شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

سوال بی جواب از سازمان سینمایی؛

سینما را با چه چیزی بازگشایی کنیم؟!

سالن سینما

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» بیان کرد که با توجه به شرایط فعلی بهتر است سینماها به‌جای فیلم‌های داخلی با فیلم‌های خارجی بازگشایی شوند.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفتگو با مهر درباره بلاتکلیفی حاکم بر سینماها در آستانه موعد اعلام‌شده از سوی سازمان سینمایی برای از سرگیری اکران فیلم‌ها گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمده است نمی‌توانیم چندان خرده‌ای به تهیه‌کنندگان بگیریم، چون آن‌ها هم با وضعیت مبهمی مواجه هستند که بهبود این وضع نیازمند تمهیدی جدی است. از سوی دیگر ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این بار حمایتی را به دوش بکشد چون محدودیت منابع دارد.

وی تأکید کرد: با شرایط فعلی تنها راهی که برای حیات سینما و سالن‌های سینما می‌توانیم متصور شویم، اکران فیلم‌های خارجی است. این امر در قالب‌های مختلفی می‌تواند انجام شود برای مثال می‌شود فیلم‌هایی را که با مسایل فرهنگی و ارزشی ما سنخیت دارند، انتخاب کنیم و آثاری درجه یک را به نمایش بگذاریم تا سالن‌های سینما با فیلم‌های خارجی آغاز به کار کنند. اگر این اتفاق نیفتد ادامه حیات سینما سخت می‌شود و حتی نمی‌شود در آینده نزدیک هم این امر را متصور شد.

مدیر سینما آزادی افزود: در حال حاضر همه مکان‌های کشور باز است بنابراین می‌شود فیلم‌های خوب جهان را روی پرده دید، چراکه تماشای برخی از آن‌ها در سینماهای خانگی چندان لطفی ندارد. در همه جای دنیا شروع به بازگشایی سینماها کرده‌اند، حتی میادین ورزشی هم شروع به فعالیت کردند چون تا زمان کشف واکسن کرونا، چاره‌ای به جز همزیستی مسالمت‌آمیز وجود ندارد، در عین حال باید پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت شود.

وی ادامه داد: این یک هنجار پذیرفته شده در کل دنیاست. در حال حاضر با توجه به شرایط خاصی که سینمای ایران دارد هیچ چاره‌ای به جز اکران فیلم خارجی نداریم. اگر حیات سینما برایمان مهم است باید بازگشایی با فیلم‌های خارجی اتفاق بیفتد. در ادامه نیز خواه ناخواه صاحبان فیلم‌های داخلی هم به نمایش ترغیب می‌شوند.

نوروزی اظهار کرد: یک سری فیلم‌های خارجی نوستالژیک وجود دارد که فقط با نمایش روی پرده حق مطلبشان ادا می‌شود و دیدنشان لذت‌بخش است. هرچند این آثار را قبلاً در ال سی‌دی‌ها و مانیتورهای نسبتاً بزرگ در خانه دیدیم ولی تماشای آن‌ها روی پرده، لذت دیگری دارد. این لذت را به مردم هدیه بدهیم و فیلم‌هایی مانند «دانکرک» «نجات سرباز رایان»، «۱۹۱۷» و… را به نمایش بگذاریم تا بتوانیم به شرایط عادی برسیم.

مدیر سینما آزادی بیان کرد: در شرایط فعلی احتیاج است که ارشاد با صنوف همفکری جدی داشته باشد. نقش صنوف و در عین حال نقش حاکمیتی ارشاد نباید نادیده گرفته شود ولی در این شرایط بحرانی به نظرم باید نقش صنوف جدی گرفته شود. به هر حال در این شرایط همه متضرر شده‌اند این بحران هرچه بیشتر گسترش پیدا کند کار ارشاد برای رفع آن سخت‌تر می‌شود و توقعات از آن بالاتر می‌رود بنابراین بهتر است به راه‌های میانبر و بینابین فکر کنند تا این شرایط تمام شود.

وی گفت: ما در شرایطی به سر می‌بریم که چند موضوع در هم تنیده و یک بحران چندوجهی را پیش آورده‌اند یعنی کرونا در حال حاضر خودش یک ضلع بحران است و یک سری اضلاع دیگر هم وجود دارد که راه‌حلی برایش نمی‌بینم جز اینکه ارشاد و صنوف با همفکری هم به چاره‌ای برسند در غیر این صورت هر اتفاق دیگری رخ بدهد، وضعیت بدتر می‌شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که با شرایط فعلی آیا فردا سینما آزادی بازگشایی می‌شود؟ تنها به این طرح این پرسش بسنده کرد: سینما را با چه چیزی بازگشایی کنیم؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.