سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

رسانه‌های برون مرزی ایران، شمعی در ظلمت

رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما

سینماپرس: نماینده مردم تهران در واکنش به مشکلات بودجه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما اعتقاد دارد که راه‌اندازی مجدد شبکه‌های برون‌مرزی هزینه‌ای به مراتب بیشتر از قبل به دنبال دارد.

به گزارش سینماپرس،  مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما گفت: در شرایطی که رسانه‌های در خدمت استکبار در جهان هر صدای حق‌طلبانه‌ای را با شدیدترین حالت ممکن مورد هجوم قرار می‌دهند، حضور رسانه‌های برون‌مرزی ایران مانند شمعی در ظلمت عمل می‌کند که تیرگی را می‌شکافد و حضور نور حق‌خواهی و حق‌طلبی را به رخ مخاطبان جهانی می‌کشد، حضور رسانه‌های برون‌مرزی کشور ما این‌چنین نقشی را ایفا می‌کند. بدیهی است پرس‌تی‌وی هم به‌عنوان یکی از این رسانه‌ها که به قلب این هجوم وحشیانه می‌زند، قطعاً نقش بسزایی در ایجاد یک تمایز معنادار ایفا کرده است و همین استمرار حضور ۱۳ ساله نشان می‌دهد تا چه میزان بر تک‌صدایی موجود در عالم رسانه‌های جهانی اثر گذاشته و چه تلاش‌های ارزنده‌ای برای این موضوع به انجام رسیده و در این راه شهدای والا مقامی  هم تقدیم شده است.

وی درباره نقش این شبکه در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اتخاذ سیاست تحریم رسانه‌ای علیه پرس‌تی‌وی و برخی رسانه‌های ایرانی که رویکرد فعالیت برون‌مرزی داشته‌اند، می‌توان دریافت باوجود گستره وسیع رسانه‌های بیگانه، حضور همین رسانه‌های معدود تحمل نشده و تنها راه مواجهه با آن را تحریم دیده‌اند و این موضوع حتماً بیانگر این است که در رساندن صدای جمهوری اسلامی ایران به جهانیان مسیر خوبی از طریق رسانه‌های برون‌مرزی پیموده شده است.

شریفیان در پاسخ به این سؤال که  مواضع پرس‌تی‌وی در موضوعات حساس ۶ سال اخیر مثل برجام، جنگ یمن، سوریه و... چقدر در روشنگری از مواضع جمهوری اسلامی ایران نقش داشته است، گفت: باید بدانیم هر قدمی که برای تبیین مواضع درست نظام جمهوری اسلامی ایران و معرفی مبانی انقلاب اسلامی در هر جای جهان به هر طریق ممکن برداشته شود، گامی رو به ‌جلو است و اگر در موضوع سوریه و در کل مواضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر دفاع از حاکمیت ارضی کشورها، مقابله با مداخله بیگانگان در منطقه غرب آسیا و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و مواردی از این ‌دست در حوزه برنامه‌های رسانه‌های برون‌مرزی بوده باشد، می‌توان گفت گامی روبه‌جلو برداشته شده است.

وی در همین باره افزود: در موضوع برجام و دفاع از حق مسلم ایران در دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز همین‌طور است و تبیین مواضع اصولی کشورمان در بین افکار عمومی جهان ضروری و مهم است، اگر این تبیین مواضع به‌درستی و با شیوه‌های هنرمندانه رسانه‌ای صورت پذیرد، قطعاً تأثیر بسیار زیادی در روشن کردن افکار عمومی مخاطبان خارج از ایران دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مالی و اعتباری که اخیرا برای معاونت برون مرزی رخ داده است، گفت:  نمی‌شود گفت جای خالی رسانه‌های برون‌مرزی در سپهر رسانه‌های بین‌المللی خالی نخواهد بود و شاید بهتر است با تجدیدنظر در تصمیمات، ترتیبی اتخاذ شود تا منجر به خروج این شبکه‌ها از فضای رسانه نشود، به‌ویژه حالا که این رسانه جایگاهی برای خود پیدا کرده است که ایجاد دوباره همین جایگاه می‌تواند هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از قبل به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: بدیهی است که باید این امید ایجاد شود که با وجود تمام فشارها حضور کشور در فضای رسانه‌ای بین‌المللی تقویت شود؛ چراکه با تقویت این امر می‌توان به ارائه گفتمان متعالی انقلاب اسلامی در میان دیگر جوامع جهان پرداخت و این موضوع حتماً می‌تواند به مقبولیت مواضع بر حق کشورمان در افکار عمومی جهان یاری برساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.