یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

سینمای چین؛

زیان یک میلیارد دلاری ویروس کرونا

چین

سینماپرس: سینمای چین به عنوان دومین بازار بزرگ سینمایی جهان حداقل ۱۰ درصد از فروش سالانه خود را به سبب شیوع ویروس کرونا از دست داده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از فوربس، چینی‌ها که در چند سال اخیر تلاش‌های فراوانی برای غلبه بر هالیوود و رسیدن به صدر بزرگترین بازار سینمایی جهان انجام داده بودند فعلا باید از رویای خود دست بردارند چرا که سینمای چین پس شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بیش از ۷۰ هزار سالن‌ سینمایی تاکنون حداقل با ضرر یک میلیارد دلاری مواجه شده است.  

خبرهای شیوع ویروس کرونا امسال همزمان با آغاز سال نوی چینی و پرسودترین بازه زمانی گیشه سینمای چین منتشر شد و سینمای چین را که پس از هالیوود بزرگترین بازار سینمایی جهان است و سال گذشته با فروش ۹.۲ میلیارد دلاری، ۳۳ درصد از فروش جهانی سینما را به خود اختصاص داده را با بحرانی جدی و زیانی بین یک تا دو میلیارد دلار همراه کرده است.  

زیان تخمین زده شده بر اساس کاهش فروش بلیت در سینمای چین ۱۰ درصد از فروش سالانه سینماهای این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. حتی در صورت کنترل ویروس کرونا بازگرداندن اعتماد عموم برای رفتن به سینما در میان چینی زمان‌بر خواهد بود و سینمای چین گیشه بیشتری را نیز از دست خواهد داد.  

سهام کمپانی بزرگ واندا فیلم که متعلق به «وانگ جیانلین» میلیاردر چینی است از تاریخ ۱۷ ژانویه تاکنون ۲۵ درصد نزول داشته و کمپانی ایمکس چین و بیجینگ اِنلایت مدیا نیز به ترتیب با افت ۲۱ درصدی و ۱۷ درصدی سهام خود رو به رو شده‌اند.

سینمای چین پیش از این از حیث شمار سالن‌های سینما از آمریکا پیشی گرفته بود و پیش‌بینی می‌شد امسال به سلطه دیرینه هالیوود به عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان از حیث فروش نیز پایان دهد.  

ویروس کرونا حضور بین‌المللی سینمای چین در جشنواره‌های خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و سینماگران و سرمایه‌گذاران چینی فرصت حضور در هفتادمین جشنواره فیلم برلین و بازار فیلم اروپا (EFM) را از دست داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.