دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

محمدرضا شاه‌حسینی، در گفت‌وگو با کیهان:

باید در ترکیب شوراهای کلان سینمایی تغییر صورت بگیرد/احیای معاونت فرهنگی قوه قضائیه از ملزومات عمل به بیانات رهبری است

محمدرضا شاه حسینی

سینماپرس: محمدرضا شاه‌حسینی، کارشناس فرهنگ و هنر بر لزوم تغییر در شوراهای کلان سینمایی در پی‌ اشاره به غفلت‌های صورت گرفته در سینما در بیانات رهبر انقلاب، تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بیانات روز هفتم تیر در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه، با تأکید بر لزوم فعّالیّت رسانه‌ای و هنری در باب کار قضایی، فرمودند: «فیلم‌هایی می‌سازند که اساس و مبانی قضایی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برد و متأسّفانه این فیلم‌ها در بازبینی‌های این نشست‌های عمومی هنری و مانند اینها مورد توجّه قرار نمی‌گیرد و اینها اکران هم می‌شود، روی پرده هم می‌آید و پخش هم می‌شود؛ این خیلی چیز بدی است.»
محمدرضا شاه‌حسینی، کارشناس فرهنگ و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان درباره نکات مطرح شده در بیانیات رهبر انقلاب در حوزه سینما، گفت: فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک اتمام حجت برای متولیان سینمایی کشور محسوب می‌شود. دیگر جای هیچ عذر و بهانه‌ای نیست چون معظم‌له به صراحت از غفلت سینما سخن گفتند. وی افزود: در واکنش به این بیانات، جا دارد ابتدا مدیران سینمایی کشور با صدور بیانیه‌ای، به‌خاطر غفلت‌ها و کم‌کاری‌های اتفاق افتاده، عذرخواهی کنند. در گام دوم، باید یک تغییر در ترکیب شوراهای کلان سینمایی صورت بگیرد؛ لازم است که یک بازنگری در شوراهای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش انجام شود. چون این شوراها ناکارآمد هستند و افرادی که در این شوراها عضو هستند، غفلت کرده‌اند. این کارشناس سینما، احیای معاونت فرهنگی قوه قضائیه را از دیگر ملزومات عمل به بیانات رهبری قلمداد کرد و اظهار داشت: قوه قضائیه با احیای معاونت فرهنگی خود، می‌تواند یک اهرم کارشناسی دقیق را برای ورود به شوراهای کلان مدیریت سینمایی پیدا کند. همان طور که قوه قضائیه در بخش‌های نظارتی صداوسیما دارای نماینده است، در شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش نیز نمایندگان قوه قضائیه می‌توانند حضور داشته باشند.
وی بر لزوم تدوین سیاست‌های جدید سینمایی از سوی نهادهای کلان نظام تأکید کرد و گفت: این سیاست‌ها باید از سوی نهادهایی چون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حتی شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شوند و برای عملیاتی شدن در اختیار متولیان اجرایی در عرصه سینما قرار بگیرد.
شاه‌حسینی در پایان گفت: یک بحث مهم دیگر موعد جشنواره‌های سینمایی است. متأسفانه متولیان سینمایی ما برای اینکه به کارنامه خودشان آسیبی وارد نشود، جشنواره‌های سینمایی را به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری می‌کنند که در آنها مجالی برای کارشناسی و نقد جدی از سوی منتقدان و نخبگان فرهنگی داده نمی‌شود. متولیان سینمایی باید در این سیاست‌گذاری تجدید نظر کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.