شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

گفتگوی بازیگر سینما با ما؛

توکلی: نفوذی هایی که اعتقادی به هنر، سینما و فرهنگ ملی ندارند با ساخت آثار سطح پایین مردم را از سینما دور کرده اند/ برخی سلبریتی ها نیاز به روانکاوی دارند!

رضا توکلی

سینماپرس: رضا توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت آشفته این روزهای سینمای ایران گفت: نفوذی هایی که اعتقادی به هنر، سینما و فرهنگ ملی ندارند با ساخت آثار سطح پایین مردم را از سینما دور کرده اند؛ فیلمسازانی که امروزه در سینما مشغول به کار هستند اغلب دغدغه جامعه را ندارند و مشکلات جامعه را درک نمی کنند چرا که این ها اصلا فیلمساز نیستند و برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر وارد این عرصه بسیار مهم و خطیر نشده اند!

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «در مسیر تندباد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نمی دانم چرا یکباره وضعیت سینمای ایران به این حد از آشفتگی و تنزل رسید؟؛ ما در بمباران ها و دوران ۸ سال دفاع مقدس که کشور در شرایط بسیار سختی قرار داشت فیلم های بسیار خوبی تولید می کردیم که در همان دوران مردم را دسته دسته به سالن های سینما می کشاندند اما اینکه چرا امروزه با این همه پیشرفت تکنیکی و فنی و به روز شدن و مدرن شدن امکانات سینمای مان این چنین تنزل پیدا کرده است جای تعجب دارد!  از سوی دیگر فیلمسازان دغدغه مند، متعهد و اصیل نیز بایکوت و خانه نشین شده اند و این مسأله وضعیت سینمای کشور را بیشتر دچار آشفتگی کرده است. 

وی ادامه داد: از زمانی که درهای سینما به روی هر کسی باز شد تا با عنوان فیلمساز و بازیگر وارد سینما شود اوضاع این عرصه به شدت دچار هرج و مرج شد؛ از زمانی که سینه سوختگان، باتجربگان و دغدغه مندان عرصه فرهنگ و هنر به کنار گذاشته شدند جامعه سینمای ما به نوعی دچار پوست اندازی شد و تغییراتی کرد که به نفع هنرهفتم نبود و نیست! اغلب مردم امروزه از سینما دور شده اند چرا که سینمای ما به هیچ عنوان همراه با مردم نیست؛ وفور فیلم های مبتذل و کلیشه ای در سینما مردم را به شدت دچار حیرت کرده و این اتفاقی بسیار تلخ است.

این سینماگر با بیان اینکه ما بر اساس رسالت و هدف گذاری مان در سینما جلو نرفتیم اظهار داشت: این بسیار بد است که برخی افراد بی تفاوت به فرهنگ و هویت ملی امروزه در سینمای ایران جولان می دهند و مسئولان نیز با بی تفاوتی آشکار نظاره گر این اتفاقات هستند.

توکلی سپس با انتقاد شدید از برخی سلبریتی های سینمای ایران تصریح کرد: برخی سلبریتی های سینمای ایران نیاز به روانکاوی دارند!؛ آن ها هنوز نمی دانند هنرمند باید از توده های مردم برخاسته باشد؛ آن ها هنوز نمی دانند یک هنرمند واقعی کسی است که نگاه انسانی و معرفت داشته باشد و خود را وقف جامعه اش کند. این در حالی است که هنرمندان بزرگ دنیا همیشه در بزنگاه های حساس و تاریخی کشورهای شان خود را وقف مردم شان کرده اند اما برخی هنرپیشه های ما حتی کسر شأن خود می دانند تا مثلا در همین فضای مجازی پست های همکاران شان را لایک کنند چه برسد به آنکه بخواهند به میان مردم بروند و قدمی واقعی و به دور از شعارزدگی برای برون رفت از بحران زندگی ایشان بردارند!

بازیگر فیلم های سینمایی «مریم مقدس (س)» و «خیلی دور خیلی نزدیک» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی نیست به این افراد بگوید آقای فلانی، خانم فلانی شما چه کاره هستید؟ مگر همین مردم شما را بزرگ نکرده اند؟ مگر شما نباید در دل مردم باشید؟

توکلی تأکید کرد: جالب آنجا است که اغلب این افراد جنس بازی های شان در سینما بیشتر شبیه به لوس بازی است تا بازیگری!؛ این ها را مردم نباید باور کنند! وقتی یک هنرمند نتوتاند بیس انسانی و اصلیت و آدمیت خود را در عرصه هنر به رخ بکشد به چه دردی می خورد؟ در هر حال متأسفانه رفتار برخی از سلبریتی های سینمای ایران بسیار ناراحت کننده و برخورنده است و مسئولان باید تدبیری در زمینه مقابله با این پدیده شوم نیز اتخاذ نمایند. برخی از این سلبریتی ها متأسفانه خود را گم کرده اند این در حالی است که هنرمندان اصیلی مانند زنده یاد جمشید مشایخی همیشه می گفتند بعد از دهه ها بازی در عرصه سینما وقتی می خواهند جلوی دوربین بروند همچنان فکر می کنند که مشغول تست هستند و استرس رهای شان نمی کند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به تازگی چه فعالیت هایی در سینما داشته به سینماپرس گفت: به تازگی بازی در فیلم سینمایی «بوسه در باران» به کارگردانی آقای یاسر فقیهی و تهیه کنندگی سیدمحمد قاضی را به پایان رسانده ام؛ فیلمنامه این فیلم یکی از معدود پیشنهادهای من بود که قبل از شیوع کرونا مورد پسندم واقع شد و با توجه به تیم خوب کار قبول کردم در آن بازی کنم.

وی ادامه داد: زمانی که مراحل اولیه ملاقات ها و پرداختن به شخصیت ها و فیلمنامه را انجام می دادیم یکباره کرونا شیوع پیدا کرد و تهیه کننده صلاح دید تا کار تعطیل شود اما بعد از نوروز و با بهتر شدن شرایط مجدد کار از سر گرفته شد و «بوسه در باران» به پایان رسید.

توکلی در خاتمه این گفتگو افزود: «بوسه در باران» فیلمی است که می خواهد نگاهی جدید به سینمای جنگ داشته باشد؛ البته ژانر این فیلم اجتماعی است و خوشبختانه از فیلم های مبتذلی که امروزه سینما را احاطه کرده اند کاملا جدا است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.