چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲

عباس غزالی:

قصه «شاهرگ» واقعی است/ با بازی‌ام تماشاگر را گول نزدم

عباس غزالی

سینماپرس: بازیگر سریال «شاهرگ» گفت: یکی از ویژگی های «فرخ» که مرا به چالش کشید، پیچیدگی او بود و مشکوک و مرموز بودن فرخ از اتفاق هایی بود که باعث شد این نقش را قبول کنم.

به گزارش سینماپرس، هنوز هم عباس غزالی را با بازی در سریال وضعیت سفید می شناسند. سریالی که علی رغم برخی انتقادهای وارده توانست توقع مخاطبان تلویزیونی را از سریال سازی بالا ببرد. غزالی با ایفای نقش بهروز همان کاراکتر تیپ شخصیتی که مدام به فکر آشتی دادن خواهر و برادرهایش بود بعد و قبل از آن سریال در کارهای دیگری نیز بازی کرد و اتفاقا روند خوبی را هم پیش گرفت اما هیچکدام به اندازه وضعیت سفید نتوانست او را محبوب مردم کند. یوسف پیامبر، رستگاران، مادرانه، حانیه، چرخ فلک، مینو از دیگر کارهایی بودند که غزالی در هر کدام نقشی متفاوت را ایفاگر شد. این شب ها او فرخ سریال «شاهرگ» شده است تا این بار نقش یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق را بازی کند. تجربه ای که به تازگی به دست آورده است و به عقیده خودش همین که می توانی با بازیگری به گذشته و دل تاریخ برگردی، ارزشمند است.

با عباس غزالی درباره ایفای نقشش در این سریال و کارهایی که این روزها به آنها مشغول است گفت و گو کردیم.

**آقای غزالی گویا تا همین چند روز پیش مشغول ضبط شاهرگ بودید.

- بله، تصویربرداری شاهرگ همین دو روز پیش به پایان رسید. ضبط ما دو ماه به خاطر کرونا متوقف شد و همین موضوع پروسه تصویربرداری را طولانی کرد. از ابتدا قرار بود شاهرگ در ماه رمضان پخش شود منتهی بعد از شیوع کرونا و اتفاقا کمی بعدتر از آن کار متوقف شد. در همین مدت اخیر هم با شرایط سختی مقابل دوربین بازی کردیم و نگرانی این را هم داشتیم که نکند کرونا بگیریم.

** با توجه به سالی که قصه این سریال در آن روایت می شود آیا ورودی به زندگی امام خمینی(ره) هم دارید؟

- قصه شاهرگ به سال ۶۰ برمی گردد و بمب گذاری های معروف آن سال را نشان می دهد. بخش هایی از قصه به حسینیه جماران می رسد چراکه این لوکیشن جزو مکان هایی بود که قرار بود بمب گذاری شود.

** از آنجایی که شما حساسیت خاصی برای انتخاب نقش هایتان دارید، نقش فرخ چه ویژگی برای شما داشت؟ و اینکه تا به حال هم چنین نقشی را بازی نکرده بودید.

- بله همیشه حساسیت خاصی روی انتخاب هایم دارم و همین حساسیت ها مرا تبدیل به بازیگر گزیده کار کرده است. نقش فرخ جزو نقش هایی است که جای خالی اش در پرونده کاریم احساس می شد و ویژگی اش نسبت به سایر کارهایم که هر کدام رنگ و بوی خاص خود را دارد، پیچیده بودن آن است. علیرغم اینکه فردی آرام، باهوش و متخصص در کار خودش است اما سکانس معرفی اش از زندان اوین است. او در گذشته برای سازمان مجاهدین کار می کرده است و الان از سازمان جدا شده اما نکته ای که در مورد این شخصیت وجود دارد این است که اهالی سازمان مجاهدین مهره های سوخته شان را یا می کُشند و انقلابی ها به فراری ها هم اعتماد نمی کنند و این افراد از اینجا رونده و از آنجا مونده هستند.

یکی از ویژگی های این شخصیت که مرا به چالش کشید همین پیچیدگی فرخ بود و در ادامه این را هم می بینیم که با اینکه با دوستش در گروهی که برای خنثی کردن بمب تشکیل شده فعالیت می کند، اما بارها به او شک می کنند. اما همین مشکوک و مرموز بودن فرخ از اتفاق هایی بود که باعث شد این نقش را قبول کنم. از طرفی به قلم کریم لک زاده ایمان داشتم که در گذشته فیلم قیچی را به کارگردانی او بازی کرده بودم و همچنین با آقای اشکذری دو تجربه قبلی در سریال حانیه و فیلم دلبری داشتم.

** تا الان بازخوردها به چه صورت بوده است؟

- خدا را شکر تا الان مردم این سریال را دوست داشتند و مطمئنا هر چه قصه جلو برود مخاطبان بیشتری با آن همراه خواهند شد و قصه پرهیجانی را از دهه ۶۰ تماشا می کند.

** این پیچیدگی شخصیت فرخ تا پایان سریال ادامه خواهد داشت؟

- دیدید که وقتی از زندان بیرون آمد دوباره در قسمت بعدی به زندان افتاد و این چند بار تکرار شد. هر چه قصه جلوتر می رود شک و شبهه هایی ایجاد می شود تا جایی که رونمایی از یک اتفاقی رخ می دهد و فکر می کنم مسئله ای را در ذهن مخاطب روشن می کند که آیا این آدم مشکوک هست یا نه؟

** بخشی از این پیچیدگی فرخ به این خاطر است که مدتی عضو سازمان مجاهدین بوده است.

- بله و اینکه جزو منافقین و توابین بوده است این شائبه را ایجاد می کند و همین موضوع بسیار هوشمندانه در قصه گنجانده شده و یکی از نکته های جذاب سریال است.

** با توجه به اینکه این سریال از روی واقعیت ساخته شده است، نقش فرخ چقدر واقعی است؟ و آیا ما به ازای بیرونی دارد؟

- به هر حال قصه تاریخی و واقعی است و در تاریخ کشور ما چنین اتفاق هایی افتاده است و این اتفاق ها سندیت دارد. قطعا گروهی هم بودند برای خنثی کردن بمب های آن زمان اما عین کاراکترهای محمدعلی، شاهو، فرخ و ابراهیم نبودند و این کاراکترها ساخته ذهن نویسنده هستند و بخشی از کار ما تخیل است و در بستر واقعی کاراکترهایی را خلق کرده و بعد از روی کاغذ آمدن به دست ما سپرده شده تا به آنها جامه عمل بپوشانیم. شاید به نام همین اسم ها وجود نداشتند و به نام های دیگری بودند و شاید شناسنامه و فیزیک چهره شان متفاوت است. اما این را می دانم که شخصیت هایی که در سریال می بینید شخصیت های ساختگی هستند اما مسلما در همان زمان بودند افرادی که چنین کارهایی انجام می دادند. داستان اصلی ما بر اساس واقعیت است اما در هر اثر هنری تخیل به بال و پر دادن قصه ای دراماتیک کمک می کند.

** چقدر از قبل با این شخصیت ها آشنا بودید و حضور در چنین فضاهایی را چقدر دوست داشتید؟

- من در دهه ۶۰ خیلی کوچک بودم چراکه متولد سال ۶۳ هستم و چیز زیادی یادم نیست. اما آنقدر از اطرافیان درباره آن دوران شنیدیم یا در کتاب ها خواندیم اما همه اینها شنیده ها است اما زمانیکه می خواهید سریالی را در آن فضا بازی کنید و به گذشته سفر کنید و خودتان یکی از این آدم  ها شوید، مطمئنا علاوه بر تکنیک مستلزم مطالعه است و برای کاری که بر اساس واقعیت ساخته می شود بازیگر باید به سراغ ما به ازاهای بیرونی برود که در آن دوره بودند. همچنین مشورت با کارگردان و نویسنده نیز به درک بیشتر این فضا کمک دوچندانی می کند.

در بازیگری نگاه مخاطب برای من بسیار ارزشمند است و همیشه سعی می کنم در نقشی حضور داشته باشم که هم من را از نظر فنی جلو ببرد و هم اینکه در شان نگاه مخاطب و قابل تامل باشد. علاوه بر این بازیگری برایم شگفت انگیز است چراکه ما در واقعیت یک ثانیه هم نمی توانیم به عقب برگردیم اما در بازیگری ما می توانیم به دهه ۶۰ برگردیم. ضمن اینکه سریال هایی که برای تاریخ قبل از ما بودند به لحاظ پوشش، وسایل صحنه، ‌ گریم و ... برایم نوستالژیک است و فکر می کنم از نظر بصری برای مخاطب نیز جذاب است.

** با توجه به اینکه فضای این سریال برای شما متفاوت بود، برای ایفای نقش فرخ چه سختی ها و مشکلاتی بر سر راهتان قرار داشت؟

- هر کاری با خودش سختی هایی به همراه دارد و کار ما آنطور که دیده می شود واقعا ساده نیست و قطعا نکته هایی دارد که به عنوان مشاغل سخت دنیا از آن نام می برند. از سختی های این کار می توانم به فصل اشاره کنم. شروع پخش سریال مخاطب شاهد فصل بهار و تابستان است که ما این سکانس ها را دقیقا در سرمای زمستان آنهم با لباس های تابستانی تصویربرداری کردیم و همین کار ما را سخت می کرد. علاوه بر آن به خاطر وقفه ای که بین ضبط به خاطر کرونا افتاد الان که در دل تابستان هستیم، سکانس های پایانی که ضبط کردیم مربوط به زمستان بود. کرونا در تصویربرداری این پروژه باعث شد تا این سختی ها برایمان دوچندان شود.

** به طور معمول بازی کردن در این سبک نقش ها بازیگر را دچار چالش می کند. شما برای حضور در شاهرگ با چه چالشی مواجه بودید؟

- در مورد نقش فرخ فهیمی در این کار چالش های مختلفی وجود داشت. یکی اینکه او دارد حقیقت را می گوید یا نه در صورتیکه قرار نیست من با بازیم تماشاگر را گول بزنم. اما بایستی طوری بازی کنم که این سوال در ذهنش باشد تا جایی که لازم است و این جزو چالش های خیلی مهم است چون گاهی در فیلم و سریال ها می بینیم بازیگری که قرار است مشکوک باشد خودش هم تلاش می کند که مشکوک باشد و لو می رود و این شیوه صحیح نیست. یک بازیگر باید واقعیت را بازی کند اما باید مرز بینش را حفظ کنی بدون اینکه به طور اغراق آمیز تلاش کنی. این موضوع تماشاگر را سر دوراهی قرار می دهد و نقش را پیچیده می کند. یعنی از درون شما بتوانی آن کاراکتر را طوری زندگی کنی که تماشاگر با آن ارتباط برقرار کند و سوالاتی برایش بوجود آید.

اینها چالش هایی بود که مرا با این نقش درگیر می کرد و البته موقعیت های مختلف و استرس واری که در آن حضور داشت و مربوط به لحظه های خنثی کردن بمب می شود. در این چند سکانسی که داشتم حتی می خواستند برایم عرق اضافه کنند اما باورتان نمی شود آنقدر استرس داشتم که دیگر نیازی نبود بچه های گریم برایم عرق روی پیشانی اضافه کنند. از طرفی برخی اوقات آنقدر درگیر نقش فرخ می شدم که دستم خواب می رفت و همه اینها چالش هایی است که در بازیگری برایم وجود دارد و البته دوست داشتنی است و نمی خواهم هیچ وقت از تب و تاب آن بیفتم چون این باعث می شود که با ارزش و احترام بیشتری به بازیگری نگاه کنم.

** مخاطب در قسمت های بعدی از گذشته فرخ هم خواهد دید؟

- خیر اما به جایی می رسد که ما درون زندگی فرخ خواهیم رفت و آنجا از اتفاق های زندگی او پرده برداری می شود و شک و شبهه هایی که در ادامه بیشتر و بیشتر خواهد شد و آن سکانس ها برای مخاطب دیدنی خواهد بود.

** تا به حال شده که نقشی را دوست داشته باشید و فرصت نشده باشد بازی کنید؟

- بله، تمام نقش های جذاب دنیا چراکه معتقدم به اندازه تمام آدم های روی کره زمین نقش برای بازی کردن وجود دارد. اگر بخواهم مثال بزنم در تاریخ سینما پر از شاه نقش است که بازیگر دوست دارد به جای هر کدام از این نقش ها قرار بگیرد حالا یا اینکه سن بازیگر به آن سن نمی رسیده یا اینکه پیشنهاد نشده یا دوره خودش نبوده است.  

** در این مدت پیشنهاد جدیدی داشتید؟

- چرا در این مدت دو کار سینمایی و سریال و تئاتر پیشنهاد شده است. مستندی هم هست که خواستند راوی اش باشم. منتهی روی قصه فیلم کوتاه خودم هم کار می کنم. متاسفانه همانطور که کرونا دنیا را تعطیل کرده است من را هم همینطور و سعی می کنم اگر کاری دارم در خانه انجام دهم و هنوز به مرحله ای نرسیدم که بخواهم نقشی را بررسی و یا انتخاب کنم. اما اگر وضعیت آرام شود مطمئنا یکی از این کارها را می پذیرم. اگر هم بحران ادامه دار شود در قرنطینه به کارهای خودم در منزل می رسم.

** می خواهید کارگردانی را دنبال کنید؟

- مطمئنا برای کارگردانی هم باید از خانه بیرون بروم اما در این مدت قرنطینه تلاشم بر این است تا روی قصه هایی که می نویسم متمرکز شوم. اما همه چیز بستگی به کرونا دارد اگر وضعیت سفید شود و از حالت بحران دربیاید قطعا یکی از پیشنهادهای بازی را قبول می کنم و اگر نه بعد از کمی استراحت کارهای خودم را پیگیری می کنم. کرونا باعث شده که خانه نشین باشیم.

** در شبکه نمایش خانگی پیشنهادی نبوده؟

- هنوز نه و شنیدم که مجوزهای جدیدی برای سریال های خانگی صادر نمی شود. اما اگر پیشنهادی داشته باشم و قصه جذاب و منطقی به دستم برسد و نقش هم جذاب و در شان مخاطب باشد مطمئنا این مدیوم را هم امتحان می کنم.

** شما سال گذشته در سریال «مینو» به کارگردانی امیر پور وزیری بازی کرده بودید. همان زمان قرار بود این سریال ادامه دار شود و حتی سکانس پایانی آن نیز هم به همین دلیل دوباره تصویربرداری شد. اما خب بعد از مدتی خبری از تولید ادامه این سریال نشد. ادامه سریال مینو به کجا رسید؟

- آنطور که مطلعم کارگردان سریال دوست دارد ادامه آن را بسازد اما خب مشکلاتی در این میان وجود دارد و باید مرتفع شود تا بتوانند آن را ادامه دهند. اگر این سریال ساخته شود من هم حتما در آن ایفای نقش خواهم کرد چراکه خودم قصه و نقشی که بازی کردم را خیلی دوست داشتم.

سریال «شاهرگ» به کارگردانی جلال اشکذری این شب ها از شبکه دو سیما پخش می شود.

*فارس

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۲۱:۵۳
    0 0
    آقای غزالی یکی از بهترین هنرپیشه هاست که هرنقشی را بهش میدن خوب بازی میکنه. توسریال شاهرگ هم از بقیه بهتر نقشش را ایفا کرد.‌

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.