چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

تحلیل وزیر ارشاد از ماجرای تحریم جشنواره؛

برخی دنبال جنگ های داخلی بودند

سید عباس صالحی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: رفتار هنرمندان مانع ایجاد دو قطبی شدن فضا و جنگ های داخلی شد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش از بخش های مختلف جشنواره تجسمی فجر بازدید کرد.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره تجسمی فجر

پس از بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حال و هوای جامعه در جمع خبرنگاران درباره جشنواره های فجر و اینکه چقدر تلاش کردند تا این رویدادها با روح و مسائل مردم ایران همراه شود، گفت: یکی از ویژگی های هنر ایرانی این است که با روح و مسائل مردم سر و کار دارد. در دو ماه اخیر و حتی در سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم. چون جشنواره های فجر همواره تماس نزدیکی با مردم دارند با آنها و اتفاقات همگام هستند.

وی افزود: این جشنواره ها همواره با درد، رنج و مسائل مردم حرکت کرده اند، در جشنواره هنرهای تجسمی هم آثاری را شاهد بودیم که به اتفاقات مختلف سال ۹۸ از سیل لرستان گرفته تا حوادث اخیر می پردازند. یکی از مسائلی هم که هنرمندان توجه ویژه به آن داشته اند، شهادت سردار قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بوده است.

صالحی اظهار کرد: اینها مسائلی هستند که در جشنواره‌های مختلف فجر از جمله فیلم و تئاتر فجر نیز مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و نشان دهنده این است که هنرمندان کاملاً با جامعه خود همسو بوده و در یک ارتباط تنگاتنگ با آنها هستند.

وی ادامه داد: این مسیر نگاه درستی را ایجاد می‌کند و نشان می دهد که هنر ایرانی همراه با زندگی ایرانی جاری است، از طریق همین ارتباط باید مسائل را ببینیم و پیش ببریم، البته ممکن است اتفافاتی، بعضا تلخ کامی هایی را هم ایجاد کند اما این تلخ کامی ها نباید باعث شود که از خلاقیت و حضور استعداد ها فاصله بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به اینکه چرا جشنواره تجسمی فجر محدود به تهران است و مانند سایر جشنواره‌ها به طور همزمان در استانها برگزار نمی‌شود، گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جشنواره جوان تری نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر است.

وی افزود:با توجه به این قدمت باید به جشنواره، فضا و زمینه بدهیم تا رشد یابد. با این وجود به نحوی فضای هنر ملی را در پایتخت شاهدیم یعنی حضور گالری های مختلف از استان‌ها و شهرستان‌ها نشان دهنده این همراهی است، اگر ما به شهرستان ها نمی رویم آنها از نقاط مختلف کشور برای نمایش آثارشان به تهران می‌آیند. البته که دوستان ما در دبیرخانه، حتما راهکارهایی را که بتواند کمک کند تا جشنواره تجسمی هم مانندفیلم و موسیقی فجر وسیع‌ برگزار شود را پیش خواهند گرفت.

صالحی تاکید کرد: مهم این است که ما خط اتصال تهران به استان ها را تقویت کنیم و بیش از ایام جشنواره این موضوع را در طول سال مد نظر قرار بدهیم.

وی درباره دلیل استقبال خارجی ها از تحریم جشنواره تجسمی فجر توسط برخی از هنرمندان ایرانی توضیح داد: یکسری اتفاقات داخل کشور پیش آمد که این واکنش ها هم تاحدودی طبیعی بود. در این میان همیشه کسانی هستند که می خواهند شرایط طبیعی را به غیرطبیعی تغییر دهند و سوء استفاده کنند. اما خوشبختانه هنرمندان رشته های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به‌گونه‌ای رفتار کردند که این مصادره ها منتفی شد.

صالحی گفت: رویای عده ای که می خواستند وضعیت را به سمت ایزوله، دوقطبی شدن و ایجاد جنگ های داخلی بین هنرمندان سوق دهند، باطل شد و هنرمندان به گونه ای رفتار کردند که با وجود اختلاف سلایق، زمینه را برای مصادره های بیرونی فراهم نکرد.

رفتار هنرمندان مانع درقبال تحریم مانع دو قطبی شدن فضا شد/ برخی دنبال جنگ های داخلی بودند

وی درباره مهجوریت جشنواره هنرهای تجسمی فجر و پیشنهاد محلی ثابت برای برگزاری این جشنواره نیز اظهار کرد: نحوه افتتاحیه جشنواره های فجر هرکدام متفاوت بوده و حضور نداشتن من به دلیل کم اهمیت بودن این رویداد نبوده است.

صالحی افزود: در مورد فضایی ثابت برای جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز باید بگویم که موسسه صبا ممکن است به صورت مستقیم به جشنواره مربوط نباشد اما فضای این محل کاملاً مرتبط با موضوع هنر های تجسمی است و خوشبختانه امسال نیز تمام طبقات و فضاهای آن در اختیار جشنواره فجر قرار گرفته است، همچنین نوع چیدمان آثار که به استاندارد نمایشگاهی بیشتر نزدیک بود تاثیر خودش را در بازدید کننده خواهد داشت.

وی ادامه داد: این محیطی است که تناسب خوبی با جشنواره تجسمی فجر دارد همچنان که در جشنواره فیلم فجر پردیس سینمایی ملت و یا برج میلاد به صورت مستقیم با دبیرخانه سروکار ندارند، جشنواره تجسمی فجر نیز در مکانی برگزار می شود که مرتبط به این حوزه است.

صالحی در پایان در پاسخ به اینکه آیا سال آینده هم موسسه صبا میزبان جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود یا خیر گفت: اینکه کجا برگزار می شود فعلا مشخص نیست اما یا اینجا برگزار خواهد شد یا جایی بهتر از اینجا؛ قطعاً مکان برگزاری بدتر از فرهنگستان نخواهد بود.

 دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۵ اسفندماه در موسسه صبا برگزار میشود.

گفتنی است سید مجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیرکل تجسمی، جمال عرب زاده مدیر شورای هنری و حمید قبادی مشاور معاون هنری نیز در این بازدید وزیر ارشاد را همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.