دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

اکبر زنجانپور مطرح کرد؛

کرونا و معنای محک مسئولیت اجتماعی افراد جامعه

اکبر زنجانپور در مراسم رونمایی از کتاب و اعلام آغاز ساخت فیلم کوروش بزرگ

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت و صاحب‌نام تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان معتقد است: روزهایی که آنرا پشت سر گذاشتیم و درحال تجربه کردنش هستیم با تمام سختی‌ها و دلهره هایش تجربه مفیدی را نیز در زمینه آموزش و محک مسئولیت اجتماعی هر یک از ما با خود به همراه داشت.

به گزارش سینماپرس، اسفندماه ۱۳۹۸ ماهی بود که بیش از هر چه یاد و خاطره سهم چتر ویروس کرونا بر جامعه ما و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان به واسطه هجوم ویروس کووید ۱۹ را در خاطره جمعی کشورمان با تمام سختی‌ها و تلخی‌هایش به ثبت رساند و همان موخره سال ۹۸ برای آغاز متفاوت نوروز و بهار ۱۳۹۹ در کشورمان کافی بود.

بهاری که طعم هیچ سال و رنگ هیچ خاطره‌ای از خاطرات رنگین روزهای ابتدایی فروردین ماه را با خود نداشت و کلیدواژه‌اش در کنار تبریک بهار شده بود رعایت نکات بهداشتی و خودقرنطینه‌گی برای شکسن دادن هر چه سریع‌تر کرونا!

ویروسی که حیات و ممات میزبانان خود را هدف قرار داده است. در مسیر مبارزه با این ویروس، پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه قرار دارند معتقدند در حقیقت نخستین سد دفاعی در مسیر شکست دادن، قطع زنجیره انتشار آن است. آنچه که بیش از هر چیز از زبان مسئولان کلان و برنامه‌ریزان امور بر آن تاکید می شود لزوم توجه به سهم هر یک از افراد جامعه در راه مبارزه با انتشار ویروس کرونا در کشورمان است.

اتفاقی که چهره‌های فرهنگی شناخته شده و نام‌های ماندگار هنر کشورمان نیز در قالب همراهی با درخواست مسئولان کلان جامعه در مسیر شکست ویروس کرونا با آن همراه شدند.

حال در این مسیر ایرنا نیز با راه اندازی پویش‌هایی چون سهم من در کرونا و در خانه بمانیم، تلاش می‌کند تا یک بار دیگر مانند تمامی اتفاقات و رخدادهای کلان عرصه اجتماعی و فرهنگی جامعه، مشارکت حداکثری تک تک افراد جامعه را در مسیر شکست هر چه سریعتر این ویروس آنهم در روزهای فروردین ماه ۱۳۹۹ تقویت کند.

در این مسیر ضمن همراهی با چهره‌ها و نام‌های تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر کشور، سهمی هم برای عموم شهروندان ایران در قالب همراهی با این پویش‌های اجتماعی در مسیر هر چه سریعتر طرح شکست زنجیره ویروس کرونا داشته و برداشته‌ایم.

تحربه‌ای مفید در سایه روزهای سخت و دلهره‌آور

اکبر زنجانپور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: روزهایی که آنرا پشت سر گذاشتیم و درحال تجربه کردنش هستیم با تمام سختی‌ها و دلهره هایی که با خود به‌همراه داشت تجربه مفیدی را نیز در زمینه آموزش و محک مسئولیت اجتماعی هر یک از ما با خود به همراه داشت.

وی ادامه داد: شهروندان جامعه در کنار زندگی شخصی و خانوادگی خود برای رشد و تعالی کشور و سرزمینی که در آن زیست می کنند همواره هدفی مشترک داشته و دارند و آن تعالی، توسعه و البته با تجربه این روزها؛ سلامت روحی و روانی جامعه به شمار می‌رود.

وابستگی بی چون و چرای بشر به هم‌نوعان خود

به گفته زنجانپور؛ هجوم ویروس کرونا با تمام دشواری‌ها و خاطرات تلخی‌ که برای ما به یادگار داشت که در راس آنها به خطر افتادن سلامت روحی، روانی و از دست دادن تعدادی از هم‌وطنانمان بود نشان داد که بشر برای تحقق خواسته‌های بزرگ اجتماعی و ملی خود و همچنین گذاشتن ردپایی از خود در تاریخ تمدن و توسعه فرهنگ جهانی تا چه حد وابسته به هم‌نوعان خود است.

بازیگر نمایش‌های باتلاق و توده هیزم باتاکید بر آنکه مفهومی به نام اتحاد و هم‌بستگی؛ مهم‌ترین اصل زندگی اجتماعی است تصریح کرد: آنچه که انسان را به واسطه نیروی تعقل به‌عنوان اشرف مخلوقات تعریف کرده است در کنار تمامی خلق‌وخو، احساس و عواطفی که آنها را با خود به‌همراه دارد نیاز همگامی همراهی و همدلی با دیگر افرادی است که زیر چتر و سقف واحدی به نام کشور مفهومی به نام ملت را تعریف می کنند.

تجلی معنای هم‌بستگی و تحقق اراده جمعی

زنجانپور خاطرنشان کرد: تجربه هجوم ویروس کرونا و آنچه که از ابتدای اسفندماه تا به امروز درحال پشت سر گذاشتن آن هستیم نشان می‌دهد که با وجود تمامی میل، خواست و اراده هر یک از ما که گاه تحقق آن‌ها به تعبیری شاید معنای خودخواهی را نیز با خود به‌همراه داشته باشد؛ می‌توان با گذشت و فعل ایثار، معانی بزرگ‌تری چون هم‌بستگی و تحقق اراده جمعی بر اراده فردی را نیز بار دیگر و اینبار به شکل جمعی در جامعه معنا کرد.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که این روزهای سخت را نیز مانند تجربه‌های گذشته از سرخواهیم گذراند؛ اما نکته مهم آنست که با تمام تلخی‌های تجربه ویروس کرونا بار دیگر می‌توانیم با توجه و تمرکز بر مفهوم اتحاد و هم‌بستگی نشان دهیم که انسان بر خلاف تمامی موجودات آفریده شده در این جهان دارای نیرویی به‌مراتب بالاتر برای شکست دادن هر بحران و کنار آمدن با هر مشکلی است.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسئولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

پیام روز ملی هنرهای نمایشی (۷ فروردین) در سال ۱۳۹۹ به قلم اکبر زنجانپور به رشته تحریر در آمده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.