یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

سینماپرس و یک گزارش خواندنی/ بخش اول

تلخ و شیرین های سینماگران در سال ۹۸/ شهادت سردار سلیمانی و شیوع ویروس «کرونا» تلخ ترین اتفاقات سال!

امینی خواه-بوبانی-بهمنی-فاضلی-محمدی-والی زاده

سینماپرس: همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های برخی از سینماگران در سال ۹۸ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۹ با ۶ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۸ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از شیوع ویروس مرگبار «کرونا»، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، بیکاری، گرانی و تورم لجام گسیخته به عنوان تلخ ترین اتفاقات سال نام بردند.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با مهدی امینی خواه، مریم بوبانی، حمید بهمنی، محسن فاضلی، اکرم محمدی و منوچهر والی زاده که در بخش اول این گزارش نظرات شان را با سینماپرس در میان گذاشتند در ذیل نقل شده است.

*****************

شیوع ویروس کرونا تلخ ترین اتفاق سال ۹۸ بود

مهدی امینی خواه بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به سینماپرس گفت: تلخ ترین اتفاق سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بود که منجر به یک فاجعه بزرگ شد. خیلی افراد بابت این ویروس مرگبار جان شان را از دست دادند و یک غم بزرگ فراگیر کشور ما و جهان را با خود درگیر کرد و تک تک اذهان مردم درگیر این اتفاق شد.

اما در این سال بنده یک سری فیلم و سریال خوب کار کردم که اغلب آن ها آماده پخش و اکران هستند و انجام این کارها با تیم های حرفه ای و خوب جزو خاطرات شیرینی است که برای شخص بنده از سال ۹۸ به یادگار مانده است.

شهادت حاج قاسم سلیمانی تلخ ترین اتفاق سال ۹۸ بود

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس سال ۹۸ را سالی تلخ خواند و گفت: ۲ اتفاق تلخ و متأثرکننده زندگی مرا در سال ۹۸ بسیار تحت تأثیر قرار داد. در ابتدا باید بگویم که شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی بی تردید تلخ ترین اتفاق سال ۹۸ و شاید تلخ ترین اتفاق سال های اخیر در کشور بود؛ از سوی دیگر بنده در این سال مادرم را از دست دادم که این اتفاق نیز مرا به شدت سوگوار و متأثر کرد.

اما یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که اخیراً حال مرا بسیار بد کرد رو شدن دست برخی به اصطلاح هنرمندان و سلبریتی های سینما با شبکه های بیگانه برانداز که به دست بهائیان اداره می شود بود. اتفاقی شرم آور و مشمئزکننده که حال بسیاری از مردم و اهالی سینما را بد کرد. سوأل بنده این است چطور کسانی که تمامی درآمد و شهرت و محبوبیت شان را مدیون نظام هستند اینطور به نظام پشت کردند و با نمک به حرام های برانداز ارتباط دارند؟ این اتفاق دل مرا به شدت سوزاند و مدت ها در این فکر فرو رفتم که چقدر دست نظام اسلامی بی نمک است که کسانی که تا خرخره از این نظام خوردند و بردند از پشت به آن خنجر می زنند و از طرفی نیروهای ولایتمدار، انقلابی، مومن و متعهد بیکار و خانه نشین هستند و هیچ کس حمایتی از آن ها نمی کند.

آدم به فکر فرو می رود!

مریم بوبانی دیگر بازیگر مشهور سینما و تلویزیون کشور نیز در این باره اظهار داشت: وقتی از تلخ و شیرینی ها اسم برده می شود آدم به فکر فرو می رود که چرا هیچ مسأله شیرینی به ذهنش نمی رسد!؟؛افسوس و صد افسوس که بسیاری از اتفاقات در سال ۹۸ چه در عرصه سینما و چه در سایر حوزه ها همه تلخ بودند! 

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر یک فاجعه تمام عیار بود!

محسن فاضلی منتقد سینما در اظهارنظری متفاوت سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را یک فاجعه تمام عیار برشمرد و تأکید کرد: یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که بنده در سال ۹۸ شاهد آن بودم تنزل محتوایی و ساختاری جشنواره فیلم فجر بود. اکثریت فیلم های حاضر در این رویداد سینمایی به معنای واقعی کلمه فاجعه بودند و نشانی از سینما نداشتند. ما هرچقدر می خواستیم با دیدگاه امیدوارانه به فیلم ها نگاه کنیم و آستانه تحمل مان را بالا ببریم باز هم نمی توانستیم این فجایع را در جشنواره فجر که عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را با خود به یدک می کشد تحمل کنیم.

بی شک این دوره از جشنواره نفرین شده بود! نکته قابل تأمل اینجا است که بنده جزو منتقدان سخت گیر نیستم اما مانند خیلی افراد هم زود هیجان زده نمی شوم و الکی به به و چه چه نمی کنم. کسانی که جوگیر می شوند و یک باره به به و چه چه راه می اندازند رسماً فاقد سواد سینمایی هستند. کسانی که خود را نویسنده و منتقد می دانند باید اشراف به هنرهای هفت گانه داشته باشند باید فضای سینما و زبان سینما را بشناسد و متوجه شوند که شاخصه های فیلم چه چیزی است! اغلب کسانی که منتقد و نویسنده خود را می دانند هیچ از سینما نمی دانند.

از سوی دیگر شیوع و گسترش ویروس مرموز و مرگبار کرونا هم اتفاقاتی تلخ را در سال ۹۸ نه تنها در کشور ما که در سطح جهان رقم زد و باعث تلخکامی، هراس و استرس بسیار برای همه مردم دنیا شد که بنده نیز به نوبه خود از این اتفاق کامم تلخ شد.

سال ۹۸ سالی تلخ برای یکایک ایرانیان بود!

اکرم محمدی بازیگر سینما و تلویزیون در این باره به سینماپرس اظهار داشت: سال ۹۸ سال تلخی برای یکایک ایرانیان بود؛ سالی که با سونامی سیل در سراسر کشور آغاز شد و حالا با بیماری و ویروس کرونا ادامه پیدا کرد. من واقعاً امیدوارم سال ۱۳۹۹ برای ملت ایران سالی توأم با خیر و برکت باشد.

امیدوارم در سال ۹۹ شاهد آرامش باشیم

منوچهر والی زاده دوبلور و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: بنده شخصاً در سال ۹۸ جز تلخی و یأس شاهد هیچ چیزی نبودم؛ این سال هر نوع بلایی را برای مردم کشورمان با خود در پی داشت از  بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله گرفته تا اخیراً این ویروس کشنده کرونا که بسیاری از هم میهنان و مردم جهان را درگیر کرد. همچنین بیکاری و خانه نشینی بسیاری از هنرمندان ، تورم، گرانی و... نیز از جمله اتفاقات تلخ و دامنه دار سال ۹۸ بود که من امیدوارم هرگز دیگر در سال ۹۹ و سال های آتی شاهد آن ها نباشیم و خداوند کمی آرامش و امید و روزهای شیرین و روشن به مردم ایران عطا کند.

ادامه دارد...

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۱
    0 0
    نام خبرنگار چیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.