سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

اندر وصف اعلامیه‌ها و بیانیه‌های کرونایی خانه سینما؛

از بیانیه زدایی تا بیانیه زایی!

منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان در آئین نکوداشت بیستمین جشن سینمای ایران

سینماپرس: «خانه سینما» سال‌هاست که از شأن و وزانت صنفی و اهداف اولیه تاسیس خود فاصله گرفته است و در واقع نام این نهاد، به‌جای بزنگاه‌ها و موقعیت‌های فرهنگی و بالاخص سینمایی، بیشتر در وقایع ریزودرشت سیاسی دیده ‌شده است.

محمدرسول محمدی/ «خانه سینما» سال‌هاست که از شأن و وزانت صنفی و اهداف اولیه تاسیس خود فاصله گرفته است و در واقع نام این نهاد، به‌جای بزنگاه‌ها و موقعیت‌های فرهنگی و بالاخص سینمایی، بیشتر در وقایع ریزودرشت سیاسی دیده ‌شده است. مجموعه ای قبضه شده در ید قدرت قبیله ای خاص که سال ها است جایگاه اصلی خود را به نفع اسمش و در امور دیگر خرج کرده است و امروزه به‌نوعی «آرمان» و هدف ذاتی این نهاد، جایش را خودبه‌خود به «منافع» داده است.



حضور همین قبیله خاص در پیکره مدیریت «خانه سینما» اگر چه سبب شده تا امروزه گپ آشکاری میان اهالی صنوف مختلف سینما و این نهاد ایجاد شود؛ اما ارتزاق طیف حاکم بر این مجموعه و ویژه خواری ایشان سبب شده تا تمامی این گونه اعتراضات نادیده انگاشته و حفظ قدرت آنچنان با اهمیت شود که  هیچ مطالبه ی صنفی عامی جُز دایره قبیله ایشان از اولویت طرح برخوردار نشود.



در این سال‌ها مشاهده شده که «خانه سینما» در خط وظایف قانونی‌اش، منحنی‌ها و تخطی‌های گوناگونی داشته است که نمونه بارز آن را می توان چندی پیش و در جریان سانحه سقوط هواپیمای اوکراین مشاهده و یا در اقدام رئیس هیات مدیره این مجموعه در حمایت از یک مُجرم ملاحظه نمود؛ آن هم کمتر از ۴۸ ساعت مانده به شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی که بیشتر به اقدامی شخصی می ماند که به نام صنف سینما تمام شد، و برگ سیاه دیگری شد در کارنامه این نهاد سینمایی که بجای دعوت از عموم هنرمندان برای شرکت در انتخابات به عنوان یک رویداد مهم اجتماعی، طی نامه ای وکیل مدافع یک فیلمساز معلوم الحال شد!



به راستی در این پروپاگاندای رسانه ای و در این جنگ رسانه ای قرار است چه عاید این قبیله ی قلیل همیشه مدعی شود که اینچنین به اسم تمامی اهالی فرهنگ و هنر از درون دیوارهای بلند خانه انحصاری خود بیانیه می دهند؟




و حالا نیز در ایام کرونایی، بار دیگر این نهاد صنفی یادش رفته که جایگاهش چیست و متوهمانه تصور می کند که نقش کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا را عهده دار شده و از این جهت به بازویی برای ستاد کرونا مبدل گشته است و به ‌نوعی سعی می کند تا نقص عملکرد خود را با صدور اعلامیه جبران نماید! و جالب آن است که در آخرین اطلاعیه «خانه سینما»  برای مقابله با ویروس کرونا آمده است:

«اعلامیه خانه سینما باهدف حفظ سلامتی اعضای خانه سینما. از تهیه‌کنندگان همه پروژه‌های تصویری، خواهان اقدامات پیشگیرانه اعم از رعایت اصول بهداشتی تا توقف کار را شد. و در پی آن کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما با مشارکت صنوف ذی‌ربط برای اقدامات بعدی تشکیل شد. در پی آخرین اطلاعیه کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما و بروز شبهاتی حقوقی ضمن سپاس از تلاش شبانه‌روزی همکاران و تأکید بر توقف پروژه‌ها لازم می دانیم مورد زیر را مورد تأکید قرار دهیم. خانه سینما خود را موظف به حمایت‌های حداکثری در قبال هر یک از اعضا که در معرض این بیماری قرار دارند می‌داند اما اعلام می‌کند تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا ملاک عمل خواهد بود و هرگونه اقدامی که مسئولیت حقوقی داشته باشد فقط از طریق مصوبات هیئت‌مدیره خانه سینما قابلیت پی گیری خواهد داشت»



مرور بیانیه های تا به امروز «خانه سینما» در ایام کرونایی چنین ذهنیتی را ایجاد می کند که قبیله حاکم بر این نهاد صنفی همچنان در حال تَکرار تجربه های سیاسی خود می باشند و از این جهت بجای احقاق حقوق بدنه سینمایی کشور و پیگیری مطالبات اهالی سینما به دنبال باج گیری از مجموعه هایی نظیر صدا و سیما می باشند. موضوعی که برای درک بهتر آن می توان به فشار حداکثری این مجموعه به صدا و سیما اشاره نمود. فشاری که بیشتر از جنبه های سیاسی برخوردار بود تا وجاهت صنفی!



قبیله حاکم بر «خانه سینما» در بیانیه ای با رنگ و لعابی سیاسی، از تلویزیون خواسته است تا پروژه‌های خود را متوقف کند. اما سؤال، یا بهتر بگوییم، خدشه اساسی این است که اساساً گستره اختیارات صنفی این نهاد تا کجاست؟ و آیا اصولاً یک صنف، حق دارد که مانند دادگاه حکم لازم‌الاجرا صادر کند؟ این سؤال، وقتی جدی می‌نماید که اگر صنف خانه سینما را در کنار صنوف دیگر بگذاریم، مانند صنف کله‌پاچه و جگرکی و... تا این حد از بیانیه و اعلامیه صادر نکرده‌اند، با اینکه خطر انتقال کرونا در این دو صنف حتماً بیشتر است!




اینجاست که مشخص می شود «خانه سینما» ‌به‌جای تدبیری مشخص، با اهدافی کاملا سیاسی بیانیه صادر می کند و از این جهت است که باید از قبیله حاکم بر «خانه سینما» پرسش نمود که واقعا نمی شود بجای این همه بیانیه نویسی اقدام عملی مناسب با شان و جایگاه خود انجام دهد و آیا هنوز وقت آن نشده تا کمی هم به فکر عموم جامعه سینمایی کشور باشند و حداقل همانند « خانه تئاتر» از وزارت ارشاد بسته های حمایتی ویژ ه ای را برای اهالی سینما مطالبه نمایند!؟


بر خلاف بیانیه های رنگارنگ «خانه سینما»، چند روز قبل مدیرعامل خانه تئاتر در اقدامی قابل قبول طی نامه‌ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهادات «خانه تئاتر» در خصوص جبران ضرر و زیان اهالی تئاتر به دلیل شیوع کرونا را به ایشان اعلام نمود و به صراحت از وزیر خواست تا شش بسته پیشنهادی را برای جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از این بلای عمومی برای اهالی تئاتر تدارک ببیند:

1. بسته حمایت مالی؛ «پرداخت بلاعوض‌هایی به گروه‌ها، هنرمندان، اعضا خانه تئاتر، تماشاخانه‌ها و مشاغلی که در تعطیلی ناشی از کرونا ویروس دچار تنگی در معیشت و... شده‌اند.»

2. بسته حمایت اعتباری؛ «لغو مالیات، عوارض شهری، قبوض انرژی و ...»

3. بسته تسهیلات ارزان بانکی؛ «پرداخت وام‌های کم بهره و...»

4. بسته جبران بیمه‌ای؛ «اقدام بیمه‌ها در پرداخت حقوق ایام بیکاری، حقوق ناشی از عوارض کلی ناشی از بیماری اپیدمی و...»

5. بسته حمایت بهداشتی؛ «تقدیم بسته های بهداشتی به تمامی هنرمندان عضو خانه‌ها و صندوق اعتباری هنر»

6. بسته حمایت معیشتی؛ «اهدا بسته حمایت ارزاق عمومی به تمامی هنرمندان عضو در خانه‌ها و صندوق اعتباری هنر ...»




شاید قبیله حاکم بر «خانه سینما» گمان می کند که تامین مالی چنین بسته هایی ممکن است از محل بودجه ای که سازمان سینمایی برای این مجموعه در نظر گرفته صورت پذیرد و از این جهت با نگاهی سوداگرایانه به خود سانسوری روی آورده و اساسا چنین پیشنهاداتی را مطرح نمی نمایند تا خدای ناکرده از اعتبارات پیش بینی شده سال ۱۳۹۹ برای مدیریت دورهمی ایشان در «خانه سینما» کاسته نشود!


البته همان بهتر که چنین پیشنهاداتی از سوی «خانه سینما» مطرح نشود. چون در صورت اجرایی شدن؛ ممکن است به سرنوشتی همچون عیدی سال ۱۳۹۷ هجری شمسی مبتلا شود! بودجه ای یک میلیاردی که از سوی سازمان سینمایی در اختیار گذاشته شد و قرار بود تا در قالب کارت های هدیه میان صنوف مختلف سینمایی تقسیم گردد و ... که شیوه تحقق این موضوع همچنان در هاله ای از ابهام مانده است!



ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.