یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش دوم

از انتقاد به گسترش ابتذال در سینما تا لزوم توجه به امنیت شغلی و مسائل معیشتی و رفاهی سینماگران/ دولت فعلی راهبرد فرهنگی ندارد!

رئیسیان-علی اکبری-فرح مرزی-صبرکن-وزیری

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۹ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند مهمترین عنصر در دولت آقای فعلی نداشتن راهبرد درست فرهنگی-سینمایی است؛ همچنین شرایط نابسامانی کاری و عدم امنیت شغلی و فقدان توجه به مسائل معیشتی و رفاهی سینماگران یکی دیگر از معضلات مهمی است که مدیران باید تدبیری برای رفع آن داشته باشند.

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب ساخته؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ علیرضا رئیسیان، محسن علی اکبری، نوید فرح مرزی، مهوش صبرکن و سیدمحسن وزیری جزو افرادی بودند که در بخش دوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مهمترین عنصر در دولت آقای روحانی نداشتن راهبرد درست فرهنگی-سینمایی است!

علیرضا رئیسیان کارگردان مطرح سینما با بیان اینکه مهمترین عنصر در دولت آقای روحانی نداشتن راهبرد درست فرهنگی-سینمایی است به سینماپرس گفت: ما نه شاهد راهبرد اصولی در حوزه فرهنگ هستیم و نه در سینما هیچ راهبرد و سیاست گذاری روشنی وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکلات پشت سر هم اتفاق می افتند؛ همین جشنواره سی و هشتم فیلم فجر مگر کم مشکل داشت؟ متأسفانه ما در همه حوزه های سینما دچار مشکل هستیم! از اکران گرفته تا وضعیت تولید فیلم ها همگی دچار مشکل هستند در واقع حلقه مهم تولید، توزیع و نمایش فیلم ها مشکل دارند و این به آن معنا است که کل سینما سرشار از مشکلات است!

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده معتقدم حتی اگر در حوزه نقدفیلم و رسانه های سینمایی مشکلی وجود دارد، زمینه ساز اصلی این مشکلات دولت است چرا که مسئولان دولتی هیچ استراتژی ندارند و همین باعث می شود اوضاع مرتباً بدتر از گذشته شود و قطعاً اوضاع سال ۹۹ بدتر از سال ۹۸ خواهد بود!

معضل اصلی سینمای کشور فقدان سیاست گذاری مشخص است

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: معضل اصلی سینمای کشور فقدان سیاست گذاری مشخص است؛ بی برنامگی و آشفتگی در سینما بیداد می کند. فیلمسازان از اینکه سازمان سینمایی چه برنامه ای دارد و قرار است بر اساس چه نیازهایی مبادرت به حمایت از تولید آثار کند آگاه نیستند.

وی ادامه داد: متأسفانه نیازهای جامعه و مخاطبان شناسایی نشده و این در حالی است که سینما باید بر اساس نیازهای جامعه مبادرت به تولید فیلم کند و این وظیفه مسئولان سینمایی است که بر اساس برنامه مدون همه چیز به صورت شفاف به فیلمسازان ارائه شود تا ما بتوانیم شاهد سینمایی فراگیر باشیم و رضایت مخاطبانی که سال ها است از سینما فاصله گرفته اند را به دست آوریم.

این تهیه کننده در خاتمه اظهاراتش افزود: یکی دیگر از معضلات امروز سینمای کشور عدم تنوع ژانر است؛ سینما نیاز به ژانرهای مختلف دارد و این در حالی است که بخش اعظمی از فیلم های سینما را یا فیلم های اجتماعی تشکیل می دهند و یا فیلم هایی که عنوان کمدی را به یدک می کشند؛ ما در سینمای ایران نیازمند تولید فیلم هایی با ژانرها و مضامین سیاسی، طنز، کودک، دفاع مقدس، دینی و... هستیم و این وظیفه مدیران سینمایی است که تا شرایطی را فراهم آورند که این نوع فیلم ها به تولید برسند.

توجه به مسأله تأمین امنیت شغلی و تأمین معیشت و مسائل رفاهی سینماگران باید در دستور کار مدیران سینمایی قرار گیرد

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی به سینماپرس گفت: مسئولان اگر درست در جایگاه پست و مقام های شان نشسته باشند باید کاملاً به معضلات سینما آشنا باشند.

وی ادامه داد: شرایط نابسامانی کاری و عدم امنیت شغلی و فقدان توجه به مسائل معیشتی و رفاهی که بچه های سینما با آن درگیر هستند بی تردید بزرگترین معضل روز سینمای کشور است. این اتفاق در حالی است که تعدادی افراد تحت هر عنوانی که در رده های اول و دوم هستند فعالیت می کنند اما تعداد کثیری خانه نشین هستند.

این سینماگر تأکید کرد: توجه به مسأله تأمین امنیت شغلی و تأمین معیشت و مسائل رفاهی سینماگران باید در دستور کار مدیران سینمایی قرار گیرد؛ کارها در سینما باید بر اساس قانون و عدالت تقسیم شود نه اینکه افرادی خاص همه سینما را مانند ملک پدری شان بدانند و به تنهایی مشغول جولان دادن در سینما باشند. فیلم هایی که روی پرده می رود و مضامینی که روی آن مانور داده می شود گواه این قضیه است که در هر شاخه ای از سینما تنها چند نفر معدود کار می کنند و همه چیز در سینمای امروز ایران گروهی و گعده ای شده!

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «خواب های دنباله دار» با بیان اینکه شایسته سالاری در سینمای امروز ایران معنایی ندارد گفت: در زمانه فعلی کارآمدی دلیل بر فعال بودن نیست. بلکه داشتن روابط و سرسپردگی و نداشتن فکر و ذوق و نبوغ و استفاده از تکرار و بله قربان گویی است که باعث می شود کسی سرکار برود!

وی متذکر شد: اصولاً بنده معتقدم مسئولان فعلی با مسئولان قبلی و مسئولان بعدی خیلی از هم دور نیستند نه به لحاظ ایدئولوژی و نه سیاست اجرایی و... من از آن ها می خواهم لطفاً حداقل ها را برای اهالی سینما تأمین کنند. اغین حداقل ها قصه های خوب است. این حداقل ها این است که اگر کسی اشکال دارد دیگر به او کار ندهند! این حداقل ها این است که به هر محتوایی اجازه تولید ندهند، این حداقل ها این است که صرفاً به اینکه مخاطب در سالن سینما بخندد فکر نکنند و در پی آن باشند تا تفکر و شعور در مخاطب ایجاد کنند. من سینماگر باید متفکرانه دعوت کنم مخاطب بخندد نه اینکه به سطحی ترین چیزها بخندد، همه چیز را نمی شود به جوک و خنده گرفت. روزی در سینما جمله ها و دیالوگ ها ماندگار و میان مردم مصطلح می شد اما امروزه همه چیز فاجعه بار شده است.

فرح مرزی خاطرنشان کرد: مسئولان گویا آنقدر درگیر هستند یا بی دغدغه هستند که این مسائل اصلاً برایشان مهم نیست. چطور آن ها متوجه این سطح پایین نمی شوند؟ سینما پایه فرهنگ و متشکل از ۷ هنر است تا فرهنگ سازی کند اما آیا این سینمای امروز فرهنگ ساز است؟ ما سال ها قبل زمانی که از سینما بیرون می آمدیم تا چند ساعت به فیلم فکر می کردیم. اما حالا بین فیلم مردم با موبایل شان بازی می کنند!

وی در پایان اظهاراتش گفت: مسئولان اگر به امورات کاری شان برسند خوب متوجه می شوند معضلات سینما چیست! از سوی دیگر ما سینماگران در بین خودمان هم گرفتاری داریم. درست است که همه غم نان داریم ولی اگر راضی نشویم تن به هر کاری بدهیم اوضاع سینما کمی خوب می شود. من جزو سینماگرانی هستم که معتقدم گاهی نان خالی خوردن بهتر از بوقلمون فاسد خوردن است! اما اسفا که برای برخی سینماگران  الآن مدل ماشین و خانه و... شان مهم تر از شعور و فرهنگ است.

کمبود بودجه در سینما و تلویزیون و بی مهری برخی تهیه کننده ها هنرمندان اصیل را دلزده کرده است

مهوش صبرکن بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: بنده تصور می کنم هنر در همه شاخه ها، برگ هایش ریخته و وضعیتش دگرگون شده و دیگر همگون نیست!

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات ما این است که بارها وقتی درگیر یک پروژه می شویم از وسط کار دیگر دستمزدهای مان را نمی دهند؛ ما باید با چه امیدی کار را ادامه دهیم یا فیلم بعدی مان را شروع کنیم؟ کمبود بودجه در سینما و تلویزیون و بی مهری برخی تهیه کننده ها هنرمندان اصیل را دلزده کرده است؛ معضلی که من و همسرم محمود پاک نیت داریم این است که دیگر به کار در سینما و تلویزیون دلخوش نیستیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: کمبود بودجه در سینما و تلویزیون خیلی آسیب زننده است و شاید عدم داشتن فیلمنامه مناسب به همین کمبود بودجه برمی گردد. سوأل من از آقایان مدیرتولید و تهیه کننده و سرمایه گذار این است که اگر پول ندارید چرا کار را شروع و زخمی می کنید؟ وقتی کار زخمی می شود و درگیری می شود چه فایده ای دارد؟ برای ما دلخوشی وجود ندارد. مسئولان باید تدبیری راجع به این مسأله داشته باشند. مسئولان باید به بودجه هنر کمک کنند. هنر فقیر شده و امروزه نیازمند آن است که بودجه بیشتری به آن اختصاص داده شود.

مدیران سینمایی از طرح قرعه کشی برای اکران آثار حمایت کنند

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما با بیان اینکه اوضاع امروز سینمای کشور بسیار بحرانی است اظهار داشت: سینما کلاً خوابیده و این اتفاق بسیار ناراحت کننده و بد است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات سینمای ما مسأله اکران است که همچنان بعد از گذشت سال ها هیچ تدبیری برای رفع بحران آن نشده؛ بنده معتقدم مدیران سینمایی باید از طرح قرعه کشی برای اکران آثار سینمایی حمایت کنند تا دست عده ای منفعت طلب و سودجو که تمامی سینما را برای خود می خواهند کوتاه شود و عدالت در سینما گسترش پیدا کند.

وزیری در خاتمه اظهاراتش گسترش سالن های سینمایی در سراسر کشور را یکی دیگر از کارهای مهمی دانست که مدیران سینمایی باید در پی آن باشند و در این خصوص اظهار داشت: ما به خصوص در شهرستان ها و نقاط محروم کشور نیازمند تأسیس سالن های سینمایی هستیم؛ زیرساخت های سینما نیاز به بازسازی و احیاء دارند و این مسائل همگی جزو اتفاقاتی است که مدیران سینمایی باید آن را در رأس کارهای شان قرار دهند.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.