یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

یک بام دو هوا در تئاتر؛

تفاوت سالن‌های تئاتر شهرداری با وزارت ارشاد چیست؟

تئاتر

سینماپرس: یک کارگردان تئاتر معتقد است اگر پردیس تئاتر تهران در شرایط فعلی می‌تواند میزبان گروه‌های تئاتری باشد، چرا سالن‌های تئاتر دولتی و تماشاخانه‌های خصوصی از چنین امکانی بهره‌مند نیستند؟

به گزارش سینماپرس، عباس غفاری منتقد و کارگردان تئاتر با اشاره به انتشار خبری در فضای رسانه‌ای مبتنی‌بر میزبانی پردیس تئاتر تهران از گروه‌های تئاتری برای تمرین و ضبط ویدئویی آثار و پخش آنلاین اجرای اثر در فضای مجازی، درباره این اتفاق به مهر گفت: اگر واقعاً شرایط به گونه‌ای است که پردیس تئاتر تهران که زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است به راحتی می‌تواند در سالن‌های خود را برای تمرین و پخش آنلاین اجرای گروه‌های تئاتری باز کند، چرا سالن‌های دولتی و تماشاخانه‌های خصوصی نمی‌توانند فعالیت خود را برای تمرین و حضور گروه‌های تئاتری از سر بگیرند؟

وی اظهار کرد: بارها مدیریت تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و مدیران سالن‌ها و تماشاخانه‌های دیگر اعلام کرده‌اند که سالن‌هایشان را ضدعفونی کرده‌اند و اگر با ضدعفونی کردن می‌توان درهای سالن‌های تئاتر پردیس تئاتر تهران را به روی گروه‌های تئاتری باز کرد، پس این امکان باید برای باقی سالن‌ها نیز فراهم باشد.

غفاری با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی تماشاخانه‌های خصوصی و گروه‌های تئاتری، ادامه داد: اکثر تماشاخانه‌ها و پلاتوهای تمرین خصوصی تئاتر مکان‌هایی استیجاری دارند که ماهانه چند ده میلیون تومان بابت اجاره بها پرداخت می‌کنند. این تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتری در حال ورشکستی هستند. در چنین شرایطی اگر یک سالن تئاتری امکان بازگشایی دارد پس باید این امکان برای باقی سالن‌ها هم مدنظر قرار گیرد.

کارگردان تئاتر «کبوتری ناگهان» متذکر شد: مطمئناً گروه‌های تئاتری از اینکه پردیس تئاتر تهران به عنوان یک سالن تئاتری می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد خوشحال هستند اما موضوع مدنظر ما این است که اگر قانونی وجود دارد باید برای همه صادق باشد نه اینکه شاهد یک بام و دوهوا باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: می‌دانیم که وزارت ارشاد نگران هنرمندان و مخاطبان تئاتر است اما اگر پردیس تئاتر تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ابتکاری دست پیدا کرده که با ضدعفونی سالن‌های پردیس تئاتر تهران می‌تواند این اطمینان خاطر را به هنرمندان تئاتر، گروه فیلمبرداری و عوامل اجرایی بدهد که با حضور در این مکان امکان ابتلایشان به ویروس کرونا وجود ندارد، این ابتکار و راهکار را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قرار دهد تا با استفاده از آن شاهد بازگشایی مجدد مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی باشیم تا گروه‌ها در آن سالن‌ها مشغول به تمرین آثارشان شوند.

غفاری در پایان تأکید کرد: قانون باید درباره همه به یک شکل اعمال شود و اگر قرار است با ضدعفونی کردن یک سالن تئاتری باز شود این امکان باید برای همه در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.