سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷

به کارگردانی عادل بزدوده؛

برای سومین بار «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به روی صحنه می‌رود

تئاتر

سینماپرس: نمایش عروسکی «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به کارگردانی عادل بزدوده، که اولین بار حدود ۵۰ سال پیش در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به اجرا در آمد، برای سومین بار روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، عادل بزوده در مورد این نمایش توضیح داد: «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به‌عنوان اولین تئاتر عروسکی مدرن برای کودکان در سال‌های ۵۰-۵۱ به کارگردانی واتک اجرا شد. این نمایش از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ در مراکز کانون سراسر کشور و همچنین بر روی تریلی تئاتر سیار کانون برای مناطقی که کانون کتابخانه نداشت، به‌صورت رایگان اجرا شد.

او گفت: این سومین بار است که این نمایش را با همان تکنیک عروسک دستکشی بازتولید می‌کنم پیش از این، دو بار در دهه‌ی ۷۰ با مرحوم کامبیز صمیمی‌مفخم و گروهی از هنرمندان در مرکز تولید تئاتر کانون اجرا شد.

این کارگردان افزود: هدف از احیای این نمایش، نشان دادن اهمیت تاریخی آن و معرفی قدرت و توانمندی نمایش عروسکی به علاقه‌مندان این حوزه‌ی نمایشی است. همچنین دومین دلیل برای اجرای مجدد آن حیاتی است که این نمایش دارد.

او با اشاره به این‌که یک گروه بلغارستانی این نمایش را ۳۰ سال در کشورهای مختلف اجرا کرد، افزود: این نمایش پر از حوادث دوست داشتنی، پندهای خوب و موقعیت‌های پرکشش برای کودکان است. شرکت لحظه‌به‌لحظه و مداخله به‌جای تماشاگران در طول نمایش از دلایل موفقیت این نمایش در بین مخاطبانش است و مطمئنم کودکان امروز هم از آن لذت می‌برند.

این مدرس تئاتر در مورد قصه این نمایش یادآور شد: در شهر عروسک‌ها همه شاد و خوشحال هستند، اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث بر هم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر روی صحنه می‌گیرند، ادامه می‌یابد.

بزدوه با تاکید بر این‌که اجرای این نمایش فرقی با گذشته نکرده است، افزود: حتی از دکور و عروسک‌های قدیمی این نمایش هم دوباره استفاده شده است. دو عروسک و تعداد محدودی از آکساسوار صحنه را از ورژن سال ۵۱ و برخی عروسک‌ها و دکور را از نسخه دهه ۷۰ در اجرای تازه استفاده می‌کنم.

این عروسک‌ساز در پایان سخنانش گفت: گروه بالای ۸۵ درصد آماده و دکور هم تا حدودی آماده است و قرار بود ۲۰ فروردین اجرای خود را آغاز کنیم که متأسفانه با شیوع ناگهانی بیماری کرونا کار متوقف شد که امیدوارم هر چه زودتر دوباره به رونق سالن‌های تئاتر کودکان برگردیم. هر چند این نمایش را با تغییراتی در نحوه اجرا می‌توانیم برای اجرای آنلاین هم به دست مخاطب برسانیم اما با توجه به شکل مداخله‌گر و مشارکت‌پذیری آن در هنگام اجرا، بهتر است بر روی صحنه و در مقابل تماشاگر حقیقی اجرا شود.

این نمایش قرار است پس از بازگشایی سالن‌های تئاتر در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله به‌روی صحنه برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.