شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری اعلام نمود:

تامین تولیدات موسیقی حوزه هنری از آثار منتخب فراخوان ترانه و تصنیف

میلاد عرفان پور

سینماپرس: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به تامین تولیدات موسیقی از آثار منتخب فراخوان ترانه و تصنیف منتشر شده در این مرکز گفت موسیقی صرفا ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل می کند که هرچه با کلام وزین تری عجین شود، جایگاه شایسته تری خواهد یافت.

به گزارش سینماپرس، میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره ضرورت انتشار فراخوان ترانه و تصنیف این مرکز که به تازگی صورت گرفته است، توضیح داد: بخش عمده موسیقی منتشر شده در این روزها باکلام است و در کشور ما مخاطبان بیشتری هم دارد. متاسفانه تولیدکنندگان موسیقی در سال های اخیر کمتر به جایگاه کلام در این هنر توجه کرده اند. همچنین به دلیل اینکه حوزه هنری همواره بر تولید آثار فاخر و دارای غنای کلام در موسیقی تاکید داشته است، سطحی از ترانه و تصنیف را مناسب تولید قطعات موسیقی می داند که در میان اهالی ادبیات هم تلاشی را برای پرورش شاعران و ترانه سرایان برانگیزاند و هم ظرفیت ترانه ها و تصنیف های مطلوب به جریان تولید موسیقی کشور را اضافه کند.
وی ادامه داد: از طرفی ادبیات زمانی در جان و ذهن مردم ته نشین می شود که در هنرهایی نظیر موسیقی نیز به درستی عرضه شود. به این منظور فراخوان ترانه و تصنیف برای توجه به جایگاه شعر در موسیقی ارائه شده است و چند کارکرد دارد.
عرفان پور با اشاره به کارکردها و خروجی های احتمالی فراخوان ترانه و تصنیف بیان کرد: این رویداد ظرفیت ادبی ترانه و تصنیف سرایان خوب کشور را به حوزه موسیقی گره می زند و فضایی عادلانه برای دیده شدن و بهره گیری از آثار آنان فراهم می سازد. هدف دوم تلاش برای جا افتادن اهمیت شعر و کلام در موسیقی است. زیرا موسیقی صرفا ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل می‌کند که هرچه با کلام وزین‌تری عجین شود، جایگاه شایسته تری خواهد یافت.
عرفان پور ادامه داد: به دنبال دریافت ترانه ها و تصنیف ها و انتخاب بهترین هایشان، همچنین آثاری در اختیارمان قرار خواهد گرفت که پس از انتخاب شورای علمی در بانک ترانه و تصنیف قرار می گیرند و بعدا می‌توانند در اختیار تهیه کنندگان موسیقی و خوانندگان قرار بگیرند. محوریت موضوعی خاصی برای این فراخوان تعیین نشده و آثار دریافتی می توانند عاشقانه، اجتماعی و مربوط به سایر حوزه ها باشند.
وی با تاکید بر خلا تصنیف درتولیدات موسیقی گفت: به دلیل کمبود و نیاز بیشتر در زمینه تصنیف تاکیدمان بر دریافت این گونه از آثار در فراخوان ارائه شده است. همچنین در مرحله بعد ترانه‌های باکیفیت ارزیابی شده و مورد قبول قرار می‌گیرند.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره تعداد آثاری که مورد انتخاب این مرکز قرار می گیرند، افزود: تعداد مشخصی برای پذیرش آن ها در نظر نگرفته‌ایم. اما اگر به طور سالانه ۵۰ قطعه موسیقی در مرکز موسیقی حوزه هنری تولید می شود، آثار منتخب باید این نیاز را یا به طور کامل تامین کرده یا به بخشی از آن پاسخ بگوید و بخش دیگر آن به دنبال سفارش ترانه ها و تصنیف های دارای غنای محتوایی تامین شود. البته بر سر معیارهای فنی تعارف نداریم و اگر آثار دریافتی کیفیت لازم و برجستگی نداشته باشند، انتخاب نخواهند شد.
این شاعر و ترانه سرا تصریح کرد: از سویی دیگر به دلیل محدودیت تعداد قطعات تولیدی، در انتخاب ترانه ها و تصنیف ها سخت گیر هستیم صرفا آثار شاخص با غنای ادبی و خلاقیت بالا انتخاب می شوند. منظور از محتوای ارزشمند صرفا مناسبتی بودن آثار نیست، بلکه حتی در زمینه ترانه های عاشقانه هم نیاز به آثاری داریم که نگاهشان به عشق عمیق تر باشد تا از برخی آثار سخیف و سطحی که این روزها می شنویم، فاصله بگیریم. همچنین بخشی از ترانه‌های ارسالی با زبان کودک نیز می‌تواند باشد.
فراخوان ترانه و تصنیف حوزه هنری با هدف تولید آثار موسیقی درخور و دارای غنای ادبی و محتوایی منتشر شده است.
در این فراخوان ترانه شعری معرفی شده است که غالباً به زبان محاوره و مناسب با تولید موسیقی (عمدتاً پاپ) سروده می‌شود و تصنیف شعری است که متناسب با فضای موسیقی سنتی و با ظرفیت‌های موسیقایی همچون کوتاه و بلند شدن هوشمندانه و مصرع‌ها و تنوع عروضی سروده می‌شود.
مرکز موسیقی حوزه هنری آثار منتخب را جهت استفاده در تولیدات خود خریداری می‌کند. ضمن اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد پایان تیر ماه ۹۹ اعلام شده است.

علاقه مندان به ارسال اثر به این رویداد موسیقی می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir از جزئیات آن با خبر شده یا با شماره تماس دبیرخانه ۰۲۱۸۸۸۹۲۴۲۱ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.