یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اهالی موسیقی و حوزه محسوب می‌شود پیش‌بینی می‌شد که پژوهشگران بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند، اما در این نشست دو خبرنگار، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشادو هیات همراه، عوامل اجرایی تولید برنامه و تعداد بسیار اندکی مخاطب به عنوان مخاطبان در برنامه حضور پیدا کرده بودند.

اجرای موسیقی نواحی که برخی از آنها نواحی نیست!

بخش موسیقی نواحی یکی از پرچالش ترین بخش‌های مرتبط با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ادوار گذشته است که طی سال‌های اخیر به دلیل عدم ثبات مدیریتی جشنواره و ارائه سیاست‌های متفاوت در هر دوره با چالش‌ها و مباحث زیادی در حوزه‌های پژوهشی و نوع اجرای آن با مخاطب رو به رو بوده است. همین آسیب موجب شده که از میزان اعتبار این بخش طی ادوار گذشته به غیر از موارد استثنایی کاسته و تماشاگران کمتری که دغدغه جدی در این حوزه دارند، از آثار به صحنه رفته دیدن کنند.

در روزهای اخیری که تالار سوره حوزه هنری میزبان بخشی از آثار به صحنه رفته جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی بوده اجراهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که برخی از آن‌ها خارج از اصول و قواعد اجرای زنده آثاری موسیقایی مرتبط با موسیقی اقوام ایران بوده به طوری که در تعدادی از اجراها گروه با آوردن سازهای الکترونیک و کیبورد به معرفی موسیقی منطقه مورد نظر خود پرداخته که همین امر موجب شگفتی برخی از تماشاگران و علاقه‌مندان موسیقی نواحی حین اجرای این آثار را به همراه داشت.

اجراهایی که در روز چهارم پیش روی مخاطبان قرار گرفت

گروه «آرام جان» به سرپرستی علی صحفی و خوانندگی مهدی مجمدی، گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور و «دوئت زهی آونر» از اتریش در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، گروه «سرو خراسان» با هنرمندی عزیز تنها، محمد قیوم امینی و امین قیومی، گروه «ژیار» به هنرمندی مجید کلابی و ارشک زعفرانی، «تای و دئوتای» علیرضا برنجیان در تالار سوره، گروه «وحید اسداللهی» در برج آزادی و محسن ابراهیم زاده در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی مجموعه‌هایی بودند که طی روز چهارم جشنواره روی صحنه رفتند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان مخاطبان است.

این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.