سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی/۱

فتحعلی بیگی: فرهنگ و هنر در کشور ما مرعوب غربی ها شده است/ زنگ خطر برای از بین رفتن فرهنگ شنیده می شود

داوود فتحعلی بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی که از وی به عنوان آقای هنرهای نمایشی ایران نام برده می شود همزمان با نوروز ۱۳۹۹ با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی مسئولان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نسبت به پاسداشت و توجه به آیین های ایرانی-اسلامی گفت: فرهنگ و هنر در کشور ما مرعوب غربی ها شده است.

این دارنده مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در این وانفسا نه از سمت مدیران تئاتری اهتمامی برای توجه به آیین های ارزشمند ایرانی-اسلامی دیده می شود نه سینما و تلویزیون به این موضوعات مهم اهمیت می دهند! وضعیت تئاترهای آیینی و سنتی ما خیلی خوب نیست چرا که ما مکان مشخصی برای فعالیت نمایشگران آیینی سنتی مان نداریم تا این افراد بتوانند در این مکان های فعالیت کنند و آثار هنری شان را ارائه دهند. ما قرن ها پدیده های فرهنگی و هنری به ویژه در قلمروی هنر نمایش داریم که با این همه سابقه و تنوع فرهنگی نداشتن یک مکان ملی برای برگزاری آیین های نمایشی و نمایش های آیینی و ملی مان نداریم و از طرفی سینما و تلویزیون نیز به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این آیین ها در بین مردم زنده بود و مردم آنها را در قالب نمایش، نقالی و... به صورت زنده در مراسم ها و آیین ها و به طور کل در زندگی شان شاهد بودند تأثیر آنها در فرهنگ کلی جامعه نیز نمود داشت. آیین های سنتی ایرانی-اسلامی در صورتی زنده می مانند که از اجرای آنها به در قالب های هنری مختلف حمایت شود و آثار هنری مربوط به این آیین ها مدام ساخته شوند.

فتحعلی بیگی با بیان اینکه زمانی که نقالی زنده بود مردم پای اجرای نقال می نشستند و از او فرهنگ و ادب می آموختند اظهار داشت: جوانمردی، وطن پرستی، دین داری و... از مسائلی بودند که افراد در این آیین ها آن ها را می آموختند و این تأثیر به شکلی ادامه دار خارج از آن فضای فرهنگی هنری به داخل جامعه می آمد اما با کنار گذاشتن این آیین ها در تئاتر، سینما و تلویزیون نمی توان انتظار داشت که فرهنگ غنی این آیین ها حداقل زنده بماند.

این پژوهشگر برجسته خاطرنشان کرد: آشنا شدن با هنر اروپایی و این تصور که هنر غنی و باارزش آن چیزی است که غربی ها به نمایش می گذارند باعث شد تا هنر ما مرعوب غرب شود و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما که می توانست با به وجود آمدن سینما شکلی جهانی به خود بگیرد کنار رفت و به تبع آن مسئولان نیز نتوانستند این وضعیت را مدیریت کرده و در نهایت می بینیم که امروز خطر بزرگی فرهنگ و هنر غنی ما را تهدید می کند. در واقع  زنگ خطر برای از بین رفتن فرهنگ ایرانی-اسلامی در کشور مدت ها است شنیده می شود!

وی در پایان اظهاراتش افزود: اهمال کاری مسئولان باعث شده بخشی از جامعه به سمت فرهنگ غرب گرایش پیدا کند؛ این در حالی است که ما باید فرهنگ و آیین های ایرانی-اسلامی را در کشورمان پاس بداریم و در تولید آثار فرهنگی و هنری مان به این مقوله توجه ویژه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.